Planing/portning av GTE topp
Moderator: Forumpolisen
Hm,undrar vad den sista kammen skulle ge i effektökning,tillsammans med mappning av tänd/bränslesystem.Sen e frågan om man måste skicka ner sin egen Kam eller om det är en begagnad omslipad kam dom säljer.Får ta o undersöka det lite närmre,det är ju nästan 2000 kr billigare än Reichhaards kam.undrar vad den har för Duration o lyft.Tack så mycket för länken,klart intressant.Konstigt att ingen i Sverige håller på med sånt,allting verkar finnas i Tyskland eller England.
Har du kollat mejlen? skickade ett till dig, Gte finns bara i tyskland och sverige ,vad jag vet,och det finns som sagt inte mycket i sverige men inget är omöjligt.. reicharts kam är inte en omslipning,en omslipning får mindre basdiameter vilket betyder brantare lyftvinkel och det blir att lägga på mycket på ventilbrickorna,för rätt ventilspel..
Jag snokade runt lite på nätet och fann denna sidan,suveränt för den som e vetgirig.
behandlar visserligen inte specifikt Renault.Men det är en väldigt bra sida om man vill lära sig saker o ting.
http://www.stahlmotor.se/aktuellt.html.
Tony:Jag har inte fått något mejl.Skickade du det till: m-ogge@comhem.se
Jag testade o maila genom forumet till mig själv,men det kom inte fram,trots att det är rätt mail adress
behandlar visserligen inte specifikt Renault.Men det är en väldigt bra sida om man vill lära sig saker o ting.
http://www.stahlmotor.se/aktuellt.html.
Tony:Jag har inte fått något mejl.Skickade du det till: m-ogge@comhem.se
Jag testade o maila genom forumet till mig själv,men det kom inte fram,trots att det är rätt mail adress
Märkte att min länken till Stahlmotor inte funkade.
använd denna istället http://www.stahlmotor.se/ välj sedan tekniska artiklar på startsidan
använd denna istället http://www.stahlmotor.se/ välj sedan tekniska artiklar på startsidan
Ja jag har den kvar,ligger visserligen i soporna,men jag kan ta måttet på den i veckan,när jag ska ner i verkstan.
Använd denna länken till att översätta antingen kopierad text tex.Tyska till Engelska,eller så kan du öppna Reichaards sida genom denna länk,då får du hela Reichaards hemsida översatt till engelska,funkar sk*tbra.(du kan länka dig runt på Reichaards sida och allt blir översatt)
http://babelfish.altavista.com/
Använd denna länken till att översätta antingen kopierad text tex.Tyska till Engelska,eller så kan du öppna Reichaards sida genom denna länk,då får du hela Reichaards hemsida översatt till engelska,funkar sk*tbra.(du kan länka dig runt på Reichaards sida och allt blir översatt)
http://babelfish.altavista.com/
Tony:
Jag kollade lite mer på Reichards sida,dom har rätt många olika original packningar.Gemensamt för dom är att tjockleken ligger på 1,65mm alternativt 1,75mm,så med den tunnare förstärkta toppackningen har du i princip planat toppen 0,4-0,5mm.Huruvida detta e lönt eller ej det vet jag inte,borde ju göra nåt.Men å andra sidan så skadar det ju definitvt inte att ha en förstärkt packning.Jag ska ner i verkstan i morgon,så jag måttar min då.Ha r dessutom börjat fundera på en sak,alla säger att 440 Turbomotorn e samma som GTEns motor fast med lägre komp.Hur e det me 440 motorn utan Turbo då.Hittade lite info B18F 1721CC med Cat 70kW.E inte detta samma motor som originalsnurran i GTE.I såfall borde det väl öppna lite fler dörrar för att hitta en trimkam i Sverige,eller?Kanske man kan ta en kam från en B18FP Fenix 3B 75kW eller från en B18E 80kW?eller det e samma kam som standard i GTEn?Någon?
MVH
Mogge
Jag kollade lite mer på Reichards sida,dom har rätt många olika original packningar.Gemensamt för dom är att tjockleken ligger på 1,65mm alternativt 1,75mm,så med den tunnare förstärkta toppackningen har du i princip planat toppen 0,4-0,5mm.Huruvida detta e lönt eller ej det vet jag inte,borde ju göra nåt.Men å andra sidan så skadar det ju definitvt inte att ha en förstärkt packning.Jag ska ner i verkstan i morgon,så jag måttar min då.Ha r dessutom börjat fundera på en sak,alla säger att 440 Turbomotorn e samma som GTEns motor fast med lägre komp.Hur e det me 440 motorn utan Turbo då.Hittade lite info B18F 1721CC med Cat 70kW.E inte detta samma motor som originalsnurran i GTE.I såfall borde det väl öppna lite fler dörrar för att hitta en trimkam i Sverige,eller?Kanske man kan ta en kam från en B18FP Fenix 3B 75kW eller från en B18E 80kW?eller det e samma kam som standard i GTEn?Någon?
MVH
Mogge
Tony:Måttet på min gamla toppackning är ca 1,4 mm beror lite grann på var man mäter,var 1,25mm på nåt ställe.
De e mycket möjligt att packningen varit 1,65-1,75mm när den var ny,har inte en susning hur mycket tunnare den blir när den legat pressad mellan topp o block.Mätte även avståndet mellan ventiltallrik o topp 0,9mm= helt ok.Skall va mellan 0,8-1,1mm.Fick även reda på hur mycket man får plana toppen.DEN FÅR INTE PLANAS ÖVERHUVUDTAGET enligt Haynes mekbok.
De e mycket möjligt att packningen varit 1,65-1,75mm när den var ny,har inte en susning hur mycket tunnare den blir när den legat pressad mellan topp o block.Mätte även avståndet mellan ventiltallrik o topp 0,9mm= helt ok.Skall va mellan 0,8-1,1mm.Fick även reda på hur mycket man får plana toppen.DEN FÅR INTE PLANAS ÖVERHUVUDTAGET enligt Haynes mekbok.