Lackering
Moderator: Forumpolisen
Lackering
Ska fixa Clion nu till sommaren och har insett att jag måste ta tag i den lilla rost som ändå finns.
Det finns en liten ring på 0.5cm runt bakre torkaren, ett område stort som två tumnaglar på vänster framdörr, På höger dörr har färgen släppt i nederkant. På huven finns ett veck i framkant på 2cm.
Killen som jag pratade menade att han var tvungen att lacka hela dörrarna, bakluckan och huven.
Han ville ha 3000:-.
Dyrt, billigt?
Det finns en liten ring på 0.5cm runt bakre torkaren, ett område stort som två tumnaglar på vänster framdörr, På höger dörr har färgen släppt i nederkant. På huven finns ett veck i framkant på 2cm.
Killen som jag pratade menade att han var tvungen att lacka hela dörrarna, bakluckan och huven.
Han ville ha 3000:-.
Dyrt, billigt?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by joel</i>
<br />jepp, för att få det bra måste hela ytorna lackas om.
3 papp var inte så farligt, snudd på billigt. Svart eller vitt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Metallicblå
<br />jepp, för att få det bra måste hela ytorna lackas om.
3 papp var inte så farligt, snudd på billigt. Svart eller vitt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Metallicblå
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Norden</i>
<br />Hehe, tror Joel menar: med eller utan kvitto?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vaddå finns det fortfarande de som betalar det dubbla för att få med ett litet vit papper...[8D]
<br />Hehe, tror Joel menar: med eller utan kvitto?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vaddå finns det fortfarande de som betalar det dubbla för att få med ett litet vit papper...[8D]
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
En duktig lackerare kan lacka delvis; "ryka" ut färgen och sedan "polera ihop" övergången nytt/gammalt.
Ibland finns naturlig gräns, typ lacka området under listen på en dörr och inte över t ex. Listen förvillar bort ev färgavvikelse/struktur.
Kan hur eller hur vara kanonsvårt att få exakt rätt färg. Även om lackeraren väljer exakt rätt brytning, så kan gamla lacken ha blekts och åldrats.
Ofta ser man färgavvikelse lättare om man lackat en hel dörr t ex, än om det lagts en rykning.
Lackar man hela bilen slipper man färgavvikelse, men å andra sidan blir en omlack mkt känsligare än en originallack, t ex för stenskott osv. Så det är precis som vanligt. Inget gott som inte har något ont med sig & tvärtom.
Ibland finns naturlig gräns, typ lacka området under listen på en dörr och inte över t ex. Listen förvillar bort ev färgavvikelse/struktur.
Kan hur eller hur vara kanonsvårt att få exakt rätt färg. Även om lackeraren väljer exakt rätt brytning, så kan gamla lacken ha blekts och åldrats.
Ofta ser man färgavvikelse lättare om man lackat en hel dörr t ex, än om det lagts en rykning.
Lackar man hela bilen slipper man färgavvikelse, men å andra sidan blir en omlack mkt känsligare än en originallack, t ex för stenskott osv. Så det är precis som vanligt. Inget gott som inte har något ont med sig & tvärtom.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />En duktig lackerare kan lacka delvis; "ryka" ut färgen och sedan "polera ihop" övergången nytt/gammalt.
Ibland finns naturlig gräns, typ lacka området under listen på en dörr och inte över t ex. Listen förvillar bort ev färgavvikelse/struktur.
Kan hur eller hur vara kanonsvårt att få exakt rätt färg. Även om lackeraren väljer exakt rätt brytning, så kan gamla lacken ha blekts och åldrats.
Ofta ser man färgavvikelse lättare om man lackat en hel dörr t ex, än om det lagts en rykning.
Lackar man hela bilen slipper man färgavvikelse, men å andra sidan blir en omlack mkt känsligare än en originallack, t ex för stenskott osv. Så det är precis som vanligt. Inget gott som inte har något ont med sig & tvärtom.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fick tid den 23/2. Blir av med bilen i tre dagar.
Ska bli väldigt kul att se resultatet.
Förväntar mig inga färgskiftningar osv.
<br />En duktig lackerare kan lacka delvis; "ryka" ut färgen och sedan "polera ihop" övergången nytt/gammalt.
Ibland finns naturlig gräns, typ lacka området under listen på en dörr och inte över t ex. Listen förvillar bort ev färgavvikelse/struktur.
Kan hur eller hur vara kanonsvårt att få exakt rätt färg. Även om lackeraren väljer exakt rätt brytning, så kan gamla lacken ha blekts och åldrats.
Ofta ser man färgavvikelse lättare om man lackat en hel dörr t ex, än om det lagts en rykning.
Lackar man hela bilen slipper man färgavvikelse, men å andra sidan blir en omlack mkt känsligare än en originallack, t ex för stenskott osv. Så det är precis som vanligt. Inget gott som inte har något ont med sig & tvärtom.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fick tid den 23/2. Blir av med bilen i tre dagar.
Ska bli väldigt kul att se resultatet.
Förväntar mig inga färgskiftningar osv.
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Tycker att 3000:- låter helt OK. Jag betalade 5000:- för lackering av fyra skärmar, samt två dörrar under list. Detta "utan kvitto". Hade gjort merparten av underarbetet, men lite spackel/riktjobb ingick i det priset...
Visst kan det vara svårt att få till ett bra resultat om man bara lackar vissa delar av bilen, men en skicklig lackerare kan lyckas bra genom att först bryta kulören enligt datorns färgschema och därefter späda, jämföra och finjustera nyansen mot bilens originallack. Som miss Mégane säger så blir ju en helt omlackerad bil känsligare för stenskott. Dessutom medför en hellackeringen mycket mer jobb på bilen innan lackeringen. Den gamla lacken ska slipas ner, rutor och inredning ska plockas ur osv. om resultatet av en hellackering ska bli riktigt bra.
Så är lacken på din Clio fin i övrigt då tror jag ändå du gör rätt i att bara låta lackera de delar av bilen som är skadade, och lacka hela de ytorna. Att lackera om en skada genom att lägga spraydimma och polera ut den nya ytan mot den gamla kan nog bli bra det också (under förutsättning att skada inte är för stor), men jag tror ändå det blir ett mer varaktigt och bättre resultat om hela ytan lackeras.
Lycka till! [:)]
Visst kan det vara svårt att få till ett bra resultat om man bara lackar vissa delar av bilen, men en skicklig lackerare kan lyckas bra genom att först bryta kulören enligt datorns färgschema och därefter späda, jämföra och finjustera nyansen mot bilens originallack. Som miss Mégane säger så blir ju en helt omlackerad bil känsligare för stenskott. Dessutom medför en hellackeringen mycket mer jobb på bilen innan lackeringen. Den gamla lacken ska slipas ner, rutor och inredning ska plockas ur osv. om resultatet av en hellackering ska bli riktigt bra.
Så är lacken på din Clio fin i övrigt då tror jag ändå du gör rätt i att bara låta lackera de delar av bilen som är skadade, och lacka hela de ytorna. Att lackera om en skada genom att lägga spraydimma och polera ut den nya ytan mot den gamla kan nog bli bra det också (under förutsättning att skada inte är för stor), men jag tror ändå det blir ett mer varaktigt och bättre resultat om hela ytan lackeras.
Lycka till! [:)]