Övertryck kylsystem talisman 1,5dci

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Niclas992
Posts: 3
Joined: 20 May 2023, 10:59
Firstname: Niclas
Surname: Eriksson

Övertryck kylsystem talisman 1,5dci

Post by Niclas992 »

Tjenare!

Jag har kört fast totalt så hoppas på tips!

Köpte bilen för ca ett år sedan, bilen har gått ca 22k mil och kamremen ser näst intill ny ut. Brandt sa även att den såg ut att vara nyligen bytt.
kamremen är inte bytt på auktoriserad verkstad då det inte finns stämpel i boken men han jag köpte den av säger att killen som gjorde det har koll.


Det blir ett övertryck i kylsystemet och jag har provat följande.

-Har testat att göra ett cylinder läckage test.
-Bytt thermostat
-Bytt lock till expansionskärlet
-En ordentlig luftning av systemet.
-Jag har spolat systemet från alla håll och kanter
-Har provat göra bypass på värmepaketet för att utesluta.

När jag spolade systemet kom det ut en 3 bitar från flytande packning, den största var ca 1cm lång och 0,3cm bred.
När man kollar runt vattenpumpen finns det en hel del av sån packning runt pumpen.

När jag startar bilen kall så ser det ut som dålig cirkulation i kärlet förutom när jag varvar upp så rör det på sig.
När jag varmkör bilen så bildas det luft i motorn så att thermostaten inte öppnar eftersom den inte får kontakt med glykolen.
Varvar jag upp bilen ordentligt några gånger så stiger nivån i kärlet och jag får släppa ut massa luft från nipplarna.
Hur jag än gör så kommer det inte någon glykol från avluftnings slangen från kylaren.
När man känner på slangarna som går ut från kylaren så känns dom nästan tomma på glykol.

Tack på förhand
Post Reply