Motorinfo r10-18?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bocken
Posts: 5
Joined: 05 Dec 2008, 14:49
Location: Göteborg

Motorinfo r10-18?

Post by Bocken »

God dag.

Ny här och på Renault i stort, har sökt runt lite här men inte lyckas bena ut riktigt vad som gäller i de äldre motorfamiljerna.

Vad heter motorerna och i vilka bilar sitter vad i om vi begränsar oss till modeller mellan 1965-1980?

807,821,841 och 843 till exempel, vilka mod och spec finns?

Skulle uppskatta mkt om nån vill spjälka upp lite info om detta!

/Mvh
Magnus
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Det finns massor med olika varianter, vilken är du speciellt intresserad av kanske jag kan rota fram info?
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Det finns en lista på "alla" motorkoder på ett austrauliskt Renault forum:

http://www.aussiefrogs.com/forum/showthread.php?t=17569

De motorkoder som du nämner är alla på olika varianter av aluminiumblocket som gjordes till R16.
Sitter även i vissa varianter av R12,R18,R20,Trafic och Alpiner
Har säkert glömt någon, Renault brukar blanda och ge ganska friskt när det gäller motorer...

Sedan finns det ju variant nummer som t.ex. 807-01,807-02 etc, men då kan man nog hålla på ett tag...
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Bocken
Posts: 5
Joined: 05 Dec 2008, 14:49
Location: Göteborg

Post by Bocken »

Tackar för svar och info, mkt bra.

Främst intresserad av de motorer som satt i r15,16,17,18. Alu har jag förstått att motorerna är och sen verkar det finnas crossflowtoppar också (ovanliga, dyra?)
När kom nästa generation motorer (block)?
Magnus
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Ingen lätt fråga att besvara, men jag bger dig några länkar att arbeta vidare med.

http://www.renaultbiler.no/renaultdata/ ... ordata.php
klicka på pilarna för mer info

http://www.planeterenault.com/car-4971- ... nault.html
ger en bra beskrivning av de modernare motorernas benämningar
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bocken wrote:Tackar för svar och info, mkt bra.

Främst intresserad av de motorer som satt i r15,16,17,18. Alu har jag förstått att motorerna är och sen verkar det finnas crossflowtoppar också (ovanliga, dyra?)
När kom nästa generation motorer (block)?
Enklast är det att fråga... Vad skall du ha motor till?? ska du sätta den i en Europa, så kan vi säga vilka altrnativ du skall söka efter. Motorkoderna är hur många som helst och varianterna på de motorerna är också hur många som helst.
Liten lathund är iallafall
12 gordini, 15TS -74, 17TL/TS -74,17 Gordini -75, R16TS -75, dessa har vatten pumpen i svänghjulsidan och drivs av kamaxeln. Foder tätade med papperschims samt crossflowtopp, (12 G och 17TS/G har större ventiler.) volymen är 1565cc (17 G 1605ccm)

R16 -76 o framåt i sverige, som ovan fast 1647ccm och fodertätningar av gummioring samt fast foderhöjd.

18TS/GTS i sverige 1647ccm fodertätningar av gummi oring, vattenpump placerad på toppens framsida och drivs av vevaxeln. Men tråkiga toppen.

20TL som ovan men crossflow men mindre ventiler OCH kanaler än 15TS/17TL 16TS

Importare som är av -76 eller nyare och slunkit hit har dock roligare motorerän de svensksålda pga avsaknad av avgasrening.

Man kan ta en topp från en äldre 1565ccm och sätta på en 1647ccm utan problem, man kan bygga om en motor som har vattenpump fram till en med vattenpump bak om man flyttar över kamaxel. osv

man bör dock se upp med 16's motorblock för där saknas en klack för vissa motorfästen som används när motorn är vänd om.

Som du ser är det en jungel av varianter där bara fantasin sätter stopp för hur man skruvar ihop jättemekanot :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Bocken
Posts: 5
Joined: 05 Dec 2008, 14:49
Location: Göteborg

Post by Bocken »

Tackar för infon!

Kul att kunna gå loss bland motorkoder tycker jag, och tycker jag fått svar på det mesta.
Angående till vilken bil så vet jag inte riktigt då jag inte har nån Renault nu, men det lutar åt en 16, och blev nyfiken på vad som är kompatibelt med vad sas.
Magnus
Post Reply