Byta bakre bromsar. R19 16v

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Spiff

Post by Spiff »

mina lager satt i när jag köpte i alla fall vet inte vad köper för sk*t då...
tezzlan

Post by tezzlan »

Okej Tony. Men om man inte har tillgång till värsta verkstaden så kan det väl vara lite vanskligt. Men behöver väl nån hyffsat kraftig maskin som trycker i lagren eller?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

du måste ha en hydralpress,det är det enda sättet..
timolo

Post by timolo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Spiff</i>
<br />mina lager satt i när jag köpte i alla fall vet inte vad köper för sk*t då...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">köpte mina bakskivor från volvo till gte:n innan ja gick me i klubben o då va inte lagren monterade i skivan utan va separata
Spiff

Post by Spiff »

Konstigt det är ju samma skivor...
tezzlan

Post by tezzlan »

Spiff:Köpte du dina på Bilia eller vart köpte du dem?
Spiff

Post by Spiff »

Ahlberg bil....
tezzlan

Post by tezzlan »

Vart ligger den??
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

blekinge...angående pressa i lagren ,en press borde vilken bilverkstad som helst ha,bara gå och fråga,så kan du köpa lagren och skivorna hos benny billigast,jag tycker nästan det är konstigt att lagren sitter i skivan eftersom det är två skilda saker,det går ju köpa fälg utan däck...du skrev att skivorna vibrerar har du anligning på dom?? i 99% av fallen är bromsarna rostiga pga dålig lastavkänningsventil eller kärring bromsning......och då slår dom sig inte,måste bli ordentligt varma först,vilket bromsarna bak inte brukar bli på en personbil i vanlig körning...
tezzlan

Post by tezzlan »

Ja dom är lite rostiga. Bilen har stått en del och då har rosten vuxit till sig.
Förresten, när vi ändå är igång med bromsarna, hur "renoverar" man bromsoken?
timolo

Post by timolo »

beror på hur du menar me renoverar om du menar att smörja upp de lr plocka isär de o byta packningar.
för o smörja upp de ska du ta väldigt fin smärgelduk(finkornigt sandpapper för metall) sen rengör du från rost o korrosioner på själva kolven rengör me bromsrengöringsspray då detta innehåller alkohol som dunstar torka sen rent me en gammal strumpa lr liknande kolla även i vilket skick som dammasken till kolven e om den behöver bytas sen köper du en liten tub som heter rubber grease den e svart/vit oftast och smörjer in kolven så du ser att den går lätt fram och tillbaka sätt sen tillbaka dammasken.
skulle de visa sig att det är den s.k flytande delen som inte fungerar så rengör under dammaskerna och smörj upp dessa så du ser att den går tillbaka som den ska då ska bromsarna fungera lite bättre sen
tezzlan

Post by tezzlan »

Okej.Tackar för hjälpen.
Har inte haft min 16v så länge men hur känns dina bromsar?Tycker mina inte nyper med en gång utan man får trampa till rätt bra för att få nån effekt...??
timolo

Post by timolo »

har inte haft så stora problem med bromsarna men de e dags för en omgång nya skivor fram o klossar runt om
Spiff

Post by Spiff »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />blekinge...angående pressa i lagren ,en press borde vilken bilverkstad som helst ha,bara gå och fråga,så kan du köpa lagren och skivorna hos benny billigast,jag tycker nästan det är konstigt att lagren sitter i skivan eftersom det är två skilda saker,det går ju köpa fälg utan däck...du skrev att skivorna vibrerar har du anligning på dom?? i 99% av fallen är bromsarna rostiga pga dålig lastavkänningsventil eller kärring bromsning......och då slår dom sig inte,måste bli ordentligt varma först,vilket bromsarna bak inte brukar bli på en personbil i vanlig körning...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo men du kan ju även köpa komplett fälg och däck direkt från fabrik... Så det beroro ju på hur man beställer..
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Det spelar väl ingen roll tycker jag. Är det dags att byta skivor bak för dom är dåliga då skadar det juh inte att byta lager också när man ändå är där bak ! Benny är juh som sagt billig på dessa grejjor. Köpte skivor och lager ja också, då är det ju bara att trycka i lagren och montera, då behöver du ingen press.
Post Reply