Hur utrustar ni en Megane III ?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Tony »

john wrote:spolningen för vindrutan är ngt snålt tilltagen i över över 50km/h den landar gärna i underkant på framrutan.
Ja tycker pumpen känns lite trött, inte Direkt högtryck.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Ny mjukvaruuppdatering av styrsystemet gjorde susen. Togs på garantin!
Pär Ekhamre
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Baggis »

Oj?! Märkligt att det funkade fint tidigare då? Eller det kanske hade kommit nått "skräp" i viktiga parametrar som återställdes i samband med uppdateringen, sånt händer ju.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Märkligt, men det uppstod i samband med byte av bränsle från E85 till bensin. Upplever en helt annan motorgång nu.

Ska bli intressant att följa bränsle ekonomin.
Pär Ekhamre
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Baggis »

Man ska inte byta från E85 :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Det är möjligt, har varit nöjd med E85. Men med en förbrukning upp emot 1,3 liter milen....

Nej, det blev lite väl mycket tankning. Nu ligger den på 0.85 med 95 oktan.
Pär Ekhamre
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Baggis »

Hurdan körning gav den förbrukningen? Kallstart och kort sträcka kan man tänka sig kommer upp i de siffrorna. E85 är ju klart mer svårantändligt när motorn är kall så under den tiden ökar förbrukningen mycket mer än de normala 30-35%:en. Undrar dock om du verkligen får en sådan förbrukning nu när du har fått den fixad. Jag skulle inte tro det, för den jag har beter sig inte så i alla fall. Kör dock som kortast 1,5 mil i sänder och då mestadels landsväg.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Aldrig kallstart och mycket korta körsträckor.
Känns osäkert att gå tillbaka nu dock. Så nu kör jag på bensin ett tag. Är snällare för motorn också.
Pär Ekhamre
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Baggis »

Korta körsträckor där inte motorn hinner bli driftsvarm är inte det bästa när man kör på E85 pga att ev överskottsbränsle inte hinner förångas från oljan. Annars finns det inga som helst belägg för att bensin skulle vara "skonsammare", snarare tvärtom.

Men om du med "aldrig kallstart" menar att du använder motorvärmare i princip alltid under den kalla årstiden så måste dina körningar vara *väldigt* korta om du ska ens teoretiskt riskera sådana effekter :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
oakhammer
Posts: 47
Joined: 07 May 2009, 13:35
Location: Eskilstuna

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by oakhammer »

Ja, cyklar till jobbet. Kör bara bil och handlar i princip. Så den står inte så länge, 80% av starterna är i varmt läge. Kör motorvärmare och garage.
Ca 800 mil om året går den. Angående att E85 sliter mer är något jag fått med mig från vibilägare som långtestar en V70 med etanol och efter 13000mil behövde de köra varannan tank bensin.
Pär Ekhamre
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Tony »

oakhammer wrote:Ja, cyklar till jobbet. Kör bara bil och handlar i princip. Så den står inte så länge, 80% av starterna är i varmt läge. Kör motorvärmare och garage.
Ca 800 mil om året går den. Angående att E85 sliter mer är något jag fått med mig från vibilägare som långtestar en V70 med etanol och efter 13000mil behövde de köra varannan tank bensin.
800 mil!! Wow det är ju typ 2 mån för mig.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Baggis »

oakhammer wrote:Ja, cyklar till jobbet. Kör bara bil och handlar i princip. Så den står inte så länge, 80% av starterna är i varmt läge. Kör motorvärmare och garage.
Ca 800 mil om året går den. Angående att E85 sliter mer är något jag fått med mig från vibilägare som långtestar en V70 med etanol och efter 13000mil behövde de köra varannan tank bensin.
Bra för miljön och dig själv det där, hehe!

Jag minns inte exakt hur det var med Vi Bilägares V70 men jag kan tänka mig att de drabbades av problemet med beläggningar på spridarna som tyvärr förekommer då och då. Att det skulle ha det minsta med "förslitning" att göra torde dock vara helt uteslutet. BSR har t.ex kört en bil på E85 om jag inte minns fel 17000 mil och tagit isär motorn för att se om det fanns något onormalt slitage men fann endast en väldigt ren och fin motor invändigt. E85 sotar ju mycket mindre än bensin gör. E85 förbränns normalt "kallare" än bensin så slitaget borde om något bli mindre. Gasdrivna bilar däremot kan ha högre förbränningstemp som kan vara "jobbigt" för bl.a ventilerna.

Dock på det sätt du använder bilen är det möjligt att risken för spridarbeläggning är högre än om man kör oftare/längre. Det är i mitt tycke mycket tråkigt att "oljebolagen" och biltillverkarna mest kom att skylla på varandra i det fallet. Jag har läst mycket om det problemet och någon menade att det är ett ämne i bensinen som när bensinandelen är nog hög, typ > 50%, inte riskerar att fällas ut på spridarna men i E85 så finns det alltså för mycket av det ämnet i relation till de andra ämnen i bensinen som förmår hålla ämnet flytande hela tiden ända tills förbränningen sker så att en beläggning av "gummiliknande" typ riskerar läggas på spridarna.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Dennis »

*E85 är mindre energirikt och behöver därför mer bränsle iförhållande till luft, med jämförelse med bensin.
Negativt är att den "späder" oljan i vevhuset pga att det alltid finns ett visst cylinderläckage.

*E85 tvättar mer och håller motorn renare, inga eller väldigt lite sotavlagringar. Detta är både på gott och ont.
Negativt är att även kolvringspåren bakom kolvringarna tvättas. Bra då motorn är ny men när den är gammal och kolvringarna är lite slitna så blir det ett större cylinderläckage till vevhuset då sotet i kolvringspåret tvättatrs bort. = högre förbrukning och mera vevhusventilation.
Possitivt är att kolvringarna fjädrar och bildar ett jämt tryck mot cylinderväggen.
Då man kör på mineralbaserad olja i kombination med bensin så koksar kolvringarna fast och fjädrar ej och då drabbas man också av cylinderotäthet samt högt vevhustryck.
*Slitagemässigt bästa finner jag är att köra på bensin och välja en acea A5 energy concerving olja om motorfabrikanten tillåter det.

Glöm ej att räkna in de fördubblade oljebytesintervallerna vid etanoldrift pga spädningen. Är dock inte så allvarligt om man kör lågkörningar med etanolen.
Kallstart mapparna för etanol fullständigt häller in bränsle!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Baggis »

Jo, det finns olika för- och nackdelar(som med allt) med E85 resp. bensin. Det besvärliga är väl att olika bilar beroende på konstruktion, hur de körs, vilken olja man har, hur servicen sköts, m.m antingen inte får några problem alls eller så ett eller flera problem av olika art. Gör det svårt att generellt säga att ett visst bränsle alltid ger en viss för- resp nackdel.

Det där med fördubblade oljebytesintervall verkar inte gälla alla bilar. Megane Sport Tourer -12:an vår har samma intervall som en ren bensinare, dvs 2000 mil/24 månader. Focus CMax:en vi hade före den hade däremot 1000 mil mot bensinarens 2000.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Hur utrustar ni en Megane III ?

Post by Starbright »

Ny mjukvaruuppdatering av styrsystemet gjorde susen. Togs på garantin!
Har funnits lite problem med dessa bilar.

Vad som händer är att när styrenheten räknar på hur hög E85-koncentration du har i tanken så " fastnar" den på ett högt värde vilket sedan inte raderas när du byter till bensin.
Vanligt värde är ca 80%
När du kör på Etanol går bilen som vanligt.
Men så fort du kör på bensin , så dels drar den mycket mer och den kan dessutom vara mycket svårstartad eftersom styrenheten fetar på så mycket under start av motorn, ( den tror ju du kör på Etanol när du faktiskt inte gör det)

Den nya mjukvaran raderar denna "bugg" och efter nedladdning så stämmer den beräknade koncentrationen bättre, vanligt värde omkr 0-15%

Många kunder som fått detta utfört på bilen märker stor skillnad.
Johnny Söderström
Post Reply