Kamrems-haveri...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Låter tråkigt att köpa en bil sen börja laga den det först man gör kanske...
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Hej igen!
Kamremssats fixar jag billigt genom mitt jobb då vi säljer SKF-produkter.

Och ja, det är den röda i Karlskad som jag menar.

Joo, visst är det tråkigt att köpa en bil och börja meka med den direkt... men samtidigt så lär man sig att meka med den på så vis väl...? Tänkte mest på om det är en rolig bil för billig peng om man bara kan meka...?

Det är väl toppen och ventilerna som är det som jag ska köpa till den gissningsvis då?
Finns det inga mått på ventilerna så man kan köpa från Dalhems eller nåt? Dom säljer ju ventiler... dyrt kanske?

/ mvh. Jim
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

OK.Min fick jag plocka ner det första jag jorde.Det börjar bli något nu.Motorn ska i så fort jag får dom sista delarna.

(Bor på Hammarö 1mil från Karlstad)
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Ok... samma haveri i den alltså?
/ mvh. Jim
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

Japp.Från karlstad den med [:p]
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Ojoj... är det nå speciellt med Karlstadsbilar? Hehe
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tompa</i>
<br />Det värkar vara "vanligt" att remmarna går på dom där motorerna.Kompisarna säger att det är sk*t motorer.Man får väl sörva motorerna oksså inte bara köra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och de kallar du kompisar?! [;)]
Skämt åsido, har ju påpekats ett antal ggr hur viktigt det är att kamremmen byts i tid. Chansar man och inte har turen på sin sida har man sig själv att skylla och inte skylla på motorn. Sköter man inte om sina prylar får man lida för det förr eller senare. Har inte hört att detta skulle vara en dålig motor.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

F7P är enligt mig den bästa motorn Renault byggt förutom den gamla hederliga 1400cc. F7P är typ hur stryktålig som helst och har aldrig krånglat för mig !! Så de så...hehe
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

"kompisarna" åker ju 740 bl.a. 740 går ju typ aldrig sönder värkar det som.Men en F7P är ju lite mer performace eller vad man ska säja.

Db Smeden: vart är du ifrån?.
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Hehe... delade meningar om motorer... så är det ju alltid. Men kamremmen ska ju bytas ofta minsann... inge kul som sagt när den går sönder.
tompa: Jag är från Smedjebacken/Dalarna...
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Delade meningar, ja... Inte så ovanligt att okunnniga Volvo-nissar snackar sk*t om Renault, deras motorer etc, när de i själva verket oftast inte vet något om det... Man får väl ha lite överseende med dem. De stackarna har ju inte insett det verkligen goda i livet! [;)][:D]
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

OK.Jag är från karlstad.

Ja en kammremm är inte fel att byta lite då och då.Grannen hadde en pug 205 1,9 GTi som han körde till och från jobbet med.Den blev till salu efter ett tag och det komm en "gasglad yngling" och köpte den.Han sålde den på en Lördag kammremmen gick av på Söndagen efter.Så köparen vill ha pengar till baka för det hadde ju knäkt ventilerna.Priset på bilen var 5000:-.Det tycker jag inte man kan klaga på dom skulle ju ha kollat upp när remmen var bytt eller så kanske dom inte skulle ha kört som biltjuvar tills remmen var bytt.
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

usch dom där peugeoterna alltså ;)
arto
Posts: 48
Joined: 25 Nov 2003, 21:09
Location: Sweden

Post by arto »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br />om man "höftar" lite på priserna då,kamrem plus packnig 1500kr,planing ca 1000kr plus alla ventiler, ingen aning vad dom kostar men säg 1000- 1500. då kommer du upp i lite pengar,om det är nån som vet vad ventiler kostar så kompletera detta isf.

Kolla med benny först vad han ska ha för rem + packning och ev om han kan fixa ventiler,och sen prutar du ner detta på priset.
Benny Autofrance 042-201620
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

en lite rättelse bara... plana toppen kan du för ca 400-500 riksdaler... däermot så är dat ganska mycket jobb med att byta kam på dessa motorer hara jag hört. lyssnade med renault och de skulle ha 7500 riksdaler för ett byte... tar ca 8-9 tim om man har gjort det förut på en sån bil... detta är alltså vad en renault cverkstad sa till mig. går säkert att få det billigare nån annanstans...
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

Blev det någon affär?.
Post Reply