Vinglig R19 - dåliga bärarmsbussningar?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Vinglig R19 - dåliga bärarmsbussningar?

Post by Erik R19 »

Min gamla R19 går hyfsat men lite vingligt, motorvägsfart blåsiga dagar är riktigt jobbigt. Dämpare o styrlager är relativt nya, leder och hjullager verkar friska. Lite lite glapp i styrväxeln. Har ökat toe-in i strid med handboken med liten förbättring som resultat. Nu sneglar jag på bärarmsbussningarna. De verkar inte direkt trasiga men har ju gjort 20000 mil.. Nån som har erfarenhet av att byta, hjälper det och hur jobbigt är det att pressa ur de gamla bussningarna?

/Erik
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

När bärarmsbussningarna är slitna brukar det skramla och slå om man kör i gupp. Med bilen upphissad är det också lätt att kolla dem genom att använda ett brytspett. Men jag har inte varit med om att bilen känns vinglig, har du kollat något så enkelt som lufttrycket i däckan?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Däcktrycket är kollat. På sommardäck går den stabilare än på vinterdäck.
Jo, det slamrar lite när man kör i gupp trots att inga styrleder glappar. Minsta obalans i framhjulen eller en rostfläck på bromsskivorna ger direkt vibrationer i ratten vilket lär vara tecken på slitna bussningar. Men de ser ju fina ut... jag ska kolla med spett. Hur mycket rörelse ska man betrakta som normalt när man bänder?

Vid stötdämparbytet märkte jag en bussning stretade emot när jag vek styrarmen (frikopplad) nedåt medan den andra bussningen verkade rotera på bulten. Försökte dra åt bulten utan framgång. Verkar skumt...

/Erik
Post Reply