Underkänd besiktning med felkod

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
NinaS
Posts: 2
Joined: 19 May 2022, 09:52
Firstname: Nina
Surname: S

Underkänd besiktning med felkod

Post by NinaS »

Jag har en Renault Captur, år 2016.
I höstas kände jag att bilden började hacka lite smått när jag körde på låga växlar. Motorn går även ojämnt på tomgång.
Jag har lämnat in bilen på årlig service sedan jag köpte den 2019. Bilen har bara gått 3100 mil, vilket är rätt lite.
I år gjordes även en enkel felsökning i samband med servicen p.g.a. att motorn går ojämnt, då bytte de 3 stycken tändstift. Bilen kändes lite bättre men det var marginellt. Den hackade fortfarande och motorn gick fortfarande ojämnt. Jag skulle tänka på att bilen endast hade tre cylindrar, vad de nu menade med det... :roll:
En månad efter servicen tändes en felkod, "Check anti-pollution system". Jag bokade en ny tid för felsökning men fram tills dess så hann lampan slockna, jag lämnade in den ändå men de kunde naturligtvis inte hitta nåt fel. De påstod då att bilen kunde ha varit lite fuktig eftersom den står ute och inte i garage och att det är därför den hackar på låga växlar. :lol: De måste tro att jag är helt dum i huvudet! :lol:

Nytt "fel" dök upp efter sista felsökningen, vid växling mellan trean och fyran så tappar den varvtal - jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre, men bilen reagerar inte på gasen utan jag måste växla ner. Då ligger jag alltså på mellan 45-50 km/h i hastighet vilket är intervallet för växling från trean till fyran. Växling från trean till fyran kan då ske i hastighet på över 50 km/h, detta har alltså hänt ett par gånger senaste månaden och inte före senaste servicen.
En annan gång låg jag i runt 90 på motorvägen, växel fem och höll på att gasa upp vid en omkörning. Även då går varvtalet ner, hastigheten droppar från 100 neråt samtidigt som jag trycker gaspedalen i golvet, räcker med några sekunder och hastigheten går ner till nästan 90 igen innan den börjar öka i fart igen. Obehagligt om inte annat. :?
Ändå hittar man inga fel på bilen och jag har fått för mig att det sitter i huvudet på mig.

Idag var jag på besiktning av bilen och fick underkänt! :x :evil:
Servicelampan hade tänts när besiktningsmannen hämtade bilen från parkeringen, den lyste inte när jag körde dit!
Felkod Check anti-pollution system lyste vackert när jag körde till servicestället (ligger vägg i vägg med besiktningen).
På besiktningspapperet står det "Felindikator Motorelektronik 8.2.1.1. Varnar för fel i systemet".
Det sitter alltså inte i mitt huvud! Det är alltså nåt som är fel på bilen!

Fick en tid för felsökning om 2 veckor!
TVÅ VECKOR!
När jag kör därifrån, med ojämn motorgång så slocknar felkoden och servicelampan igen.
Bilen hackar fortfarande och jag är fly förbannad - på allt!
På bilen
På besiktningen
På serviceteknikerna
På inkompetensen hos alla idioter runtomkring mig

Hittar de inget fel på bilen kan de behålla skiten! Jag vill inte ha den tillbaka om de inte hittar nåt fel! :x
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Underkänd besiktning med felkod

Post by Stymie »

Du nämner inte vilken motor det är, men jag gissar på 1,2tce? Kolla din maskinskadeförsäkring så att du inte blir stående med den dyr räkning i slutänden.

1,2tce är inte någon bra motor mellan ca 2014 och fram till dess att den ersattes med 1,3tce. Kolla om den dricker olja eller kylarvätska.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
NinaS
Posts: 2
Joined: 19 May 2022, 09:52
Firstname: Nina
Surname: S

Re: Underkänd besiktning med felkod

Post by NinaS »

Efter idogt letande så verkar jag ha 0.9 tCe som motor, effekt 66 kW med 90 hk.

I alla fall så verkar de ha hittat felet, en felaktig lambdasond. Jag har tydligen två stycken och det är det bakre som felar.
Så var det med det och jag hoppas verkligen att det här löser felet!
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Underkänd besiktning med felkod

Post by Stymie »

Bra att du återkopplat! Det är vanligt att lambdasonderna går sönder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply