Renault 16 TL 1970 - vad är det här för knappar/lampa?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tim
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2015, 23:44
Firstname: Tim
Surname: Skillgate
Location: Stockholm

Renault 16 TL 1970 - vad är det här för knappar/lampa?

Post by Tim »

En röd lampa strax nedanför reostaten för instrumentbelysningen längst till höger på instrumentbrädan. Vad gör att den lyser?

En svart knapp med krominfattning längst till vänster, till vänster om knapparna för belysning och bakruteuppvärmningen, på mittkonsollen. Endast en brun ledare med vit ände inkopplad och ingen lös sladd bakom. Vad är detta? Den växlar mellan två fasta lägen (om jag minns rätt).

Sedan finns en svart, omärkt, fjädrande knapp till vänster om vindrutetorkarreglagen. Inga ledningar till den.

Som jag förstått har Sverige samma instrumentbräda som USA/Kanada det här året. Kan det vara något till de marknaderna? Instruktionsboken ger ingen hjälp till vad lampan och de två knapparna är.
1970 R16 och några konstiga Citroëner.
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: Renault 16 TL 1970 - vad är det här för knappar/lampa?

Post by Magnus Bjelk »

Funkar allt som det skall, oroa dig inte så mycket. Renaulter från den här tiden hade många oanvända knappar och blindpluggar, förmodligen för funktioner på andra marknader.
På min 68:a har jag 3 knappar som inte har någon originalfunktion. En används i fransk version för att tända sidoljusen, som i Sverige används som sidoblinkers.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Re: Renault 16 TL 1970 - vad är det här för knappar/lampa?

Post by Magnus Bjelk »

Förresten, som sagt hade min 3 oanvända knappar, men 2 av dessa används till backlampor, den ena för att tända och släcka, i den andra (blindplugg) har man monterat en röd lampa (som din?) för att indikera att backljuset lyser. Kanske din bil också har haft backljus och den röda lampan tänds med dessa, möjligen ett lagkrav för att man inte skall köra runt med tända backljus?
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
Tim
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2015, 23:44
Firstname: Tim
Surname: Skillgate
Location: Stockholm

Re: Renault 16 TL 1970 - vad är det här för knappar/lampa?

Post by Tim »

Jo, visst är det så att man ska låta det som fungerar vara ifred. Men om man som jag är född nyfiken så är det svårt att låta bli...

Och kanske är min bil en produkt av en förvirrad montör. Det är en TL men med ett TS-emblem på bakluckan. Det har tydligen alltid suttit där. Inga spår efter backlampor på bakstammen och jag har inte letat efter en backljuskontakt på växellådan. Annars är den i orört originalskick förutom att första ägaren, då en 29-årig kvinna, låtit montera automatiskt halvljus.
1970 R16 och några konstiga Citroëner.
Post Reply