Kamrems-haveri...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Kamrems-haveri...

Post by dB_Smeden »

Hej! Nu är det såhär att jag är väldigt intresserad av att köpa en Renault 19 16V -92.
Kruxet är att kamremmen gått av på den.
Själva kamrem-satsen får jag tag på billigt men OM det blivit så att det blivit mer skador i motorn... vad är det då som ska bytas? Toppen? Ventiler?
Jag får köpa bilen billigt så då kanske det är ett bra köp?
Är det grisen i säcken jag köper eller går det på nåt smidigt och lätt sätt att kolla hur mycke som egentligen gått sönder i motorn?

Vore tacksam för svar snarast! / mvh. Jim
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

troligt är väl att några ventiler har tagit i,men man får ju väga detta mot hur bilen ser ut osv. men jag hade nog inte gett så ycket för en 92:a
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Okej... men denna kostar 6000kr... billigt? Den ska vara relativt rostfri... gått 13000mil ungefär och har 15" alu-fälgar...

/ mvh. Jim
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

om man "höftar" lite på priserna då,kamrem plus packnig 1500kr,planing ca 1000kr plus alla ventiler, ingen aning vad dom kostar men säg 1000- 1500. då kommer du upp i lite pengar,om det är nån som vet vad ventiler kostar så kompletera detta isf.

Kolla med benny först vad han ska ha för rem + packning och ev om han kan fixa ventiler,och sen prutar du ner detta på priset.
Benny Autofrance 042-201620
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

Det går på ca 5000:- att fixa toppen och sen kan man ha otur att den kan ha skurit oksså = SKROT

Så var det med min [xx(].Jag fick köpa en ny motor för 5 leller 6000:- (+ att vi var och hämtade den i Alingsås) sen fick jag byta remmarna,motorfästena och lite till.Sen byter jag kopplingen medan motorn är ur [;)]
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Går det inte att göra ett kompressionstest och se om nåt annat gått sönder?
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Kamremmen gick av i stadstrafik... 20-30km/h. Blev ingen smäll utan slutade bara dra...
Är det till nån hjälp? Säger kanske inte så mkt...
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

om remmen är av så står ju nått ventilpar öppet hela tiden= inget komp på den cylindern,
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Hmm... då blev det genast klurigare...
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

Det värkar vara "vanligt" att remmarna går på dom där motorerna.Kompisarna säger att det är sk*t motorer.Man får väl sörva motorerna oksså inte bara köra.
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Fasen va jobbigt... svårt att veta ju. Bilen är ju typ 15mil härifrån just nu oxå...
Ruskprick
Posts: 57
Joined: 27 May 2003, 23:14
Location: Sweden

Post by Ruskprick »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by dB_Smeden</i>
<br />Kamremmen gick av i stadstrafik... 20-30km/h. Blev ingen smäll utan slutade bara dra...
Är det till nån hjälp? Säger kanske inte så mkt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är ju ett bra tecken iallafall, sålänge han inte låg på 1:an och varvade ur den samtidigt.
Ju högre varvtal desto större skada vad jag förstått.
På min Volvo 440 gick ett antal ventiler och allt som allt med ny kamrem och byte gick på 7000:- vilket kunde varit mycket värre på ex. en Ford Escort där ventilerna och stakarna ligger såpass nära varann och arbetar.
dB_Smeden
Posts: 11
Joined: 01 Feb 2004, 16:19
Location: Sweden
Contact:

Post by dB_Smeden »

Såå... nån som tror att jag kan göra ett bra köp då? Eller ska jag pruta ner den?
Hur är dessa bilar annars att köra? Bensinsnåla? Komfort?
/ mvh. Jim
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Kolla med skroten vad en beggad topp kostar och ring benny om karemssatsen....det kanske är billigare att byta toppen på den.....hoppas bara att inte kolvarna har tagit stryk...dom brukar iofs klara sig om man inte har något varv på motorn
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

Är det den röda i karlstad?
Post Reply