Planing/portning av GTE topp

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Hm,undrar vad den sista kammen skulle ge i effektökning,tillsammans med mappning av tänd/bränslesystem.Sen e frågan om man måste skicka ner sin egen Kam eller om det är en begagnad omslipad kam dom säljer.Får ta o undersöka det lite närmre,det är ju nästan 2000 kr billigare än Reichhaards kam.undrar vad den har för Duration o lyft.Tack så mycket för länken,klart intressant.Konstigt att ingen i Sverige håller på med sånt,allting verkar finnas i Tyskland eller England.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Har du kollat mejlen? skickade ett till dig, Gte finns bara i tyskland och sverige ,vad jag vet,och det finns som sagt inte mycket i sverige men inget är omöjligt.. reicharts kam är inte en omslipning,en omslipning får mindre basdiameter vilket betyder brantare lyftvinkel och det blir att lägga på mycket på ventilbrickorna,för rätt ventilspel..
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Jag snokade runt lite på nätet och fann denna sidan,suveränt för den som e vetgirig.
behandlar visserligen inte specifikt Renault.Men det är en väldigt bra sida om man vill lära sig saker o ting.
http://www.stahlmotor.se/aktuellt.html.

Tony:Jag har inte fått något mejl.Skickade du det till: m-ogge@comhem.se
Jag testade o maila genom forumet till mig själv,men det kom inte fram,trots att det är rätt mail adress
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Märkte att min länken till Stahlmotor inte funkade.
använd denna istället http://www.stahlmotor.se/ välj sedan tekniska artiklar på startsidan
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Tony:
Fick ditt majl nu.Tack,får se vad jag gör.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Mogge
har du kvar topp packningen ? vad är det för tjocklek? hittade en hos reichart verkar vara en tunnare modell, men fattar inte tyska så bra...
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Ja jag har den kvar,ligger visserligen i soporna,men jag kan ta måttet på den i veckan,när jag ska ner i verkstan.
Använd denna länken till att översätta antingen kopierad text tex.Tyska till Engelska,eller så kan du öppna Reichaards sida genom denna länk,då får du hela Reichaards hemsida översatt till engelska,funkar sk*tbra.(du kan länka dig runt på Reichaards sida och allt blir översatt)
http://babelfish.altavista.com/
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok ,såg då att det är en tunnare förstärkt pacning 1,2 mm,för att få högre komp ,kostar visserligen 119 eur ..men det kan det nästan vara värt för några hk....
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Helt klart e det de,om man säger som så, en planing av en normal topp (om man lämnar till en motorfirma o betalar vitt) kostar säkert mer än mer tusen spänn.Jag ska mäta packningen,så ser vi om det e lönt.....

MVH
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Tony:
Jag kollade lite mer på Reichards sida,dom har rätt många olika original packningar.Gemensamt för dom är att tjockleken ligger på 1,65mm alternativt 1,75mm,så med den tunnare förstärkta toppackningen har du i princip planat toppen 0,4-0,5mm.Huruvida detta e lönt eller ej det vet jag inte,borde ju göra nåt.Men å andra sidan så skadar det ju definitvt inte att ha en förstärkt packning.Jag ska ner i verkstan i morgon,så jag måttar min då.Ha r dessutom börjat fundera på en sak,alla säger att 440 Turbomotorn e samma som GTEns motor fast med lägre komp.Hur e det me 440 motorn utan Turbo då.Hittade lite info B18F 1721CC med Cat 70kW.E inte detta samma motor som originalsnurran i GTE.I såfall borde det väl öppna lite fler dörrar för att hitta en trimkam i Sverige,eller?Kanske man kan ta en kam från en B18FP Fenix 3B 75kW eller från en B18E 80kW?eller det e samma kam som standard i GTEn?Någon?
MVH
Mogge
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jo jag vet det är samma snurra,bara annat sprut..finns nog ingen som trimmat en 440 ,så det blir nog inte enklare,finns knappt trim till 4**turbon..kammen är nog samma...(jag har en 44* turbo motor liggande,och det är enorm skillnad på kolvarna)....
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Å där flög den idén sin väg[:p]
Jag återkommer imorgon med måttet
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Tony:Måttet på min gamla toppackning är ca 1,4 mm beror lite grann på var man mäter,var 1,25mm på nåt ställe.
De e mycket möjligt att packningen varit 1,65-1,75mm när den var ny,har inte en susning hur mycket tunnare den blir när den legat pressad mellan topp o block.Mätte även avståndet mellan ventiltallrik o topp 0,9mm= helt ok.Skall va mellan 0,8-1,1mm.Fick även reda på hur mycket man får plana toppen.DEN FÅR INTE PLANAS ÖVERHUVUDTAGET enligt Haynes mekbok.
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Jag tror faktiskt att jag tar o beställer kam,styrbox o förstärkt packning av Reickhard.Dom har tydligen en ny styrbox som e anpassad till just den kammen.Pris för allt ca 7400:-.Inte särskilt billigt,men vad gör man,går ju inte o frambringa någonting i Svea rike.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag är intresserad av delar därifrån åxå,bla motorlager och topp packningen ...kollade på 480 med gte snurran -86 -87 hade den 109 hk ,-88 med cat 95 hk ,det betyder 14hk om man tar bort katten...[:D][:D]
Post Reply