Hur slackar man aggregatrem på en RX4 -02
Moderator: Forumpolisen
Hur slackar man aggregatrem på en RX4 -02
Hej
Ska byta servopumpen på vår Scenic RX4 -02 men undrar
hur man ska slacka remmen som driver.
Skulle vara tacksam för en bra förklaring
Ny på forumet så jag hoppas att ingen tycker jag ställt frågan felaktigt eller så
Ska byta servopumpen på vår Scenic RX4 -02 men undrar
hur man ska slacka remmen som driver.
Skulle vara tacksam för en bra förklaring
Ny på forumet så jag hoppas att ingen tycker jag ställt frågan felaktigt eller så

Re: Hur slackar man aggregatrem på en RX4 -02
Jag har en tysk rephandbok där det, om jag fattar rätt, står nått om att man ska vrida åt höger på den 13 mm:s bult som sitter på det lilla löphjul som remmen går längst runt. Det sitter mellan(vertikalt sett) två större på högra sidan av alla löphjul. Fattar det också som att det finns nått sätt att spärra det lilla löphjulet så att man kan få av remmen då. Men som sagt, många reservationer för att jag inte har fattat det hela rätt, hehe! Kan skanna in en bild från boken om det kan vara till hjälp.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Det beror helt på vilken motor och version du har. Det finns flera varianter av spännare. T. ex. på vissa diesel modeller sitter det en spännare som kräver två special verktyg (man behöver dessutom vara två för att göra det).
Om du talar om vad din modell har för typ nr (sitter på höger b-stolpe, ex JA05 el JA1G etc, och nummret som står efter det, en bokstav följd av ett antal siffror hjälper till)
Då kan jag hitta rätt MR och TM för den.
Om du talar om vad din modell har för typ nr (sitter på höger b-stolpe, ex JA05 el JA1G etc, och nummret som står efter det, en bokstav följd av ett antal siffror hjälper till)
Då kan jag hitta rätt MR och TM för den.
/Mats Nilsson #524
Jag utgick i mitt svar från att det är en bensinare, 2.0, F4R.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12