Renault 4 -72
Moderator: Forumpolisen
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Såja, ny gas och ny kväll! Dags att fortsätta i vänstra hjulhuset med förstärkningsplåten - här borrad och slipad:
Där ligger också en påbörjad bit till ovankant på hjulhuset, där bakskärmen är skruvad. I alla fall ska förstärkningsplåten svetsas här:
Sagt och gjort - här är resultatet efter slipning:
Jag hade faktiskt skyddsmask på mig under svetsningen då det rök som tusan med all färg. Det är lite obekvämt med svetshjälmen men det går och man slipper huvudvärk...
Där ligger också en påbörjad bit till ovankant på hjulhuset, där bakskärmen är skruvad. I alla fall ska förstärkningsplåten svetsas här:
Sagt och gjort - här är resultatet efter slipning:
Jag hade faktiskt skyddsmask på mig under svetsningen då det rök som tusan med all färg. Det är lite obekvämt med svetshjälmen men det går och man slipper huvudvärk...
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Inget klockrent renaultämne månne, men den kommer att användas till bl a R4:an framöver. Jag var och köpte en liten, liten svängbar lyftkran som ska bli motorlyft fäst i garageväggen - nu är det bara att fundera ut ett fäste också!
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Jag får väl erkänna att svetsning inte lockat sista tiden, dessutom har det snöat en hel del vilket medför skottning och min bruksbil gick sönder förra helgen... Men idag blev det garage, även om en röd tråd helt saknades - jag petade i det mesta. I alla fall blev det någon slags styrfart till sist och jag tog tag i huvudbromscylindern. Den är blästrad och lackad men av någon anledning lät jag första delen av axeln (heter det så?) sitta kvar. På med kompressorn, täta in- och utgångar, blås och axeln far ut med en väldig fart... Efter rengöring och honing ser allting bra ut, bara att sätta ihop - men då minns jag att bromsfettet tog slut när jag renoverade bromscylindrarna.
Ja ja, jag plockar fram putsrondellen och autosolen och går loss på delarna som ska vara blanka - det går faktiskt att rädda mycket som ser uselt ut, jag får hyfs på specialbrickan som sitter näst "sist" i huvudbromscylindern, innan säkringen och sprinten till delen mellan huvudbromscylindern och pedal.
Såja, nu är det bara bromsfettet som saknas!
Ja ja, jag plockar fram putsrondellen och autosolen och går loss på delarna som ska vara blanka - det går faktiskt att rädda mycket som ser uselt ut, jag får hyfs på specialbrickan som sitter näst "sist" i huvudbromscylindern, innan säkringen och sprinten till delen mellan huvudbromscylindern och pedal.
Såja, nu är det bara bromsfettet som saknas!
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Den där biten över vänster bakskärm är nästa etapp. Jag förberedde igår med tillverkning och rostskydd, här har vi elakingen ur grodperspektiv...
Det hade varit fantastiskt med karossnurra här, men nu är jag snart klar och bilen behöver vara flyttbar och jag vill inte ta ur motor och växellåda nu. Svetsa uppåt är trist men går, blir lite mer slipning bara.
Såja, världens buckligaste yta - jag vet inte vad som hänt men troligen brände "renoveraren" på med värme i överflöd, det har blivit lite bättre nu och jag ska försöka få ut det värsta med gassvetsen. Bra ställe att träna tennspackling förvisso... Ser när jag sitter i hjulhuset att plåten i framkant där skärmen sitter skruvad inte mår så bra: jaha, fram med kapen bara!
Klipper ut en ny bit med den gamla som mall, svetsar, slipar och rostskyddar baksidan där det ska vara dubbelplåt. Jag gör också biten till baksidan som får samma behandling plus några hål för punktsvets. Sedan får det vara för nu!
Det hade varit fantastiskt med karossnurra här, men nu är jag snart klar och bilen behöver vara flyttbar och jag vill inte ta ur motor och växellåda nu. Svetsa uppåt är trist men går, blir lite mer slipning bara.
Såja, världens buckligaste yta - jag vet inte vad som hänt men troligen brände "renoveraren" på med värme i överflöd, det har blivit lite bättre nu och jag ska försöka få ut det värsta med gassvetsen. Bra ställe att träna tennspackling förvisso... Ser när jag sitter i hjulhuset att plåten i framkant där skärmen sitter skruvad inte mår så bra: jaha, fram med kapen bara!
Klipper ut en ny bit med den gamla som mall, svetsar, slipar och rostskyddar baksidan där det ska vara dubbelplåt. Jag gör också biten till baksidan som får samma behandling plus några hål för punktsvets. Sedan får det vara för nu!
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Då så, bara att köra på... the stage is set tror jag man kan säga:
Inga konstigheter, bra krydda till dubbelplåten - lite mildare till resten och mycket kylning, inga bränder nu!
Nu sitter det, bara den roliga slipningen kvar... Jag kunde inte låta bli att provmontera bakskärmen, det är mycket plåt bytt runt skärmen nu. Men det passar bra, det har inte blivit helt rakt hela vägen mellan skärm och bil men det syns inte efter att kittsträngen kommer på plats.
Inga konstigheter, bra krydda till dubbelplåten - lite mildare till resten och mycket kylning, inga bränder nu!
Nu sitter det, bara den roliga slipningen kvar... Jag kunde inte låta bli att provmontera bakskärmen, det är mycket plåt bytt runt skärmen nu. Men det passar bra, det har inte blivit helt rakt hela vägen mellan skärm och bil men det syns inte efter att kittsträngen kommer på plats.
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Re: Renault 4 -72
Toppentråd
Följer med spänning!
Följer med spänning!
Rolf Fridh - Östersund
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
**Det som inte finns kan inte krångla**
R4 1964
F4 1978
Lloyd LP 400 1955
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Nu kom jag ihåg att köpa bromsfett! Jag gillar bromsfett och använder rikligt, min erfarenhet är att med isärplockning, rengöring och infettning kommer man väldigt långt - även smårostiga kolvar kan funka med lite försiktig slipning och fräsch bromsvätska. Det blir ju rätt mycket jobb men ofta blir man mörkrädd över hur systemet ser ut inuti, R4:an hade smutsigt vatten med lite bromsvätska i... Nu var jag tvungen att pilla isär!
Spännande! Tryckluft, trasa och fett - det måste bli rätt... Skönt att kunna lägga ner dessa i en påse i väntan på montering!
Jag passar på att nyttja bakskärmen för att få till avslutet i nederkant bak, så det blir gjort någon gång - typisk grej som man bara går och glor på...
Såja, snabbpass idag men nöjd ändå!
Spännande! Tryckluft, trasa och fett - det måste bli rätt... Skönt att kunna lägga ner dessa i en påse i väntan på montering!
Jag passar på att nyttja bakskärmen för att få till avslutet i nederkant bak, så det blir gjort någon gång - typisk grej som man bara går och glor på...
Såja, snabbpass idag men nöjd ändå!
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Sista (förhoppningsvis) rycket i hjulhuset, det här ser ju inte så farligt ut:
Men vis av erfarenhet tar jag fram vinkelslip och borrmaskin!
Det här var ju väntat, mer vinkelslip och borrmaskin... Sedan kommer den stora överraskningen, när jag avlägsnat nästa elände möts jag av - ögonen blir som tefat - frisk plåt! Det är inte möjligt. Jag ser snabbt till att slipa och grundlacka, den kanske rostar upp på ett ögonblick annars! Jag blästrar ytterbiten jag skar bort, bockar och borrar en ersättningsplåt mellan ytter- och innerplåt. Dessa rostskyddas och får gotta sig en kort stund under värmelampa!
Så här blev det till sist, knappt någon skillnad för ögat men desto större för själen!
Men vis av erfarenhet tar jag fram vinkelslip och borrmaskin!
Det här var ju väntat, mer vinkelslip och borrmaskin... Sedan kommer den stora överraskningen, när jag avlägsnat nästa elände möts jag av - ögonen blir som tefat - frisk plåt! Det är inte möjligt. Jag ser snabbt till att slipa och grundlacka, den kanske rostar upp på ett ögonblick annars! Jag blästrar ytterbiten jag skar bort, bockar och borrar en ersättningsplåt mellan ytter- och innerplåt. Dessa rostskyddas och får gotta sig en kort stund under värmelampa!
Så här blev det till sist, knappt någon skillnad för ögat men desto större för själen!
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Re: Renault 4 -72
Gissar att du känner till dessa två kataloger med massor av R4-delar att köpa, men jag tänkte ifall inte...
https://www.melun-retro-passion.com/med ... Web_sd.pdf
https://www.franzose.de/shop_downloads.php?did=263
https://www.melun-retro-passion.com/med ... Web_sd.pdf
https://www.franzose.de/shop_downloads.php?did=263
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Tack för tipset, den första visste jag inte om!
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Renault 4 -72
Kastar in den här firman också ... https://vehicules-anciens.fr/en/
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Vänligt! Den har jag faktiskt koll på, jag behövde fästen/bussningar till bärarmarna och hittade sådana där. Nu slutade det med att jag köpte av en man i Skåne (Kjell om jag minns rätt), han hade både inre och yttre fäste till båda sidorna NOS och lite annat bra att ha. Här är hela härligheten i 90° i pressen på jobbet.
Ikväll var det grisjobb, slipa rent hjulhuset - riktigt ökenjobb men nödvändigt visade det sig...
Uppe i hörnet i framkant dolde sig detta under 5 mm spackel...
Underbart! Jag avslutade med att kapa bort det sjuka. Nu är kvällen imorgon räddad i alla fall!
Ikväll var det grisjobb, slipa rent hjulhuset - riktigt ökenjobb men nödvändigt visade det sig...
Uppe i hörnet i framkant dolde sig detta under 5 mm spackel...
Underbart! Jag avslutade med att kapa bort det sjuka. Nu är kvällen imorgon räddad i alla fall!
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Varför utsätter man sig för sånt här? Jag var svart långt in i örat av gammal underredsmassa och kolsvart i synen trots skyddsglas och munskydd och fingrarna har domnat - bra fråga: ingen aning... Nu är vänster hjulhus lagat i alla fall!
Körde alltså bort underredsmassa i höger hjulhus, det är i bättre skick men spackelfantomen hade satt sitt bomärke också här - jag får byta uppe i hörnet även här...
Körde alltså bort underredsmassa i höger hjulhus, det är i bättre skick men spackelfantomen hade satt sitt bomärke också här - jag får byta uppe i hörnet även här...
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
- Henrik J
- Posts: 48
- Joined: 14 Jan 2018, 15:02
- Firstname: Henrik
- Surname: Johansson
- Location: Ronneby
Re: Renault 4 -72
Då så, ännu en kväll i plåtens förlovade land... Bort med gravrosten och måtta in lite frisk 0.7, här är det smidigt - bara att lägga plåten mot hålet, öppna bakdörren och ritsa av formen inifrån!
Sedan är det en fördel med tålamod, givetvis är det lättare att svetsa med god passform! Detta blir utmärkt.
Svårt att komma åt med svetstänger här, men magnet och en mejsel för att få plåtarna i samma höjd funkar bra. Först noggrann inpassning:
Sedan vanliga visan... Jag tycker det är lätt att tappa fokus här och då säger det swosch - jaha, precis så! Men plåt går alltid att fixa med lite känsla. Jag brukar ha hög musik i bakgrunden, för mig är det lättare att hålla koncentrerationen då. Inte många missöden här och efter några punkter inifrån är jag nöjd för ikväll.
Sedan är det en fördel med tålamod, givetvis är det lättare att svetsa med god passform! Detta blir utmärkt.
Svårt att komma åt med svetstänger här, men magnet och en mejsel för att få plåtarna i samma höjd funkar bra. Först noggrann inpassning:
Sedan vanliga visan... Jag tycker det är lätt att tappa fokus här och då säger det swosch - jaha, precis så! Men plåt går alltid att fixa med lite känsla. Jag brukar ha hög musik i bakgrunden, för mig är det lättare att hålla koncentrerationen då. Inte många missöden här och efter några punkter inifrån är jag nöjd för ikväll.
Henrik Johansson
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56
Renault 4 -72
Saab 95 -68
Crescent 2000 -56