Felkod P0463 0463 water pump DTC0463

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jonas M
Posts: 1
Joined: 17 Feb 2023, 17:16
Firstname: Jonas
Surname: M

Felkod P0463 0463 water pump DTC0463

Post by Jonas M »

Fick problem med vår Renault Kangoo ZE 33 -18, Tändes en lampa med skiftnyckel i instrumenteringen och en text Elec System To Check .
Googlade några forum och fick tipset att det var vanligt när 12v batteriet blivit dåligt. mätte upp batteriets vilospänning som var ganska låg 12,48V
Renault verkar rekommenderar byte av det var tredje år. så jag bytte batteri. Fel indikeringen slocknade inte av det.
Jag tog hjälp av en vän med nyare diagnos utrustning än vad jag har för att läsa fel minne i bilen. Fick fram Felkod P0463 Elektrisk vattenpump (bosch diagnos utrustning).
Då den är en viktig komponent för kylning av Växelriktare Laddare och Motor så beställde jag en ny från Tyskland (fabrikat Mahle) direkt. Efter bytet så lyste fortfarande fel indikering. Kopplade upp den med annan diagnos utrustning (Auto-com felkod DTC0463 ) och försökte släcka felkoden, den återkom direkt.

Nu har det kommit till min kännedom att det är inprogrammerade bytesintervall på pumpen, vet inte vilka parametrar som styr, men det tände upp vår bil vid ca 5år 7000 mil. Efter pumpbyte måste bilen kopplas upp av Renaultverkstad mot server och ladda in ny programvara i pumpen enligt mekanikern. Lämnade in bilen på Renault för att göra detta och nu fungerar den.
Det är nog samma sak Med ZOE Z.E
Post Reply