Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Tony wrote:Inte i denna takten iaf ;)
Handlar snarare nu om den ekonomiska biten :)
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Det brukar vara så, jag har en hel del dyra motordelar kvar, bara koppling/svänghjul är över 1000£ :(
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by mange »

Ballt projekt!
Trimma är skoj... men dyrt 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

mange wrote:Ballt projekt!
Trimma är skoj... men dyrt 8)
haha kan man lugnt säga, men jösses va jag lär mig saker!
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Här har de varit riktigt dött de senaste, ber om ursäkt för detta. Nu har jag iaf kommit lite på vägen, igår flyttade jag tillbaka motorn till mitt garage, och fick tummen ur röven och momentdra alla bultar i botten på motorn.

Tyvärr så glömde jag tråget samt oljepumpen se de blir till att skruva dem idag.

Dra lite moment va de ja!
Image

När jag insåg att arp inte va torx så blev de, wooooow kommer vi aldrig hitta i rätt storlek, 30min senare va vi tillbaka i garaget och skruvade ihop skiten, tacka gudarna för swedol!
Image
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Tony »

Då har du gjort mer än mig, iaf på bilen :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Då va de dags för en långsam uppdatering igen!

Men idag har jag varit och fixat till en ny kolv med hjälp av en kompis!

Såhär såg de ut innan, den till vänster har fått sig en kyss av en ventil och den till höger är orginalkolv
Image

Här har vi den där rackarns stora materialborttagaren ^^
Image

Här har vi börjat met att svarva ned en liten bit på ytterkanten, här kan man oxå se att de som gjort de kolven som vi har som "mall" har gjort ett rätt dåligt jobb, man kan se samt känna de olika skären... på den som vi tillverkat nu kan man bara se dem inte känna dem!
Image

Här kör vi första urtaget!
Image

Här har vi första och andra urtagen
Image
Image

Fyra urtag klara!
Image

Och här har vi när allt är finito! :D
Image

Kan ju säga att detta blev sanslöst mycket bättre än den äldre kolven! Nu ska jag bara gå över och fixa alla grader.

Jag viktade även kolvarna mot varandra och det diffade inte ens en 100del på dem. Vilket jag anser som ett jävligt lyckat jobb!
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Såja då har vi slängt i den nya kolven :D

Image
Image
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
11734
Posts: 5
Joined: 04 Mar 2016, 07:18
Firstname: Ronald
Surname: Motten
Location: Borås

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by 11734 »

Jag undrar om du har några fälgar liggandes, tex 16v original turbine fälgar, till min Clio Williams?
/Ronald
Ronald Motten
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Här har de stått väldigt still, men nu efter garagebyte och massa annat som kommit ivägen så har de börjat få fart igen! Även med lite mer saker!

Nya garaget, samt ni kan även se att jag skaffat ett svart skal, som antingen ska leka donator eller leka ersättare, det är inte riktigt bestämt ännu.
Image

Har tagit ur förarstolen då ramen va skev, har skaffat två nya framstolar men skall byta tyget mellan dem båda.
Image

Athena MLS-Packning för toppen
Image

Var en sväng till gamla garaget, hittade en låsring till en kolvbult... lagom kul att behöver riva ner hela bottendelen igen för att kolla så man inte missat någon.
Image

På med sumpen igen
Image

Toppen ditlagd
Image
Image

Mätning av nedtryck på alla ventiler (den slår inte i något i alla fall)
Image

Ny rem, spännare, löphjul, vattenpump samt på med den den skumma givaren för att tända med haltech'et
Image
Image
Image
Image
Image
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Stymie »

Härligt!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Nu tror ni säkert att jag har legat på latsidan... och det är helt korrekt det har jag verkligen, det har varit väldans sporadiska besök i garaget det senaste året. Men nu har det börjat ta lite fart igen. Här kommer tre sektioner med saker som jag har gjort det senaste halvåret i alla fall enjoy!

Styrsystem
Jag valde bort mitt uråldriga Haltechstyrsystem mot att köra på Speeduino, ett opensourcebaserat styrsystem som har en arduino mega i grun och botten, jäkligt kompetent stysystem för iprincip inga pengar alls. En fantastisk community bakom och fruktansvärt mycket kompetent folk!

Här kan ni läsa lite om det, om det skulle vara mer intressant!
https://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino

Image

Här kör jag speedyn med en simulator, detta för att se så den faktiskt gör det den skall (Ardustim), dem tre vridpotentiometrarna är för varvtal, insugsluftstemperatur samt vattentemp.
Image
Image

Jag har planerat att konvertera motorn från rotor och fördelare till att dels köra coil on plug, och även i framtiden full sekventiell tändning samt sprut, men efter många timmar utav att inte få gnista på styret så visade det sig att det var fel motstånd på tändsignal ut från ECU'n så dem fick bytas.
Image
Image

I samma veva som jag köpte styrsystemet från koop här på forumet så köpte jag även en bredbandslambda från honom som passar för att köra autotuning på speedyn, vilket är jäkligt smutt om jag får säga det själv!
Image

Nya prober skaffades till mitt oscilloskop för att kunna felsöka sagda fel ovan!
Image

Här mäter jag för att kolla så faktiskt speedyn ger ifrån sig rätt signal till spolarna.
Image

Styrsystemet skall senare monteras in i denna box, vilket är orginalboxen till motorn, så man kan köra med orginalhärvan!
Image

Lyckades även hitta rätt på spolar som passar rätt i från en Honda K20 motor! Jäkla behändigt, samt bara tre tåtar. 12v, jord samt signal.
Image
Image
Image
Image

Transmission
För att vara kompatibelt med speeduinon så måste jag ha ett svänghjul som man kan köra den på, här ser ni ett lättviktssvänghjul från 5kg ner till 2,9kg, med 60-2 trigger passar PERFEKT med speedyn samt kopplingen som jag har.
Image
Image

Koppling då, som ni kan se så är den jäkla ledsen, så det blir till att köpa 8st ny puckar och sula på den rackaren innan de monteras
Image
Image


Motorstuff
Sedan va det dags att hysta på ITB'erna igen och om jag får säga det själv så är den förjäkla sexig med dem på!
Image
Image

Spridarna visade sig att vara 940 Turbo spridare, ingen aning om det är bra eller dåligt, med det funkade innan så då funkar det säkerligen nu!
Image

Då en annan renault i kompisgänget hade problem med sitt oljetråg så fick jag offra mitt, samt laga upp detta! Sprucket i botten samt oljepluggen helt åt helsicke! Men nu är det helt.
Image

För att jag skulle få plats med ITBerna så va jag tvungen att kapa lite på topplockspackningen som stack utanför block/topp, kan helt klart säga att dem där jäkla packningarna är HÅRDA!
Image
Image

Här ser ni även det magnifika hemmabygget till fuelrail som förra ägaren har lött ihop, hoppas de håller tätt!
Image

Rostlagning
Nu till det absolut tråkigaste med hela bilen... ROST jäkla bilcancer, jag har fruktat att ta tag i detta sedan jag skaffade bilen. Notera detta är första gången som jag någonsin svetsat samt gjort något liknande, så om mina svetsfogar (punktar) ser konstiga ut så är det därför. Har ni några tips och trix så tas det gärna emot!

Upp med bilen på pallbockar så man kommer åt!
Image

Kapa bort yttertröskel
Image
Image

Slipa bort så mycket som det bara går...
Image
Image

Svetsa dit ny plåt
Image
Image
Image
Image

Bygg lite nytt golv
Image
Image
Image

Bocka ny plåt och svetsa (den plåten tog mig över en timma att få rätt profil på, är ändå relativt nöjd.
Image
Image
Image
Image

Nu behövs en del bodyfiller, primer, lack och ett jäkla massa slipande!
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Har blivit lite mer gjort,

Slipat och grundat innanför yttre sidoblaken
Image
Image

Sedan va de dags att bocka till en ny yttre balk, samt svetsa på den rackaren!
Image
Image
Image
Image
Image

och sedan slipa bort alla stackars loppor
Image
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

Det tar lång tid mellan mina uppdateringar jag vet men här kommer lite till! :D


Det är alltid mer rost änn vad som visar sig på utsidan, så fick kapa en del på bakskärmen tyvärr.
Image
Image
Image
Image
Image

Sist på med lite rostskyddsprimer!
Image

Fick även tag på ett par tvärgulliga 4-kolvs wilwood ok! Skall köpa en ny kolv och packningskit till dem så borde man kunna köra med lite mindre fälgar änn om jag hade kört med 4-kolvs brembona som jag också har liggandess.
Image

Har även måttat upp lite kamaxlar som va status okänd på!
Image

1-2: Org clio 1,8 16v 3-4: Kentcams eftermarknads 5-6: Clio Williams
Image

Sedan har jag även börjar finurla lite och bygga med min 3D-skrivare, här är clips för att hålla fast dörrlisterna, dem är helt omöjliga att få tag på nya eller typ hela över lag, så håller på att testa mig fram lite!
Image

Sedan va de dags för lite mer rostlagning av hjulhuset bak.
Image
Image
Image
Image
Image



Samt spackla slipa samt på med lite färg på tröskeln.
Image
Image
Image

Ville även få till sekvensiell tändning samt soppa på styrsystemet, så designade en hållare för att få cam-position! Nu sulade jag bara dit en ABS-givare för att se så det funkar, skall dit en riktig honeywellsensor (Hall) i ett senare skede.
Image
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
User avatar
Linkus
Posts: 38
Joined: 31 Mar 2014, 11:47
Firstname: Linus
Surname: Olausson

Re: Renault Clio 16v MK1 - The Underdog

Post by Linkus »

testar med nya forumet

EDIT
Testar igen
I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.

//Linus Olausson
Post Reply