Clio III -07
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Clio III -07
Ett tag sen jag hälsade på här, då med en Scenic:
viewtopic.php?f=31&t=10640
Nu blev jag vid en Clio istället.
Som brukligt för mig fick den hämtas med släp.
Några bekanta som tröttnat och undrade om jag ville köpa den?
"En trasig bil? Absolut!"
Fick hem den utan problem, var inte långt att åka förvisso.
Bara två ägare, mor och dotter, innan, och ser helt ok ut.
Vad är det för fel på den då?
Pja, det som fick bägaren att rinna över sas, var att kylaren sprang läck, men framförallt hade bilen haft en hel del elproblematik. Saker som inte fungerade, och andra som tydligen fungerade trots att bilen var avstängd. Tomt batteri på morgonen hade varit mer regel än undantag tydligen.
In med den i garaget och se vad vi kan hitta...
/Anders
viewtopic.php?f=31&t=10640
Nu blev jag vid en Clio istället.
Som brukligt för mig fick den hämtas med släp.
Några bekanta som tröttnat och undrade om jag ville köpa den?
"En trasig bil? Absolut!"
Fick hem den utan problem, var inte långt att åka förvisso.
Bara två ägare, mor och dotter, innan, och ser helt ok ut.
Vad är det för fel på den då?
Pja, det som fick bägaren att rinna över sas, var att kylaren sprang läck, men framförallt hade bilen haft en hel del elproblematik. Saker som inte fungerade, och andra som tydligen fungerade trots att bilen var avstängd. Tomt batteri på morgonen hade varit mer regel än undantag tydligen.
In med den i garaget och se vad vi kan hitta...
/Anders
Last edited by Vauxhallkillen on 09 Nov 2020, 10:22, edited 1 time in total.
Anders Helstad
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Clio III -06
Kylvattenläckaget var inte svårt att hitta.
Ser nästan ut som om något punkterat kylaren. Beställde en ny.
Sen var det de diffusa elproblemen med tömt batteri. De hade också haft bekymmer med torkare, lampor, lås/ larm etc.
Började med att mäta laddning, vilken var ok på ca. 13,8V. Batteriet som var relativt nytt verkade däremot kass, bara 10,5V. Frågan är om det kan ha varit dåligt från början, eller om något i bilen dragit ur så mycket att det skadats?
Försöker mäta förbrukning, men hittar inget onormalt. Med multimeter i serie med batteriet börjar den på 200mA, men sjunker fort till runt 60mA. Inget som ska tömma betteriet på en natt iaf.
Testar att dra ur alla säkringar och reläer ändå, men ser förstås inget märkligt.
Hmmm...
Medan jag funderar går jag över bilen med polish och vax, samt en ordentlig städning invändigt.
Blir riktigt fin.
/A
Ser nästan ut som om något punkterat kylaren. Beställde en ny.
Sen var det de diffusa elproblemen med tömt batteri. De hade också haft bekymmer med torkare, lampor, lås/ larm etc.
Började med att mäta laddning, vilken var ok på ca. 13,8V. Batteriet som var relativt nytt verkade däremot kass, bara 10,5V. Frågan är om det kan ha varit dåligt från början, eller om något i bilen dragit ur så mycket att det skadats?
Försöker mäta förbrukning, men hittar inget onormalt. Med multimeter i serie med batteriet börjar den på 200mA, men sjunker fort till runt 60mA. Inget som ska tömma betteriet på en natt iaf.
Testar att dra ur alla säkringar och reläer ändå, men ser förstås inget märkligt.
Hmmm...
Medan jag funderar går jag över bilen med polish och vax, samt en ordentlig städning invändigt.
Blir riktigt fin.
/A
Anders Helstad
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Clio III -06
Fick hem ett paket med grejor.
Nytt kyl samt olja och diverse filter för en service.
Någon hade försökt bygga bo i luftfiltret, och givetvis hade jag inte beställt rätt filter...
Kupefiltret var inte bytt på länge. Kom ut björkfrön som räckt till en hel skog.
Jag hade även missat den lilla detaljen att kyl och AC- kondensor sitter ihop, så ska kylaren ut måste även AC'n tömmas...
Det var jag inte så sugen på, men kan det gå att täta kylaren på plats tro? Var ju ett tydligt hål.
Tar hjälp av Biltemas Kemisk metall (en förbluffande bra produkt). Kunde jag täta traktorns dieseltank, så borde den duga här också.
Fick plockat undan lite slangar och sånt så jag kom åt, sen blev det så här snyggt.
Och tätt verkar det som. Har kört den till jobbet flera gånger, och inget nytt spill.
Så här i efterhand kunde jag också notera att AC'n inte fungerade och var helt tom på gas... Had ju lika gärna kunnat plocka ur den då. Misstänker att kondensorn har hål på samma ställe.
Kunde också konstatera att kupefläkten bara gick på en hastighet. Det var lite av ett grisjobb att byta:
viewtopic.php?f=25&t=19085
/A
Nytt kyl samt olja och diverse filter för en service.
Någon hade försökt bygga bo i luftfiltret, och givetvis hade jag inte beställt rätt filter...
Kupefiltret var inte bytt på länge. Kom ut björkfrön som räckt till en hel skog.
Jag hade även missat den lilla detaljen att kyl och AC- kondensor sitter ihop, så ska kylaren ut måste även AC'n tömmas...
Det var jag inte så sugen på, men kan det gå att täta kylaren på plats tro? Var ju ett tydligt hål.
Tar hjälp av Biltemas Kemisk metall (en förbluffande bra produkt). Kunde jag täta traktorns dieseltank, så borde den duga här också.
Fick plockat undan lite slangar och sånt så jag kom åt, sen blev det så här snyggt.
Och tätt verkar det som. Har kört den till jobbet flera gånger, och inget nytt spill.
Så här i efterhand kunde jag också notera att AC'n inte fungerade och var helt tom på gas... Had ju lika gärna kunnat plocka ur den då. Misstänker att kondensorn har hål på samma ställe.
Kunde också konstatera att kupefläkten bara gick på en hastighet. Det var lite av ett grisjobb att byta:
viewtopic.php?f=25&t=19085
/A
Anders Helstad
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Clio III -06
Skoj! Ser fin ut. Hoppas att du får ha den i fred!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Clio III -06
Clion har ju haft en del diffusa elproblem, med tomt batteri, strålkastare som fortsätter lysa trots att bilen är avstängd osv...
Hittade ett servicekvitto från 2010 där man bla felsökt laddning och batteri, så problemen har funnits länge.
Mycket styrs av bilens BCM, Body Control Module, så jag räknade med att denna behövde bytas. Finns begagnade, så jag frågade Renault (Volvo Borås Bil) vad det skulle kosta att få en monterad och programmerad. De svarade att de inte gjorde det då "komponenten varit kodad med annan bil".
Okej...
"Vad kostar byte, mot en ny då om ni inte har andra alternativ, och programmering av denna?"
Detta vägrade de kategoriskt att svara på eftersom de måste göra en felsökning a 1250kr/tim först.
"Men om jag vet att den måste bytas?"
Nepp, felsökning, sen kan de tala om för mig vad det ska kosta.
Vilka djävla torskskallar. De kan ju se vad en modul kostar och vad ett byte skulle gå på. Då kan ju jag fort bestämma mig för om bilen är värd det...
Nåväl, på en direkt fråga vad art.nr. 8200652284 kostade som reservdel fick jag iaf veta att modulen kostar 4614kr.
Snokar lite på google och ebay istället, och hittar en firma i England som reparerar BCM för en tusenlapp.
Varför inte? Jag får skicka iväg BCM, elcentralen under huven och en bilnyckel.
Efter några dagar hör de av sig och de kan egentligen inte hitta något fel i själva modulen. Däremot säger de sig hitta felkoder som indikerar intermittenta jordfel i spakcentralen runt ratten, vilken de rekommenderar att jag byter.
Intressant, och inte helt ologiskt. De flesta funktioner som krånglat sitter ju i spakar och reglage där.
De tar ändå och programmerar en annan BCM, samt att vi byter ut elcentralen under huven.
Får tillbaka grejerna och monterar. Byter inte spakcentral än, ska se om det funkar först tänker jag.
Kör bilen några dagar och allt verkar ok, förutom att ABS och antisladdlampa tänds... Vad nu då?
/A
Hittade ett servicekvitto från 2010 där man bla felsökt laddning och batteri, så problemen har funnits länge.
Mycket styrs av bilens BCM, Body Control Module, så jag räknade med att denna behövde bytas. Finns begagnade, så jag frågade Renault (Volvo Borås Bil) vad det skulle kosta att få en monterad och programmerad. De svarade att de inte gjorde det då "komponenten varit kodad med annan bil".
Okej...
"Vad kostar byte, mot en ny då om ni inte har andra alternativ, och programmering av denna?"
Detta vägrade de kategoriskt att svara på eftersom de måste göra en felsökning a 1250kr/tim först.
"Men om jag vet att den måste bytas?"
Nepp, felsökning, sen kan de tala om för mig vad det ska kosta.
Vilka djävla torskskallar. De kan ju se vad en modul kostar och vad ett byte skulle gå på. Då kan ju jag fort bestämma mig för om bilen är värd det...
Nåväl, på en direkt fråga vad art.nr. 8200652284 kostade som reservdel fick jag iaf veta att modulen kostar 4614kr.
Snokar lite på google och ebay istället, och hittar en firma i England som reparerar BCM för en tusenlapp.
Varför inte? Jag får skicka iväg BCM, elcentralen under huven och en bilnyckel.
Efter några dagar hör de av sig och de kan egentligen inte hitta något fel i själva modulen. Däremot säger de sig hitta felkoder som indikerar intermittenta jordfel i spakcentralen runt ratten, vilken de rekommenderar att jag byter.
Intressant, och inte helt ologiskt. De flesta funktioner som krånglat sitter ju i spakar och reglage där.
De tar ändå och programmerar en annan BCM, samt att vi byter ut elcentralen under huven.
Får tillbaka grejerna och monterar. Byter inte spakcentral än, ska se om det funkar först tänker jag.
Kör bilen några dagar och allt verkar ok, förutom att ABS och antisladdlampa tänds... Vad nu då?
/A
Anders Helstad
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Clio III -06
Pluggar in datorn i bilen och hittar inget fel på hjulsensorer, hastighet eller rattvinkel.
Däremot finns det en felkod på bromsljuskontakten.
What? Kan den tända ABS- lampan??
Jag konstaterar att bromsljuset inte tänds, så något fel är det.
Googlar lite, och tydligen känner kontakten även av hur fort bromspedalen trycks ner för att avgöra om bilens bromsassistans ska aktiveras.
Nu känner den väl att pedalen trycks ner, fast bromsljuset inte tänds och då blir det knas.
Tar loss kontakten och mäter.
Tycker först att den fungerar, men så inser jag att den inte riktigt vill fjädra ut de sista tiondelarna där bromsljuset tänds. Man får liksom hjälpa den ut.
Pillar isär den för att kolla och smörja lite.
Tycker jag får den att fungera bättre, men i bilen blir det samma sk*t.
Beställer en ny som monteras. Fungerar fint och allt är frid och fröjd, men igår tändes lamporna igen.
Samma felkod, och samma med kontakten. Den vill inte fjädra ut den sista lilla biten.
Gör jag nåt fel??
Enligt manualen ska den självjusteras.
/A
Däremot finns det en felkod på bromsljuskontakten.
What? Kan den tända ABS- lampan??
Jag konstaterar att bromsljuset inte tänds, så något fel är det.
Googlar lite, och tydligen känner kontakten även av hur fort bromspedalen trycks ner för att avgöra om bilens bromsassistans ska aktiveras.
Nu känner den väl att pedalen trycks ner, fast bromsljuset inte tänds och då blir det knas.
Tar loss kontakten och mäter.
Tycker först att den fungerar, men så inser jag att den inte riktigt vill fjädra ut de sista tiondelarna där bromsljuset tänds. Man får liksom hjälpa den ut.
Pillar isär den för att kolla och smörja lite.
Tycker jag får den att fungera bättre, men i bilen blir det samma sk*t.
Beställer en ny som monteras. Fungerar fint och allt är frid och fröjd, men igår tändes lamporna igen.
Samma felkod, och samma med kontakten. Den vill inte fjädra ut den sista lilla biten.
Gör jag nåt fel??
Enligt manualen ska den självjusteras.
/A
Anders Helstad
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Clio III -06
Tog den gamla ljuskontakten, drog ut pinnen och gjorde en ny montering/ justering.
Nu funkar det igen...
Får se hur länge det håller i sig.
Tyckte det var lite mycket oväsen i bilen, och började misstänka hjullager v fram. Inga stora pengar för nytt lager, så jag tänkte byta.
Börjar bra med att ingen av de två (varför??) skruvarna som håller bromsskivan ville släppa. Drog sönder två T40- bits på köpet.
Ibland är det tur att man gjort skruv av papier maché...
...men oftast är det bara ett elände. Speciellt som rostskyddet verkar riktigt uselt.
Drog av skruven till konsolen på fjäderbenet.
Liksom spindelledsbulten.
Till slut är iaf navet loss och får åka med till jobbet för pressning av lagren.
Gick hyfsat enkelt att få ur det gamla och i med det nya. Kom tom ihåg att lägga i ABS- ringen och att sätta lagret med magnetsidan inåt.
Låsring på utsidan.
Sen kunde navdelen pressas i.
Tror det blev tystare...
Bytte även styrleden som glappade ordentligt.
/A
Nu funkar det igen...
Får se hur länge det håller i sig.
Tyckte det var lite mycket oväsen i bilen, och började misstänka hjullager v fram. Inga stora pengar för nytt lager, så jag tänkte byta.
Börjar bra med att ingen av de två (varför??) skruvarna som håller bromsskivan ville släppa. Drog sönder två T40- bits på köpet.
Ibland är det tur att man gjort skruv av papier maché...
...men oftast är det bara ett elände. Speciellt som rostskyddet verkar riktigt uselt.
Drog av skruven till konsolen på fjäderbenet.
Liksom spindelledsbulten.
Till slut är iaf navet loss och får åka med till jobbet för pressning av lagren.
Gick hyfsat enkelt att få ur det gamla och i med det nya. Kom tom ihåg att lägga i ABS- ringen och att sätta lagret med magnetsidan inåt.
Låsring på utsidan.
Sen kunde navdelen pressas i.
Tror det blev tystare...
Bytte även styrleden som glappade ordentligt.
/A
Anders Helstad
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Clio III -07
Bromsljuskontakten fortsätter att gäcka mig. Vafan liksom?
Började återigen att tända abs-lamporna, och inget bromsljus. Dags för en modifiering...
Hittar lite blandade fjädrar på jobbet.
Efter lite trix har jag satt dit en extra hjälpfjäder som trycker ut pinnen de allra sista tiondelarna som behövs för att bromsljuset ska tändas.
Efter några dagar utan fel så tror jag att problemet är löst.
Fick även bytt den bakre lambdasonden som satte felkod (kortslutning till +12V), även om den inte tände motorlampan. Hittade en riktigt billig på ebay.
Med det fixat var det läge för besiktning.
Gick alldeles utmärkt förutom att jag glömt fylla på spolarvätska.
Nu är bilen till salu...
Insåg att jag behöver något som går lite fortare framåt, för man kan inte beskylla den för att vara snabb.
Började återigen att tända abs-lamporna, och inget bromsljus. Dags för en modifiering...
Hittar lite blandade fjädrar på jobbet.
Efter lite trix har jag satt dit en extra hjälpfjäder som trycker ut pinnen de allra sista tiondelarna som behövs för att bromsljuset ska tändas.
Efter några dagar utan fel så tror jag att problemet är löst.
Fick även bytt den bakre lambdasonden som satte felkod (kortslutning till +12V), även om den inte tände motorlampan. Hittade en riktigt billig på ebay.
Med det fixat var det läge för besiktning.
Gick alldeles utmärkt förutom att jag glömt fylla på spolarvätska.
Nu är bilen till salu...
Insåg att jag behöver något som går lite fortare framåt, för man kan inte beskylla den för att vara snabb.
Anders Helstad
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Clio III -07
Bra jobbat! Det är inte tiden det tar som räknas, det är hur roligt det är som är viktigt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Clio III -07
Pillar lite mer med Clion, trots att den ligger ute till försäljning.
Makalöst vilken mängd tokprutningar och sk*t som kommer genom Blocketannonsen… Rena tiggerier har jag inte varit med om förut heller.
Utetemperaturen stämmer iaf inte riktigt.
Hittar en ny givare, som sitter i backspegeln, för nån hundring på ebay.
Den nya saknade förvisso ett fästhål, men den passade precis där den ska sitta.
Klipper bort den gamla och löder ihop kablarna med den nya.
Lite rimligare temperatur nu. (Kanske inte för att vara en kväll i november förstås...)
Makalöst vilken mängd tokprutningar och sk*t som kommer genom Blocketannonsen… Rena tiggerier har jag inte varit med om förut heller.
Utetemperaturen stämmer iaf inte riktigt.
Hittar en ny givare, som sitter i backspegeln, för nån hundring på ebay.
Den nya saknade förvisso ett fästhål, men den passade precis där den ska sitta.
Klipper bort den gamla och löder ihop kablarna med den nya.
Lite rimligare temperatur nu. (Kanske inte för att vara en kväll i november förstås...)
Anders Helstad
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Clio III -07
Fint med lite plusgrader.
Blocket kan vara rena träsket av troll som tror att de kan köpa bilar till en spottstyver av det annonserade priset. Jag är ibland på tjafshumör och kan härja rätt länge med dem. Ibland snoppar jag av dem.
'Skäms! Du ska skämmas för det där löjeväckande budet'
'Du har uppenbarligen inte råd att köpa bilen, så bara sluta'
'Om du är student ska du lägga pengarna på dina studier, inte på bilar'
'CSN delar ut bidrag, inte jag'
'För allmosor finns hjälporganisationer'
'Jag säljer bara bilen till seriösa spekulanter och du är tydligen inte en av dem'
Blocket kan vara rena träsket av troll som tror att de kan köpa bilar till en spottstyver av det annonserade priset. Jag är ibland på tjafshumör och kan härja rätt länge med dem. Ibland snoppar jag av dem.
'Skäms! Du ska skämmas för det där löjeväckande budet'
'Du har uppenbarligen inte råd att köpa bilen, så bara sluta'
'Om du är student ska du lägga pengarna på dina studier, inte på bilar'
'CSN delar ut bidrag, inte jag'
'För allmosor finns hjälporganisationer'
'Jag säljer bara bilen till seriösa spekulanter och du är tydligen inte en av dem'
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Clio III -07
Mmmh, ibland vill man bara be de sticka och brinna.
Enda jag gjorde denna gången var att svara några stackare som minsann kunde åka trettio mil, men bara kunde betala 9300kr, med en blocket- sökning på bilar under 10.000 i deras hemort...
Blev såld till slut iaf till en "student", som åkte 20mil från Halmstad. Sen hakade han upp sig väldigt på att vindrutespolningen funkade lite dåligt på förarsidan. "En ny spolare kostar 395kr."
- Seriöst? Du lånar en knappnål av din mamma och petar lite så kommer den fungera förträffligt. Kostar ingenting.
- Njaaa…
Till slut orkade jag inte tjafsa, utan sålde den för 14k. (Mest för att fläkten slutat funka på läge 2 igen, och det blev misstänkt varmt höger bak. Kunde de gott ha.)
Fin bil för de pengarna tycker jag nog ändå.
Synd att den var så gruvligt trött och långsam.
Får se om det kan bli någon annan vad det lider.
Enda jag gjorde denna gången var att svara några stackare som minsann kunde åka trettio mil, men bara kunde betala 9300kr, med en blocket- sökning på bilar under 10.000 i deras hemort...
Blev såld till slut iaf till en "student", som åkte 20mil från Halmstad. Sen hakade han upp sig väldigt på att vindrutespolningen funkade lite dåligt på förarsidan. "En ny spolare kostar 395kr."
- Seriöst? Du lånar en knappnål av din mamma och petar lite så kommer den fungera förträffligt. Kostar ingenting.
- Njaaa…
Till slut orkade jag inte tjafsa, utan sålde den för 14k. (Mest för att fläkten slutat funka på läge 2 igen, och det blev misstänkt varmt höger bak. Kunde de gott ha.)
Fin bil för de pengarna tycker jag nog ändå.
Synd att den var så gruvligt trött och långsam.
Får se om det kan bli någon annan vad det lider.
Anders Helstad