Kamremsbyte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kim Råneby
Posts: 9
Joined: 04 Dec 2012, 18:45
Location: Bålsta

Kamremsbyte

Post by Kim Råneby »

Kim Råneby här, jag har en Renualt JA årsmodell 2002 (TJJ 041) Nu till januari nästa år är det enligt verkstashandboken dax för ett kamremsbyte. kamremmen är då 5 år gammal. Vid förra kamremsbytet hadde motorn gått 11300 mil och det hadde då gått 5 år. Kan jag köra med motorn till april-maj typ 3 månader över tiden? Eller måste kamremmen absolut bytas när 5 år har gått? I dag har bilen gått 19000 mil. Följdfråga, är det svårt att byta denna kamrem? Mvh Kim Råneby
Kim Råneby
Honken
Posts: 30
Joined: 15 Oct 2005, 22:05

Re: Kamremsbyte

Post by Honken »

Jag bytte i mitten av november, då hade den gamla suttit i sedan april 2005. Enligt mekanikern kunde inga skador åtminstone för ögat upptäckas. Den hade gått ca 10000.

Det är otroligt trångt att komma åt kamremmen så är man inte helt säker på vad man gör är det bäst att låta en verkstad göra det.

Min byttes av en Mekonomenverkstad för 5700:- med rem och rullar. Scenicen har visst vattenpump som drivs av multiremmen så den behöver inte bytas för kamremmens skull.
Harry Honkanen -Billdal
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamremsbyte

Post by Dennis »

Vattenpump drivs av kamrem beroende vilken motor det är. 1,6 16v drivs ALLTID av kamremmen.
Du har rätt i att 1,8 och 2,0 drivs på scenic 1 av aggregatremmen. Men för att senare byta vattenpump måste man låssa kamremskåpan för det sitter en fästskruv i vattenpumpen. Mer-jobbet för att byta vattenpump när man byter kamremsats är försumbart :!:
Dessutom så ska ju kylvätskan troligen ändå bytas, då rekomendationen är byta vart annat år.
En annan sak som inte är helt ovanligt är att vattenpumpens lagring ger upp och aggregatremmen klättrar av remskivan och "sågar" sig igenom plastkåpan till kamremmen samt traslar in sig i kamremmen.

Det är OTROLIGT!! dummsnålt att inte byta vattenpump då man ändå är där och rotar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Kim Råneby
Posts: 9
Joined: 04 Dec 2012, 18:45
Location: Bålsta

Re: Kamremsbyte

Post by Kim Råneby »

Då byter jag vattenpumpen också. Tack för dom kloka svaren!
Kim Råneby
Post Reply