R19, Allmän bilvård

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

R19, Allmän bilvård

Post by tom123456 »

Hej det är ju snart vår!? och jag undrar vad bör man tänka på när det gäller allmän bilvård. Jag vet att oljefilter, olja, tändstift bör byttas varje år men är det något mer? Är det svårt att byta olja på en R19? (tänk på att jag inte är så duktig, men jag försöker vara händig [:I]). Tacksam för alla reflektioner som kan tänkas finnas i ämnet.

// Tom
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Tvätt o vaxning?
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Rostskyddsbehandling (iaf med ett par års intervall om man vill vara noga :)

Byte av bromsvätska är också viktigt. Den tar åt sig fukt så efter två år bör man nog byta den. Annars kan man i värsta fall få fukt och korrosion i bromssystemet. Sedan byte av kylarvätska. Har för mig att det är vart tredje år. Spola ur kylsystemet och använd Elf Glykol (originalprodukter alltså).

Några exempel på serviceåtgärder som man bör göra... ;)
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Tackar för inläggen. Någon som vet ifall det är svårt att bytta motorolja på en R19?

// Tom
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Om det är svårt det beror ju på vad man jämför med.... Men man måste ju kunna nått om bilar för att klara det..
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Jag har läst i instruktionsboken och sett bilder på tappningshålet, vet vilken olja det skall vara (10W/30 eler 10W/40) och vet var man skall fylla på. Är det något mer man skall tänka på eller är det bättre att lämna in den på en service.

Tänkte även vad kostar det att låta en verkstad byta oljefilter, luftfilter, olja m.m. alltså det növändigaste och har någon nått bra tips på vekstad, jag bor i Sundsvall.

// Tom
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Tja.. jag tycker du ska göra det själv.. bara du inte häller något i fel hål så är det ju inte direkt några kirurgiska ingrepp.. När du har sett tappningshålet, menar du då där du fyller på eller tömmer ut? hsh leta rätt på den som tömmer, ta en balja(ska rymma minst 8 liter) å släng dit, när det slutar droppa så pluggar du igen och börjar fylla.. tänkt på att fylla med hjälp av en tratt (olja luktar illa om det ligger på motorblocket) och fyll sakta.. easy.. jo, en sak, när du tömt oljan så byter du filtret å sen börjar du hälla i igen.

oljefilter är ju ovanligt lätt att byta på dom flesta halvnya renaulter, gå på Biltema (du har ju ett, jag får ju åka 30 mil till Sundsvall) å köp dig en oljefilter-avdragare (20-322 kostar 22,90:-) då är oxå det peice of cake..

luftfiltret kan alla som kan använda skruvmigsel byta..

kylarvätskan kan ju va lite omständig, men öppna å lukta (när byttes den sist?)

När du ändå är på Biltema kan du ju inhandla en Haynes Maual till R19 (Renault 19 Petrol (89 - 96) F to N) då har du illustrationer å ****.. tror det är art.nr. 73-545, kostar 198 kr (iaf när jag köpte)
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Oj tack vargen för ett väldigt uttömande svar. Jo jag vet om både tappningshålet (i botten) och påfyllnadshålet i själva motorn, de finns med i instruktionsboken. Jag har tittat på den boken du nämner och skall ta och köpa den. Jag har aldrig "pillat" med bilar förr men nu när jag köpte min första bil så har mitt intresse växt och jag vill VERKLIGEN lära mig. Biltema besöker jag minst en gång i veckan och produkterna som du nämner har jag på en lista här brevid.

Såg tyvärr att de inte hade ett luftfilter till en R19 men det kan man väl hitta på OK eller nått. Tänkte jag skulle hyra en GDS hall på OK och fixa olja nu i veckan. Skall även kolla kylarvätskan, skall lukta på den.

En sak som förbryllar mig ang. motorn är att den har alltid startat bra men när jag fixade motorvärmare till den då var den lite segare, inte dålig utan bara lite segare.

Tack än en gång för ditt svar

// Tom
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Luftfiltret köper du billigast på Laitis/autoexperten skulle jag tro.. mitt (Laguna) gick på 78,50:-

å jag vet hur det känns med mekandet ;)

ang motorvärmaren så ta en titt på tändstiften, kan ju ha "råkat" bli så samtidigt.. min startar oxå segare nu än i somras, men det skyller jag på vårat norrlandsklimat..
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Har varit på biltema och köpt Haynes Maual till R19 (Renault 19 Petrol (89 - 96) F to N). Den var verkligen bra det fanns både "enkla" saker och lite svårare. Tack för tipset.

// Tom
reuten
Posts: 16
Joined: 19 Jan 2003, 20:10
Location: Sweden
Contact:

Post by reuten »

Hej!
Bör väl nämnas att du införskaffar en oljepluggsavdragare, dessa finns också på Biltema till ett vettigt pris, så du inte står där med skägget i brevlådan med bilen upphissad på OK-Q8. Obs, det är viktigt att byta kopparpackningen i pluggen, annars blir det svårt att få tätt. Om du inte vet dimension på den kan du alltid köpa en på Bilia eller vad du nu har för återförsäljare, det räcker att du har regnr. så fixar de en åt dig. Kostar ungefär 25 kr.
tom123456
Posts: 59
Joined: 29 Jan 2004, 12:46
Location: Sweden

Post by tom123456 »

Hej!
Oljepluggsavdragare? är det den där vinkelgrejen som ser ut som en insektsnyckel (har bara sett den på bild). jag har hört en del historier om scenariot du beskriver, att inte ha rätt verktyg när bilen är upphissad. Kopparpackning, det skall jag fixa, jag har en bilia aldedes runt härnet där jag bor.

Detta kanske är en dum fråga i ett sådant här bra forum med många bilintresserade men är det ok att köpa motorolja på biltema eller bör man satsa på ett mer etablerat märke. Jag menar är det så stor skillnad?

Tack för tipsen alla!

// Tom
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />Tja.. jag tycker du ska göra det själv.. bara du inte häller något i fel hål så är det ju inte direkt några kirurgiska ingrepp.. När du har sett tappningshålet, menar du då där du fyller på eller tömmer ut? hsh leta rätt på den som tömmer, ta en balja(ska rymma minst 8 liter) å släng dit, när det slutar droppa så pluggar du igen och börjar fylla.. tänkt på att fylla med hjälp av en tratt (olja luktar illa om det ligger på motorblocket) och fyll sakta.. easy.. jo, en sak, när du tömt oljan så byter du filtret å sen börjar du hälla i igen.

oljefilter är ju ovanligt lätt att byta på dom flesta halvnya renaulter, gå på Biltema (du har ju ett, jag får ju åka 30 mil till Sundsvall) å köp dig en oljefilter-avdragare (20-322 kostar 22,90:-) då är oxå det peice of cake..

luftfiltret kan alla som kan använda skruvmigsel byta..

kylarvätskan kan ju va lite omständig, men öppna å lukta (när byttes den sist?)

När du ändå är på Biltema kan du ju inhandla en Haynes Maual till R19 (Renault 19 Petrol (89 - 96) F to N) då har du illustrationer å ****.. tror det är art.nr. 73-545, kostar 198 kr (iaf när jag köpte)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vadå ovanligt lätt att byta, vad jämför du med då?? Har du bytt på en clio 16V den gammala modellen nån gång?? Den nya med med 16V motorn i alla fall dom med större 16V motor, kan inte fatta hur man kan placera ett oljefilter på ett så dumt sätt så att det inte är sant. + att oljefilterna är ju så små så man får ju inte tag i dom med en "oljefiltertång" utan det brukar bli stora polygripen...

Höll föresten på att bli galen igår när jag servade en Megane -03 1.6 16V. Tog nog fan 20 min att lossa filtret ibalnd undrar man hur dom tänker där nere i frankrike...
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

fast så länge inte nån dargigt filtert för kung och fosterland inna så är det rätt lätt att lossa då det bara ska dras med 25nm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

VA !?! bor du i Sundsvall !....det gör juh ja också...trodde jag var ensam på den fronten men tydligen inte =) Du kan lämmna den lite överallt....Lunde bil & service....Hägglund ute hos oss på Alnön är superbillig....JAG ??! =)...ja ...hör av dig vettja...
Post Reply