färddator Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
epllrn
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2004, 09:29
Location: Sweden

färddator Laguna

Post by epllrn »

Är sedan 1 mån en ganska nöjd ägare av en Laguna från 96. Men jag har råkat ut för en sak som irriterar mig ganska mycket. Nånting glappar i färddatorn.

Det visar sig som så att ibland så försvinner nedre halvan av siffrorna, oberoende av vad som är valt att visa, och ibland så får displayen helt "fnatt" och växlar hej vilt mellan alla olika inställningarsom finns plus ett antal varianter då allt är helt tokigt. Efter ett tag så "självläker det" och allt fungerar ibland.

Verkar helt klart vara någon typ av glapp.
Någon som råkat ut för något liknande och vet vad som är fel eller var jag ska leta?

Tack på förhand
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Antar att det är ungefär som på Megane så du kan komma åt baksidan rätt lätt? Gör fri färddatorn och reglage samt smörj med Elektronikrengöring (inte 5-56!!!!) från CRC eller liknande från annan tillverkare. Har du inte tillgång till sådan vätska så kan du använda T-sprit med STOR försiktighet! Koppla loss batteriet när du gör detta!
epllrn
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2004, 09:29
Location: Sweden

Post by epllrn »

Har tyvär inte en aning om var själva datorn sitter. Är man nybliven Laguna ägare så är man :-)
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Hmm, tycker mer detta verkar vara displayen samt knappen på torkarspaken.. kolla om knappen fastnar/glappar.. ev. går det ju att ta bort instrumenteringen och kika om det glappar..

men visst, som Ljungberg säger, det kan vara boxen också.. jag rekommenderar dig att köpa den förträffliga haynesmanualen..
epllrn
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2004, 09:29
Location: Sweden

Post by epllrn »

Hmmm, har märkt nu att TV reparatörs tricket, en slag på ovansidan av instrumentbrädan precis ovanför displayen, gör att allt fungerar igen.

Ni som är Laguna "gurus". Ger det någon ledtråd till vad som är fel och hur bökigt är det att komma åt att fixa i så fall?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

glapp om det funkar med att slå på den...bara att riva ner och kolla
Lasse Laguna
Posts: 4
Joined: 22 Jan 2004, 10:40

Post by Lasse Laguna »

Tjaba
Har samma fel på min -96:a Har varit så i 2 år nu,jag behöver bara trycka lite lätt med fingret i själva instrumentet(rakt på datordisplayen).Då funkar allt perfekt i allt mellan en kvart till flera månader.
Att slå hårt leder antagligen bara till mera fel i framtiden.
Våld och teknik funkar oftast bara tillfälligt ;-)
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

som sagt, inte svårt att ta bort, tar någon minut.. kika om sladden ser hel ut.
epllrn
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2004, 09:29
Location: Sweden

Post by epllrn »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />som sagt, inte svårt att ta bort, tar någon minut.. kika om sladden ser hel ut.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Måste hela instrumentbrädan bort? Låter som ett flerdags project om man har tur att ha nio leder på på varje arm....
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by epllrn</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />som sagt, inte svårt att ta bort, tar någon minut.. kika om sladden ser hel ut.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Måste hela instrumentbrädan bort? Låter som ett flerdags project om man har tur att ha nio leder på på varje arm....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De tar ca 1 min att skruva ner den. Har gjort det lite för många ggr.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Det är bara den lilla "kepsen" runt displayen som ska bort. Inte hela brädan och den är som sagt mycket enkel att få bort
epllrn
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2004, 09:29
Location: Sweden

Post by epllrn »

Och hur får man bort den lilla "kepsen"?
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Det har jag beskrivit i tidigare inlägg, använd SÖK..

annars finns det utmärkt illustrerat i Haynesmanualen
Post Reply