Un 1 låda

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Un 1 låda

Post by Tony »

Upptäckte ett stort problem med dessa lådor,som sitter i alla lite motorstarkare renaulter med längsmonterad låda,ingående axel är skarvad med en hylsa i den ena änden pressad i den andra bara påskjuten på splinesen,sedan en rörsprint för att hålla den på plats.Dom har dessutom varit så snälla att hylsan bara har splines på ca 60% av varvet fördelat på 2 ställen,vilket gör att om man som tex Robin har en 4krafsare med lite effekt bakom,med lätthet rensar den axeln,jag har nämlihen råkat ut för att splinesen blivit glappa på min R25 baccara,det sitter ju visserligen "sursexan" i ,och den har ju inte för många hk...detta resulterade i att rörsprinten gick av och gjorde olje läckage på den nyss isatta kopplingen......så robin sinter lamellen håller nog,men inte lådan,kände du på axeln i lådan om den var mycket gplapp,för du har väl redan motorn i nu?...
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

vet någon vilken låda som sitter i clio 1,4 -92? står inte i manualen.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

brukar sitta en liten plåtbricka med stansat nummer med en av bultarna som lådan är ihopskruvad med,kolla uppe på lådan..
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

tackar för tipset!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

ehm...joh ...ja har märkt denna briljanta lösning. Axeln glappade inte så mycket så att det är farligt... däremot kommer ja nog rensa denna axel senare ändå. Ja vet inte riktigt hur man ska lösa detta ?

Jag bytte packning och oring på sprängkåpan och drog ihop. Håller tummarna på att det håller ner till Belgien. Annars dör ja ju...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

min axel var nästan rensad,det skjukaste är att dom har satt en enkel rör sprint i axeln,men på alla andra ställen på lådan har dom slagit i en rörsprint inuti den stora,men inte på det mest utsatta stället[}:)][}:)],fast jag gjorde det nu....
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

hmm...man kanske ska kolla upp det lite närmare när man lyfter ner lådan till vinter då ...
Post Reply