Laddningsrelä till Caravell -66....

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kane
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2004, 09:10
Location: Sweden

Laddningsrelä till Caravell -66....

Post by Kane »

Har precis rullat ut bilen för säsongen och laddningslampan började lyssna efter några mils körning. Jag misstänker att laddningsrelät har gett sig pga av att den laddar 17v och batteriet har 15.7v efter turen. Ena kabeln från relät till generatorn hade isoleringen smällt.

Var hittar jag relä till bilen? Det är en Bosch och står 14v 30a på den.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

mekonomen
Kane
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2004, 09:10
Location: Sweden

Post by Kane »

Nopp!
De hade ingen med det nummret...!
Kan man ta från någon annan modell och isåfall vilken?
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Har du bosch eller duller generator ? Prova med ett från en R5 1980 eller där omkring .
Kane
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2004, 09:10
Location: Sweden

Post by Kane »

Bosch generator.
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

AUTOFRANCE i Helsingborg!
Kane
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2004, 09:10
Location: Sweden

Post by Kane »

Tack för svaret!
Pratade med AUTOFRANCE och fick numret till Kjell 042-77008 som hade grejerna.
Fick 4:a nya stötdämpare, olje filter, alla busningarna till framvagnen och laddningsrelä för 1250:-!
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kane</i>
<br />Tack för svaret!
Pratade med AUTOFRANCE och fick numret till Kjell 042-77008 som hade grejerna.
Fick 4:a nya stötdämpare, olje filter, alla busningarna till framvagnen och laddningsrelä för 1250:-!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kjell är en klippa på grejer till svansmotorbilarna. Han är billig och har det mesta man kan tänkas behöva. Har själv R10 och är mycket nöjd med delarna jag köpt av honom [:)]
Kane
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2004, 09:10
Location: Sweden

Post by Kane »

Fick hem grejerna i veckan och satte ditt relät.Efter att har kört lugnt fungerar allt som det ska, men när jag kör kring 110, så börjar laddningslampan att lysa igen :(
Vad kan det vara? Kan det vara något med kolen till generatorn?
Har haft lås den och titta på kolen och de ser okej ut........
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Kör inte så fort är ett gott råd från en R4-ägare! Men annars kan du försöka kolla alla förbindleser i elsystemet, dålig kontakt, oxid och jordfel kan ge konstiga effekter. Har du mätt upp spänningen i systemet vid olika varv sedan du bytt relä?
Kane
Posts: 9
Joined: 29 Apr 2004, 09:10
Location: Sweden

Post by Kane »

Hehe! Klart att bilen skall kunna rulla runt hundra :), man vill ju inte vara en bromskloss. Byte generator i helgen och nu verkar det fungera i alla farter. Troligtvis var det kolen trots allt.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Min R17 laddade också lite dåligt i högre fart. Visade sig vara något så dumt som dåligt spänd rem...
Laddade bra så länge man inte hade högt varv på motorn. Har förmodligen något med centrifugalkraft att göra...

/Magnus
Post Reply