Automatlådeolja: djungel!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
martenb

Automatlådeolja: djungel!

Post by martenb »

Hej!

Jag tänkte trots Renaults rekommendationer byta olja i automatlådan, Laguna II, V6, 2002. Har frågat runt på olika verkstäder och dels skiljer det sig om man ska byta el. spola (jag kommer välja spola) men även vilken olja man ska ta.

Volvo säger: Castrol ATF TQ DLLL. Mineralbaserad.
Mekonomen säger: Castrol TAF-x 75W-90. Helsyntet.
Annan verkstad säger: Mobil ATF 320. Vet ej om syntet eller ej.

Volvo sa dessutom att lådan kunde börja läcka om man bytte olja för att man "löste upp" avlagringar som "tätade".

Någon som har erfarenhet av någon av dessa oljor eller har tips/synpunkter?
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Automatlådeolja: djungel!

Post by Stymie »

Vilken olja man bör använda beror väl på vad du har för låda? Personligen skulle jag nog inte byta oljan alls. Svårigheten ligger nog i att oljeresterna kan få problem med att blanda sig med den nya oljan. Automatlådan är ju ett rejält virrvarr av oljekanaler, ventiler etc. Hur funktionen blir då vet man väl inte. Sedan är lösa gamla avlagringar ett ytterligare en risk.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ior69

Post by ior69 »

Hej! Du skall använda ELF RENAULTMATIC D2
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
martenb

Post by martenb »

Var köper man den oljan då? Det finns ju en D3 också som möter Dexron 3-kraven. Att Volvo inte ens använder denna oljan är ju märkligt.

Sen borde ny olja, även om det är Mobil 1 eller Castrol, alltid vara bättre än 8 år gammal olja som gått 10 000 mil.

Om man inte ska byta olja för att det är "sk*t" i växellådan borde man väl inte byta olja i motorn heller? Tycker resonemanget låter konstigt.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Ägd sedan 7800 mil. Nu 9800 mil. Bytt kamrem, 1 tändspole, smörjt elhissar, bussningar bak, länkarm, styrled.
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Tyckte du skrev att du ville ha tips/synpunkter :wink:

En automatväxellåda har väl ingen förbränning, så din jämförelse med motorolja haltar... Men om du byter oljan vore det intressant att höra om resultatet. Hur fungerar din låda idag? Beter den sig underligt? Vad förväntar du dig att oljebytet ska åstadkomma?
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
martenb

Post by martenb »

Precis, men bara synpunkter som stärkte min egen tes! :)

Ok ok, jag vet att jämförelsen haltar. :D Men även om det inte är förbränning i lådan så har jag svårt att se att det inte skulle göra nytta med ett byte.

Jag tycker automatlådan växlar mjukt och fint (alt. lite sportigare när man lär den det). Någon enstaka gång så växlar den ryckigt. Det är när den tror att jag ska fortsätta gasa men istället släpper av, då väntar den ett par sekunder, sedan trycker den i växeln mindre mjukt.
Jag vet inte vad jag ska förvänta mig men det är väldigt svårt att veta innan. Vissa har märkt skillnad vid byte av olja, oavsett bilmärke, men det borde hur som helst göra gott för framtiden.

Jag lovar att redovisa hur det gått och vilken olja det blev.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
ior69

Post by ior69 »

Hej! D3 är en syntetisk olja medan D2 är mineral olja.
Enligt Renault får man inte använda D3 oljan i andra lådor änn DP0.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
martenb

Post by martenb »

Ok, kanske därför Volvohandlare rekommenderar Castrols mineralolja. Enligt tillverkarna verkar ju dock de syntetiska oljorna inte några nackdelar gentemot mineraloljorna. Eller är den syntetiska "för bra"?
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
bo johansson

Post by bo johansson »

Varför vända sig till volvo när det finns certifierade renaultverkstäder-nästan lika många som volvoverkstäder??
Bo J
Bo Johansson
martenb

Post by martenb »

Ville höra deras pris, så jag hade något att jämföra med, samt vad de tyckte om saken. Att lämna bilen till dem är inget alternativ. Jag tror mig hittat bra alternativ till dem.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
martenb

Post by martenb »

Nu har jag bytt olja i automatlådan och kört med bilen några dagar.

Oljan blev Castrol Transmax Z, 75w-80. 209 kr/l. 6 liter. Det är en "long-life-olja", helsyntet, uppfyller alla tänkbara krav. Verstaden tyckte det var dumt att snåla på oljan, de verkade veta vad de pratade om.

Verkstaden tappade först ut 3 l, fyllde på 3. Körde några mil. Tappade ur 3 l och fyllde sedan på resterande 3 l. De sa att det varit fuktigt runt packningen så de hade bytt den, ev hade det kanske börjat läcka där inom sinom tid, om det inte redan gjort det. Oljan hade varit "rätt så svart". Pris för jobbet: 1,5 h, 1400 kr. Totalt: 2700 kr

Det märks ingen stor skillnad, den gick som sagt bra även innan så jag förväntade mig inte underverk. Aningens mjukare växlingar tycker jag, men tiden får utvisa, har fortfarande inte kört så mkt, och ingen riktigt hård körning. Hur som helst så tror jag att det var en bra förebyggande åtgärd.
Mårten Bäck
Laguna V6 sedan. 2002.
Post Reply