Läsa av felkoder SRS/Airbag

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
TheodortheGreat
Posts: 2
Joined: 03 Jan 2023, 18:51
Firstname: Theodor
Surname: Schwarzmayr

Läsa av felkoder SRS/Airbag

Post by TheodortheGreat »

Hej,

Har problem med att besiktiga min Renault Clio II från 2001 eftersom airbaglampan lyser i instrumentbrädan. Jag har kontrollerat kontakterna som sitter under sätet på både förar och passargerarsidan och lött ihop dem. Jag har även kontrollerat kontakten till airbagen uppe vid ratten och på förspännarna på stolarna men tyvärr har inte lampan slocknat. Därför undrar jag om det är någon som vet hur jag ska göra för att läsa av felkoderna på airbagen. Har testat med en ELM327 bluetooth felkodsläsare men den läser inte av airbagsystemet. Har även en Lawicel OBDLink SX som jag prövat koppla in i datorn men ingen framgång där heller. Det enklaste kanske är att ge upp på det och be en verkstad läsa av felkoderna, men hur mycket kan de tänkas ta för att bara läsa av felkoderna?

Annars har jag hört om Renault CLIP, kanske finns någon som kan tänka sig att låna ut? :wink:
trcboen2
Posts: 14
Joined: 14 Jun 2013, 18:30
Location: Färjestaden

Re: Läsa av felkoder SRS/Airbag

Post by trcboen2 »

Kolla även kontakten vid passagerardörr jag hade fel där en gång airbaglampan tändes när jag öppnade dörren Mvh trcboen
Bo-Göran Engdahl1
TheodortheGreat
Posts: 2
Joined: 03 Jan 2023, 18:51
Firstname: Theodor
Surname: Schwarzmayr

Re: Läsa av felkoder SRS/Airbag

Post by TheodortheGreat »

Läste av felkoden hos besiktningen, var helt klart enklaste och billigaste lösningen. Fick ett papper där det stor krocksensor förarsida och köpte en ny från ebay så nu funkar allt som det ska och lampan är släckt. Det var dock massa korrosion på kontakten så egentligen bör man nog byta kontakten till sensorn också, jag skrapade bara bort det värsta med en skruvmejsel.
Post Reply