R19, Allmän bilvård

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Hej
Kul med likasinnade i samma stad. Jag skall bestämmt kolla upp de ställen du angav. Pratade med OKQ8 de skulle ha 500-600 för att byta olja+filter, vet ej ifall det är dyrt eller "billigt" men som sagt så skall jag kolla upp verstäderna för att jämföra, annars skall jag göra det själv, någon gång måste man lära sig ;)

// Tom
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tom123456</i>
<br />är det ok att köpa motorolja på biltema eller bör man satsa på ett mer etablerat märke. Jag menar är det så stor skillnad?
// Tom
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Tom!
Inga frågor är dumma (jag är ju fortfarande kvar här [;)][:D]). Hur eller hur, till oljan... Är inte särskilt teknisk själv, men min bror är duktig Renault-mek. Jag har sett hur motorer ser ut inuti efter att ha gått både på bra och dålig olja och *tro mig* billig olja är inte billigt! Det är bara dumsnålt att välja en olja från typ Biltema, ICA eller vad det nu må vara.

Renault förordar Elfs oljor till sina bilar. Kör Elfs oljor i våra bilar och är kanonnöjda, men det kan nog finnas andra oljor som är bra också. Så länge man håller sig till kända "ansedda" märken borde man ju inte löpa någon större risk. Så är det ju frågan om du ska ha helsyntet resp delsyntet. Beror på vad bilen gått på innan, hur länge osv. Sök på t ex Olja Renault Elf här på forumet så kommer det upp tidigare oljediskussioner.

Det som är desto viktigare är att du har rätt slags glykol. Läs vidare på:
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1399

Lycka till med pärlan!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Vill du köpa billig ELF olja här i STADA ! så ska du ringa CTN ! det är en grosist som tar hem ELF olja och har det på hyllan...det är sk*tbilligt där.
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Hej
CTN, jo det vet jag var det ligger, skall kolla där, tack för tipset Robin!. Det där med helsyntet resp. delsyntet, om man inte har en anning om vad bilen har för olja nu i motorn, vad skall man göra då?, detsamma gäller för kylarvätska, jag har ingen anning.

// Tom
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Hej
Tack för tipset miss Mégane! har kollat länkarna och är nu mer införstådd i kylarvätska/Glykol.

// Tom
reuten
Posts: 16
Joined: 19 Jan 2003, 20:10
Location: Sweden
Contact:

Post by reuten »

Oljepluggsavdragare, den kan se ut på alla möjliga sätt men den som finns på Biltema ser ut som en misslyckad blomma?, annars finns en rätt bra på OK-Q8 som jag använder. På den finns det en mängd olika storlekar och former och en bör passa.
Post Reply