Renault Clio misständer

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dakke
Posts: 1
Joined: 26 Jan 2023, 23:57
Firstname: Dardan
Surname: Dulak

Renault Clio misständer

Post by dakke »

Hej!
Har felsökt min Renault Clio 1.2 16v -02 som jag tänkte ha som pendlarbil.. Hade verkligen uppskattat lite hjälp.
Fick info av den jag köpte bilen av att den misständer ibland, gjorde en storservice på bilen där jag bland annat bytte Coils/tändspolar och tändstift.

Nu till problemet...
Detta händer dock bara ibland. Om jag låter den stå på tomgång en stund (någon minut bara) så får jag upp en blinkande motorlampa och så börjar den misstända och gå ryckigt även under körning. Men om jag däremot startar bilen och kör med en gång så funkar den som vanligt, går väldigt fint. Fått tips om att det kan vara vevaxelgivaren som kan spöka men det borde väl kommit upp en felkod på den? Blir inte klok på detta och vänder mig till er som förhoppningsvis har en lösning.
Upplever även att den slösar mer bränsle än vad den ska, dragit 1/4 av tanken på 100 km

4 st felkoder som är lagrade är -
1. P0314 - Single cylinder misfire (cylinder not specified)
2. P0350 - Ignition coil primary secondary circuit
3. P0350 - Ignition coil primary secondary circuit
4. P0711 Pend - Transmission fluid temperature sensor A circuit range/perfomance

Inte raderat några felkoder efter jag bytt spolar, jag antar att felkod 2 och 3 är åtgärdade nu när jag bytte till helt nya tändspolar då 2 av spolarna var lite skadade och saknade gummit som ligger runt tändstiftet.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.
Post Reply