Espace IV 2012 kabelbrand baklucka

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BaNaN
Posts: 5
Joined: 11 Apr 2021, 22:59
Firstname: Jan
Surname: Kallin

Espace IV 2012 kabelbrand baklucka

Post by BaNaN »

Hej,

Har skapat en tråd på FB i renault espace forum ang detta problem.

På vägen hem förra helgen började började efter nån km bilen att varna på ABS error, några hundra meter till Antispinn. Service lampan började blinka. Efter en tutning på en bil som smått prejade oss i en rondel så började det lukta bränt i kupén.
Nu stannar jag och går ur bilen, öppnar huven i tron om att det är nån broms som ligger emot eller generatorn som luktar.
Ser inget på utsidan eller under huven.
Bestämmer oss att chansa och åka vidare då vi ska hämta barn efter gymnastikträning och är redan sena.
Nästan hemma så har Aircon kontrollern dött, all belysning invändigt dött, blinkers har gett upp och det enda som fungerar är färdatorn och displayen.

Väl hemma på uppfarten så kan jag inte stänga av bilen med Start/stop knappen.

Immobalizer error spottar displayen ur sig.

Jag får gå ut, öppna huven och koppla loss röd batterikabel till säkringsdosan bredvid batteriet för att bilen ska dö.


Nästa dag börjar felsökning och den brända doften fyller fortfarande kupén. Doften kommer mest från säkringsdosan i fram ovanför ratten.
En äldre Visu version från nätet ger mig infon att det är säkringsdosan (260) till UCH boxen.
Säkring #4, #9 och #28 är brända. Inuti dosan är det flera dioder brända.

De brända dioderna går till blandade positioner men en gemensam nämnare verkar vara den blå kabeln CGB5 Blue.

Sen blev det en vecka med -15 till -20grader och biljäveln fick stå.

I morse gick jag ut igen. Plockade ut alla stolar via bakdörrarna och kröp in för att öppna bakluckan manuellt från insidan.
Fick riva bort inre plastdetaljerna först för att se vart man skulle köra in mejseln i hålet i låsmekaniskmen för att där dra en liten vit plastplupp till vänster för att låsa upp bakluckan innifrån.
Väl öppen ser man direkt att hela kabelstammen i övre vänstra hörnet har brunnit av.
Börjar riva inredningen och följer kabelstammen hela vägen fram längst vänster sida.
Det är en tunn grön och en tunn svart kabel som är totalt grillade och har smält ihop med närliggande kablar. Den svarta kablen går ihop med en grövre svart kabel i höjd med vänster ben för föraren, antar att det är en jord kabel.
Den gröna kabeln fortsätter igenom feta kabelstammen bakom ratten upp till UCH säkringsboxen blå kontakt.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Espace IV 2012 kabelbrand baklucka

Post by Stymie »

Så troligen kortslutning i kablaget mellan baklucka och kaross som skapade alla dessa fel? Kan vara bra att tänka på om man noterar något annat problem (ej fungerande skyltbelysning eller olåst bagage).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply