Efter att ha kört på bensin ett tag så kan jag konstatera att den har gått i princip helt normalt. I helgen tog jag lös luftfiltret och under det hittade jag ett kontaktstycke med 2 vita, 1 grå och 1 svart kabel till. Mycket troligt att det är till övre lambdasonden tänkte jag! (Att komma åt sonden självt verkar dock vara en minst sagt omständlig procedur då den är dold under en massa insugsgrejs... Måste man ta ut motorn, hehe?)
Mätte med oscilloskop på den svarta ledningen och såg snabba och distinkta omslag från c:a 0,15 till 0.7V när jag ökade tomgångvarvtalet till 1500-2000, något slöare på normal tomgång. Så åtminstone med bensin och jämn gång så såg den biten normal ut.
På lördag kopplade jag in E85-konverteringsburken, med bensinläget inställt och körde 7-8 mil med fortsatt vettig gång.
Bytte igår till nästan 100% E85 och kopplade om dosan också förstås. Kunde konstatera att den genast började missa, fast bara periodiskt (än så länge). Detta är SKUMT!!! Ska mäta på lambdasignalen igen ifall den fortsätter att "missa".
Noterade också i helgen att ett lätt "skrammel" underifrån verkar komma från katten. (Iaf så skramlar det om man knackar på den) Risk för löst innanmätet då... Undrar om det kan påverka?
Och för att göra det hela ännu mer spännande så fortsätter den att ha nått märkligt transmissionsoljud som kommer efter man kört ett tag och låter mest när man motorbromsar i lägre fart. Alltså inte som dåliga stödlager i kardanaxeln har brukat låta...

Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12