1.5 dCi vs 1.6 dCi och EDC

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Joeyjoeyjoey
Posts: 3
Joined: 12 Oct 2024, 19:57
Firstname: Johan
Surname: Engberg

1.5 dCi vs 1.6 dCi och EDC

Post by Joeyjoeyjoey »

Hallå mina nya Franska Baguette-Vänner.
Har funderat länge på att svära i kyrkan och kanske införskaffa en snål bekväm och driftsäker fransk bil (just det där med driftsäker känns helt fel att ha i samma mening som fransk) för tydligen ska de ha oförtjänt dåligt rykte om sig och tydligen ska de va bra efter 2010?

Hur som helst, frågan är som följer;
Har 1.6 motorn oförtjänt dåligt rykte av sig på grund av barnsjukdomar som blivit åtgärdade något år efter den lanserades?
Eller ska man fortfarande försöka undvika den?

Är på jakt efter en talisman 1.5 dCi EDC men utbudet är otroligt mycket högre på 1.6'an.
Jag förstår varför, då 110hk diesel är gränsfall på den storleken av bil.
Hur är "dessa ca 2016 årsmodell och framåt franska bilar med el fel? Det är ju något man förknippar med dessa och en talisman med bra utrustning har ju lite oroväckande mycket extra elektronik förstås kan strula. (4hjuls styrning, HUD, adaptiva farthållare, led lampor etc etc).

Vågar man köpa en Talisman 1.6 dCi med EDC med 100.000-200.000km (km för internationella läsare)?

Hur är hållbarheten och livslängden på automatlådan och 1.6an?

Arrivedetchi eller något :)
User avatar
Stymie
Posts: 3630
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1.5 dCi vs 1.6 dCi och EDC

Post by Stymie »

Båda motorerna är ”skottsäkra”, men har några typfel som är liknande varandra (turbotrycksgivare, spjäll i avgassystemet). Oljebyte med rätt olja och gärna lite oftare än tänkt så är de stabila. Som med alla bilmotorer, håll koll på oljenivå och kylvätskenivå.

EDC är nog sämre än manuell låda ur ett mångmilsperspektiv.

Sedan är Euro 6 utan Adblue bättre (och billigare).

För övrigt är Talismans radiomottagning sämre.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Joeyjoeyjoey
Posts: 3
Joined: 12 Oct 2024, 19:57
Firstname: Johan
Surname: Engberg

Re: 1.5 dCi vs 1.6 dCi och EDC

Post by Joeyjoeyjoey »

Känner inte att 1.6 med kamkedja är skottsäker och det är just därför jag undrar.
Finns mycket information om just 1.6 med betydande problem men i stort sätt inget på 1.5
Joeyjoeyjoey
Posts: 3
Joined: 12 Oct 2024, 19:57
Firstname: Johan
Surname: Engberg

Re: 1.5 dCi vs 1.6 dCi och EDC

Post by Joeyjoeyjoey »

Nu va jag och testade en 1.5 automat utan Bose men med luftkylda säten och blev riktigt besviken.
På sätena och ljudet.
Sure, det va inte Bose men originalljudet lät så ansträngt att jag känner att jag måste utesluta allt annat än Bose.
Sätena såg stora och gosiga ut, man tänker läder och det ska va en fåtöljkänsla men icke. Det känns som de ger bra stöd för långresor men gav ingen som helst lyxig gosig känsla, mer som moderna säten i kollektivtrafik, alldeles för fasta.
Testade dock att sitta i en talisman med tygklädseln och om jag var besviken på läderstolarna så var jag precis lika imponerad av dem i tyg.
Fantastiskt sköna och stöttande på samma gång.
Ni som kört länge och långa sträckor i tygen kan gärna få ge synpunkter på hur bra dem är.

Motor och växellåda imponerade.
Jag behöver inte en massa hästkrafter och tycker absolut 1.5 rör på sig friskt nog för min del och den verkade lira bra med lådan så det var mycket positivt det med.
Då det sällan sålts 1.5 med Bose och tygklädsel så börjar jag snegla på meganen som i stort sett aldrig fick läder med bose men hur är egentligen komforten i den gällande både fjädring och ljudmässigt i förhållande till talismanen?
Vill ha en tyst bekväm snål driftsäker bil med adaptiv farthållare och bra stereo
Post Reply