Vindrutetorkare Clio 2009

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Patrikstar73
Posts: 4
Joined: 16 Jul 2023, 13:12
Firstname: Patrik
Surname: Bohman

Vindrutetorkare Clio 2009

Post by Patrikstar73 »

Hej!

Har en RENAULT Clio III Hatchback (BR0/1, CR0/1) 1.2 16V -2009
Vindrutetorkarna i fram har slutat fungera.
Det händer inget då jag startar torkarna, inget klick eller något sådant heller.
Jag har testat med en annan torkarmotor, men det är samma fel.

Kollat säkringarna i kupén, men där verkar bara säkringen för den bakre torkamotorn sitta.
Har kollat säkringarna i säkringslådan till höger om batteriet, men alla är hela så vitt jag kan se.
Vidare så är jag osäker på vilken säkring i den lådan som går till vilken funktion.
Har läst att det kan vara ett relä, problemet är att jag har verkligen ingen aning om var detta relä i så fall kan sitta.
Bifogar en bild på säkringsboxen som sitter till höger om batteriet (om man står framför bilen och tittar ner i motorrummet).
Om det ens är där jag ska leta efter relät.

Googlar jag efter min bilmodell så hittar jag denna.
https://car-box.info/renault/clio/3-cr- ... -2013.html
Har provat att byta ut F8, men inget resultat.
Eller har någon något annat tips att ge mig?

Tacksam för all hjälp.
Fuses.jpg
Fuses.jpg (199.43 KiB) Viewed 810 times
Patrikstar73
Posts: 4
Joined: 16 Jul 2023, 13:12
Firstname: Patrik
Surname: Bohman

Re: Vindrutetorkare Clio 2009

Post by Patrikstar73 »

Hittade vilken säkring det ska vara.
Den såg hel ut, men provade en annan i alla fall.
Så nu har jag bytt säkring, testat en annan torkarmotor,
Mätt så kontakten till motorn får ström.
Den får ständig 12V på den ena kabeln, men inget på de andra tre.
Den ena är väl så klart jord.
Testade både med vanlig tork, och med intervaller.

Det är inte massa vatten där torkarmotorn är och avrinningen fungerar som den ska.

Får inte igång eländet.

Frågan är om det kan vara ett relä?
Var hittar jag det i så fall?
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vindrutetorkare Clio 2009

Post by Stymie »

Har du kollat att jordkablaget verkligen jordar? Relativt vanligt att det är den som ärgar sönder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Patrikstar73
Posts: 4
Joined: 16 Jul 2023, 13:12
Firstname: Patrik
Surname: Bohman

Re: Vindrutetorkare Clio 2009

Post by Patrikstar73 »

Stymie wrote: 27 Jul 2023, 21:24 Har du kollat att jordkablaget verkligen jordar? Relativt vanligt att det är den som ärgar sönder.
Slutade med att jag fick lämna in den.
Dock har de inte lyckats lösa problemet.
Testat med ny torkarmotor, ny vindsrutespak, kollat säkringar (så klart).
Men nej, det går ingen el fram till torkarmotorn. :(
Verkar som verkstaden går bet på detta, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Leta upp någon bilelektriker kanske.

Så om någon har något elschema för dessa bilar så skulle det vara uppskattat.
Var tar kablarna vägen efter spaken?
Finns det något torkarrelä någonstans?
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Vindrutetorkare Clio 2009

Post by Göte J »

Det är lätt att man gör en tankevurpa när man mäter spänning på olika ställen om man placerar instrumentets minuskabel på en osäker jordpunkt och utgår från att den är ok. Säkrast är att ha en kabel till instrumentet direkt på batteriets minuspol och alltid gör spänningsmätningar därifrån! I ditt fall så mät så till torkarmotorns minus (när den är igång) och se om du inte har nästan all spänning där.
Patrikstar73
Posts: 4
Joined: 16 Jul 2023, 13:12
Firstname: Patrik
Surname: Bohman

Re: Vindrutetorkare Clio 2009

Post by Patrikstar73 »

Göte J wrote: 13 Aug 2023, 08:46 Det är lätt att man gör en tankevurpa när man mäter spänning på olika ställen om man placerar instrumentets minuskabel på en osäker jordpunkt och utgår från att den är ok. Säkrast är att ha en kabel till instrumentet direkt på batteriets minuspol och alltid gör spänningsmätningar därifrån! I ditt fall så mät så till torkarmotorns minus (när den är igång) och se om du inte har nästan all spänning där.
Tack för tipset, minns knappt hur jag mätte.
Men har för mig att jag mätte med multimetern på minuspolen på batteriet och andra ändan på kontakten till vindrutetorkaren.
Vet att jag fick 12V på den ena, dvs den som ständigt matar torkaren med el.
De andra fick jag ingen el alls på.
Och mig veterligen så ska kablarna vara en långsam, en snabb och en är intervallen.
Men det var 0 på dessa.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vindrutetorkare Clio 2009

Post by Stymie »

Kontrollera (mät) kablaget mellan spakarna vid ratten. Extremt tunna och tajta trådar vilket kan ge avbrott. Går ibland inte att se att de är av då isolerplasten bara tänjts ut.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply