Strulande manuell låda, Kangoo 4x4 1.9dci

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Strulande manuell låda, Kangoo 4x4 1.9dci

Post by andersw »

Nu behöver jag hitta en problemlösare som kan Renault...

Jag köpte en Kangoo 4x4 årsmodell 2004 igår med troligtvis defekt växellåda.
Jag har letat länge efter just denna modell, stora dieselmotorn med all utrustning och Familykarossen och så hittade jag denna som är i fint skick förutom att föregående ägare sa att växellådan strular ibland.
Då ska den tydligen bara låsa sig helt när man kör och det blir tvärnit i drivlinan.
Det ska tydligen gå bra att frikoppla och sedan starta om.
Det låter även illa när det inträffar.
Därav var bilen löjligt billig och jag köpte den i hopp om att kunna renovera lådan.

Men jag har provkört bilen nu och den går hur bra som helst! Jobbigt med intermittenta fel...

Någon som har en idé om vad som kan vara felkälla?

Av ren och skär slump så sprang jag på en annan annons idag och köpte en lika löjligt billig kangoo 4x4 pickup, men samma motor och årsmodell.
Så jag har ju en donatorbil att plocka lådan från men samtidigt så är denna pickup jäkligt fin och vettig att byta det som är trasigt på den och ha två fungerande bilar. Pickupen har bara trasig servopump, kasst hjullager och generator och jag har två andra donatorbilar att plocka det från...

Jag är inte bra på växellådor helt enkelt, jag har skruvat några m44:or för länge sedan men annars har jag bara bytt växellådor.

Kan det vara något annat än lådan med den beskrivningen av felet?

Om det finns någon duktig mekaniker här på forumet i mellansverige så betalar jag gärna någon annan för att fixa lådan.
Anders
Post Reply