Flera felkoder på en RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lina_clason
Posts: 4
Joined: 23 Mar 2023, 18:18
Firstname: Lina
Surname: Clason
Location: Norrköping

Flera felkoder på en RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo

Post by Lina_clason »

Hejsan
Först och främst vill jag tacka för det otroliga forumet visste inte ens att det fanns så många hjälpsamma människor.
Varken jag eller min sambo kan någon om bilar därav att vi haft bilen inne några gånger hos den mekaniker vi alltid lämnat in bilen hos, men efter små tester sa han nu att problemet är lite över hans huvud och vi borde gå till närmsta Renault verkstad, vi tog kontakt med dom häromdagen men de hänvisade till att just dessa problem är svåra att lokalisera och kan kräva mycket utredning innan man ens kan lokalisera problemet.

Började för ett år sedan så fick vi upp ett meddelande "check antipollution system", bilen gick precis vanligt inga problem. Vid service bröt mekanikern batterier och byte några tändstift problem försvann och vi kunde besikta bilen. För 4 månader sedan kom det upp igen vi körde in bilen och kopplade upp den men inga felkoder kunde hittas, nu är dags för service med efterföljd besiktning. Service utfördes i tisdags men igår när det var dags för att lämna barn har jag läst mig till att bilen gick in i "limp mode dvs kan inte varva upp bilen inte heller köra mer än 70 km/h(Känns som den inte får ordentligt med bränsle seg på tomgång och känns som den inte växlar ordentlig efter 50km/h" och "check gear box samt check ESP" kom upp tillsammans med "check antipollution system".

Lite dum som är börjar man google runt och märker att det kommer upp många bekymmer för problemen "Gasspjäll, lamdasonder?, landar sedan i en video som har exakt samma bekymmer som oss köper då en bensintillsats för att rena om det är något filter som satt igen sig.
Får då även felmeddelande "check injection system", vi har testat åka lite med inte vågat åka några längre sträckor om något mer skulle rasa :D

RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo (14 000 mil, väldigt sällan långa sträckor och mycket stadstrafik då det är vår andra bil.)
P.S ska även försöka med ytterligare en felkodsläsare i helgen för att se om den kan visa något matnyttigt.

Tacksam för all hjälp som skulle kunna lokalisera vart problemet skulle kunna vara.
Lina Clason
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Flera felkoder på en RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo

Post by Stymie »

Börja alltid med det enklaste, är batteriet laddat ordentligt? Ska inte vara under 12,5 V i viloläge, helst 12,7 V. Med tanke på att ni kör mycket korta körningar så är det en möjlig felorsak.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Lina_clason
Posts: 4
Joined: 23 Mar 2023, 18:18
Firstname: Lina
Surname: Clason
Location: Norrköping

Re: Flera felkoder på en RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo

Post by Lina_clason »

Tusen tack för svar, vi testade batteriet idag låg på 12.1V. Kopplade även upp bilen och fick felkod på 2st tändstift de är byta med tyvärr ingen skillnad på bilen i övrigt.
Tror du en laddning av batteriet skulle kunna fixa problemen hade mer tänkt att något var (fel), startar på ett kick. Vi ska självklart testa imorgon att ladda upp batteriet men för en som inte kan bilar skulle inte du/någon kunna förklara för en dum en hur detta skulle funka :)

Några andra tips om detta inte skulle funka?
Lina Clason
Lina_clason
Posts: 4
Joined: 23 Mar 2023, 18:18
Firstname: Lina
Surname: Clason
Location: Norrköping

Re: Flera felkoder på en RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo

Post by Lina_clason »

Hej igen
Nu är batteriet fullladdad och till en början lös enbart Antipollution lampan samt att jag upplevde att bilen gick upp varv bättre och även kunde komma upp i fart. (Orkeslös i uppförsbackar fortfarande.)
Bilen visade på en förbrukning på 4.4 liter milen vilken låter helt omöjligt för denna typ av bil vid första tusen (Max 1.5Km), så åkte en liten längre sträcka på 4km förbrukningen medans man kör visar mellan 1-1,5L/M men förbrukning för hela trippen fast jag nollställde visade på 2.8L/M (Högt men gick hela tiden neråt medans jag körde)
Dock när jag började närma mig hemmet har vi en brant nedfarsbacke med två brunnslock längst ner som sticker upp lite och när bilen körde över dessa och guppade till lite kom först Gear box upp följt av ESP och Check injection likt tidigare och efter att detta kommit upp tyckte jag bilen vart oerhört slö igen (Typ hur ni alla som kan beskriver limp mode :D )
Läst alla gamla poster här på forumet och känns som det kan vara spriddare, gasspjäll, sonderna etc, kan man på något sätt se ett mönster av de felkoder och de problem vi har för att veta var vi ska börja leta.

För information skulle vi på något sätt tillsammans hitta hem till problematiken och lösa detta, kan jag lova att jag skriver ut i detalj vad som gjorts och vad det kostade :racesmile:
Lina Clason
Niclas992
Posts: 3
Joined: 20 May 2023, 10:59
Firstname: Niclas
Surname: Eriksson

Re: Flera felkoder på en RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo

Post by Niclas992 »

Hej, har ni förvärmare på bilen?
Jag hade ett spök problem på min, dök upp 11 felkoder direkt när man kopplade in datorn.

Bilen varnade för injection, start stop, kollision varnare, esp, farthållare mm.

Ifall ni lossar framskärm vänster fram så ska den sitta innanför där.

Alla mina glödstift i förvärmaren hade blivit kortslutna, drog ur kontakten till enheten och problemet försvann
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Flera felkoder på en RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo

Post by Stymie »

Nu var det länge sedan jag var på forumet och det har gått en tid sedan inlägget. Kanske är problemet löst? Jag hade fokuserat på att granska alla kablage som går från batteriet samt jordkablage. Låter som att något glappar!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Lina_clason
Posts: 4
Joined: 23 Mar 2023, 18:18
Firstname: Lina
Surname: Clason
Location: Norrköping

Re: Flera felkoder på en RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo

Post by Lina_clason »

Ursäkta sent svar, man kan tycka att vi borde löst eller gjort oss av med bilen men jag köpte en ny så den andra har fått stått. Tänkte att jag skulle ta tag i och försöka lösa detta nu, ska gå på stymies tips och kolla kablage ytterligare en gång.

Niclas992- Har ingen förvärmare på bilen annars hade ditt tips varit perfekt.

Återkommer om jag hittar en lösning :D
Lina Clason
Post Reply