keyless drive

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wilhelm
Posts: 1
Joined: 05 Feb 2004, 11:22

keyless drive

Post by wilhelm »

Hej Klubbmedlemmar!

Renault har ju nylingen infört en "bricka" (istället för en vanlig nyckel) för att dels komma in i bilen och dels för att starta den.

Da jag är lite tveksam till detta system (elektroniska lösninger brukar ju vara mycket mer känsliga än mekaniska) skulle jag vilja fraga om nagon har gjort daliga erfarenheter med detta system (att kunna komma in och starta bilen är ju onekligen centrala funktioner som man inte "kan leva utan")?
För att komma in i bilen (men inte att starta) finns visserligen en nödnyckel (i alla fall vissa modeller) som kan lösgöras fran brickan men en Renault försäljare jag pratade ville inte demonstrera dess funktion da han var rädd för att att nagot skulle kunna brytas loss (inte sa förtroendeingivande)!

Manga tack pa förhand, Ulrik
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Att inte försäljaren ville visa nödnyckeln beror säkerligen inte på att något skulle brytas loss, utan att man uppmanats att hålla lite tyst om hur det går till. Är ju inte meningen att varje klåpare och småtjuv ska kunna få reda på trixen, utan bara de rättmätigt "Renault-behöriga".
Vet tyvärr inget om ev. strul med nyckelkortssystemet.
Post Reply