Renault Clio 2005, airbaglampa + OBD2 Link Error

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hasern
Posts: 2
Joined: 17 May 2016, 22:02
Firstname: Hans
Surname: Eriksson
Location: Gävle

Renault Clio 2005, airbaglampa + OBD2 Link Error

Post by hasern »

Var ute och körde igår med vår Renault CLIO från 2004 och då tändes airbaglampan och därmed också SERV i instrumenthuset. Läste på nätet att det kunde vara relaterat till ett kontaktstycke under förar/passagerarstolen och jag kikade lite snabbt men kunde inte så något uppenbart glapp.

Bestämde mig då för att läsa ut felkoder för att få svar på var felet ligger innan jag rent fysiskt fortsätter felsökningen och jakten på glappa kablar. Pluggade först in en scanner från Biltema i OBD-uttaget, vred om tändningen till lägen 2, och den sökte kontakt men efter ca 20 sekunder står det "LINK ERROR". Provade ca 5 gånger innan vi också provade en ELM327 Bluetooth scanner med samma resultat. Lyckas således inte få ut några felkoder :cry: Som tur är besiktades bilen för en vecka sedan så jag kan köra vidare ett tag men det är en nagel i ögat att se varningslampan.

Är det någon här som har erfarenhet av något liknande? Tips på hur jag löser detta på ett smidigt sätt? Har redan kontrollerat att stiften i OBD-uttaget inte har böjts och allt ser schysst ut.

Värt att nämna kan vara att bilen för ca ett halvår sedan plötsligt gick in i Limp Home Mode (LHM). Väntade då ca 5 minuter och sedan har den rullat på utan bekymmer.
Hans Eriksson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio 2005, airbaglampa + OBD2 Link Error

Post by Robin »

Brukar som sagt alltid vara kablage under stolarna. Men det kan ju även vara släpringen bakom ratten. Den brukar kunna ge sig efter bra mycket mil på bilen.

Prova med en riktig CLIP dator om du får kontakt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Clio 2005, airbaglampa + OBD2 Link Error

Post by Stymie »

Rekommenderar att ha bilen igång när du försöker ansluta läsaren. Jag har noterat att de här tredjepartsläsarna vill ha högre spänning.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Gstrom
Posts: 3
Joined: 03 May 2021, 18:40
Firstname: Gustav
Surname: Ström

Re: Renault Clio 2005, airbaglampa + OBD2 Link Error

Post by Gstrom »

Har exakt samma problem på min clio-04 med airbag-lampa och problem med obd2 uttaget som ej fungerar. Två olika verkstäder har gått bet på detta.. Löste ni problemet till slut?
Dutarinteminmercedes
Posts: 13
Joined: 28 Jan 2020, 20:52
Firstname: Johan
Surname: Svensson

Re: Renault Clio 2005, airbaglampa + OBD2 Link Error

Post by Dutarinteminmercedes »

Nån som fått ordning på detta ? Har samma problem med min Clio och försöker hitta felet. Kommer att uppdatera om jag kommer tillrätta med det! :P
trcboen2
Posts: 14
Joined: 14 Jun 2013, 18:30
Location: Färjestaden

Re: Renault Clio 2005, airbaglampa + OBD2 Link Error

Post by trcboen2 »

Hade samma problem hittade till slut att det var i kontaktstycket i höger dörr där kabeln går in i karossen

Bo Engdah
Bo-Göran Engdahl1
Dutarinteminmercedes
Posts: 13
Joined: 28 Jan 2020, 20:52
Firstname: Johan
Surname: Svensson

Re: Renault Clio 2005, airbaglampa + OBD2 Link Error

Post by Dutarinteminmercedes »

trcboen2 wrote: 30 May 2022, 10:12 Hade samma problem hittade till slut att det var i kontaktstycket i höger dörr där kabeln går in i karossen

Bo Engdah
Tack för svar Bo! Intressant! Kan du utveckla mer? Vad var det med kontaktstycket?
Post Reply