Lufta bromsar R4 -74

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Poppeter
Posts: 5
Joined: 29 May 2015, 13:50
Firstname: Peter
Surname: Englund
Location: Nyköping

Lufta bromsar R4 -74

Post by Poppeter »

hej. Har lätt renoverat en Laban, har precis bytt hjulcylinder och i morse va det dags att lufta dom. Det gick inte bra.

Det är trummor runt om. Det kommer vätska fram till alla. Huvudbromscylindern har jag hittat en luftnippel på också. Och luftat den sist av alla 4.

Dom tar enbart efter 3-4 pumpar på bromsen. Så något har jag gjort fel. Handbroms på framhjulen etc.

Ska man justera ut bromsbackarna på något sätt eller fixar dom det själv?
Peter Englund
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Lufta bromsar R4 -74

Post by mange »

Sitter det en last avkänningsventil på en -74? kan vara den som spökar för om bilen är upplyft så går det inte att luftabak. hade strul med det på min R16.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Poppeter
Posts: 5
Joined: 29 May 2015, 13:50
Firstname: Peter
Surname: Englund
Location: Nyköping

Re: Lufta bromsar R4 -74

Post by Poppeter »

Kan det vara så? Ena bak bromsen nyper fint när man tvärnitar. Ska testa lufta den nu när den står på alla fyra.

Det är de enda som kvarstår av få igenom den genom besiktningen. Den går som en dröm annars
Peter Englund
Poppeter
Posts: 5
Joined: 29 May 2015, 13:50
Firstname: Peter
Surname: Englund
Location: Nyköping

Re: Lufta bromsar R4 -74

Post by Poppeter »

Började om att lufta idag med bilen på marken. Tyvärr visade det sig spruta ut ur gängorna på den nya hjulcylinder och nya bromsslangen från mekonomen. Så blir riva isär. Kan tänka Leif gängtejp är uteslutet där
Peter Englund
Poppeter
Posts: 5
Joined: 29 May 2015, 13:50
Firstname: Peter
Surname: Englund
Location: Nyköping

Re: Lufta bromsar R4 -74

Post by Poppeter »

Image

Image

Bild för dom intresserade.

Hur sjussterar jag handbromsen?
Peter Englund
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Lufta bromsar R4 -74

Post by mange »

Läckert skick!
Mellan slangen och cylindern skall det sitta en kopparpackning. har du ingen sådan (eller gammal och sliten) så är det säkert det som är problemet.

Har inte hållit på med en -74 men på min justerar (från -63) man på spaken inne i motorrummet,
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Poppeter
Posts: 5
Joined: 29 May 2015, 13:50
Firstname: Peter
Surname: Englund
Location: Nyköping

Re: Lufta bromsar R4 -74

Post by Poppeter »

Jaha! där ser man, det sitter ingen på dom gamla, så det missade jag. tack så mycket. återkommer om utgången

japp, sett det, men tänkte om det finns något att justera nere vid trummorna? annars så justerar jag den uppe, det är ju som det mesta på bilen super enkelt :D


tack om kommentaren ang skicket, kommer nog behålla den så ett tag till. enda rosten som finns har varit i golvet som är som ett lapptäcke (men funktionell). och precis ovanför ljuddämparen inne i framgaveln.

bakluckan är nog anledningen till omlackning, bilen är babyblå från början, sen är det gröna dörrar och huv. bakluckan är mint.

den har stått i 5 år innan jag fick den. då hade den stått helt stilla sedan 2008 pga rosten vid hjuluphängningen, den klassiska punkten. sen tog det två år innan jag hade tid att reparera den eftersom jag höll på renovera en Vespa 50 från 72 och köpte mig en liten hund som tog all tid

Image
Image
när jag hämtade den så starta den efter kanske 2-3 minuters genomgång. och sedan dess har den alltid startat på mindre än en hundradels sek. ingen modern bil jag åkt i har startat så snabbt och enkelt
Peter Englund
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Lufta bromsar R4 -74

Post by mange »

Vespa är ju skoj! har ingen just nu men när jag får mer tid så kan det nog bli en.

Är det en fransk bulldog? de är ju balla och egensinniga

Om man kan justera backarna på din så gör det innan du ställer handbromsen. justeringarna sitter på baksidan av sköldarna. Tror att det är så även -74, men nått år så kom det väl självjusterande backar
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply