R19 F3N-740 läcker ut olja från oljepåfyllningen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zowix
Posts: 3
Joined: 20 Aug 2016, 12:45
Firstname: Björn
Surname: Boberg
Location: Gävle

R19 F3N-740 läcker ut olja från oljepåfyllningen

Post by zowix »

Hej, glad ny Renault ägare av en klassisk 19 från 1990 med motor F3N-740.

Men jag har blivit mindre glad efter att jag tagit hand om den som att byta ut lite saker så upptäckte jag att den börja trycka ut olja från oljepåfyllningslocket.

Misstänker att det är vevhusventilationen som är igen satt men frågan är då, vart tusan sitter den? Sitter den mot torpedväggen?

Eller har ni något annat förslag på vad som kan orsaka oljeförakt som bilen har fått efter oljebytet.

Tack på förhand.
Björn Boberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: R19 F3N-740 läcker ut olja från oljepåfyllningen

Post by Tony »

zowix wrote:Hej, glad ny Renault ägare av en klassisk 19 från 1990 med motor F3N-740.

Men jag har blivit mindre glad efter att jag tagit hand om den som att byta ut lite saker så upptäckte jag att den börja trycka ut olja från oljepåfyllningslocket.

Misstänker att det är vevhusventilationen som är igen satt men frågan är då, vart tusan sitter den? Sitter den mot torpedväggen?

Eller har ni något annat förslag på vad som kan orsaka oljeförakt som bilen har fått efter oljebytet.

Tack på förhand.
sitter framkant på motorn ansluten till insugsslangen så att motorn kan suga åt sig avgaserna
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
zowix
Posts: 3
Joined: 20 Aug 2016, 12:45
Firstname: Björn
Surname: Boberg
Location: Gävle

Re: R19 F3N-740 läcker ut olja från oljepåfyllningen

Post by zowix »

Super, då är det den svarta som sitter direkt i motorblocket. Hur får man bort den på enklaste vis. Den sitter som berget! Är det skruvad eller bara dit tryckt?
Björn Boberg
zowix
Posts: 3
Joined: 20 Aug 2016, 12:45
Firstname: Björn
Surname: Boberg
Location: Gävle

Re: R19 F3N-740 läcker ut olja från oljepåfyllningen

Post by zowix »

Lyckades få bort den tillslut, satt som bara fan.
Gjorde rent den men den försätter trycka ur sig olja.

Är det någon som har ett förslag på vad det kan vara, packningen till påfyllningslocket är nytt.
Björn Boberg
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: R19 F3N-740 läcker ut olja från oljepåfyllningen

Post by Stymie »

Vad är det för mängd olja vi pratar om?
Kan det vara koksad olja som satt igen oljekanalerna i toppen så att det inte kommer undan?
Tar det tid innan oljenivån blir normal efter att du stängt av motorn?
Vad har du för oljenivå i motorn?
Åker oljestickan upp också?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply