Avgassystem till Megane Coupé 2.0?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
yooda
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2004, 16:23
Location: Sweden

Avgassystem till Megane Coupé 2.0?

Post by yooda »

Hej!

Har tänkt att byta mitt avgassystem (Megane Coupé 2.0)
Har kikat runt en del och märker att priserna varierar ganska mycket.
Är det någon som vet skillnad på tex Simons och Sebring, Blir det olika "effekt" skillnad me dessa?

Är även sugen på ett öppet sportluftfilter men har läst att det kan vara skadligt för motorn, att den suger in mer sk*t? Stämmer det? Och vilket filter är egentligen bäst?
Tips på någon firma i Stockholm som kan hjälpa till med montering?

Tack för mig [8D]

//Danne
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

yooda
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2004, 16:23
Location: Sweden

Post by yooda »

Jo jag har sett den, och jag har sett olika system men det jag ville veta är skillnaden... Kanske någon som testat olika?
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Kolla på Dalhems www.dalhems.com under "air filters". Bläddra ner en liten bit så finner du "Info" och ett stycke text som jag tyckte var rätt informativ. Själv är jag jättenöjd med JR filter på min Még coupé. Man ska vara noga med att tvätta enl. anvisningarna, med rätt rengöringsmedel och tillräckligt ofta, inte smörja in det för mkt efter rengörningen osv.

Piper Cross är enl många ett mkt bra filter men personligen är jag lite skeptisk till dem, efter att vi hade ett sådant i Safrane Biturbon och det gått sönder(!) efter bara typ 500 mil(! igen). Hade man haft lite oflyt kunde det sugits in i motorn och ställt till en hel del...

Simons lånade för några år sedan min bil för att utveckla ett system för Mégane coupé. Vet inte hur de utvecklat det efter det, men när jag fick tillbaka bilen var det ingen jätte-skillnad, lite maffigare ljud såklart, men ingen bamseskillnad i prestanda pga att det bara var bytt delvis, mao var det ändå "strypt" av original dimension. De hade haft mer nytt innan, men tyckte det lät för mkt.

Numera är allt bytt från motorn och bakåt (alltså inkl extraktorgrenrör & sportkat) på min. Den låter goare och dovare och kliver på rätt bra. Men hur många hk det är frågan om har jag tyvärr ingen aning om...
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jag beställde ett JR filter från Europadelar till min Mégane.
Filterkitet fanns inte i lager så leveranstiden skulle vara ungefär på tre veckor.

Tre veckor har nu passerat och jag har inte hört något i från dem.
Ingen respons när man försöker med e-post och telefonnumret har upphört..

Någon som vet om det finns någon annan återförsäljare av JR-filter i Sverige?
Har sökt på google men förgäves.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Har du ringt 0485-77225? Det är det nr jag har till dem. Jag kolade på Gula Sidorna och den adress de står på nu är inte den adress jag har varit och besökt dem på. Kan ju vara så att de håller på att flytta företaget.

Det går fram signaler på tfn.numret ovan, så försök du jaga dem på tfn. Kan hända att jag haft tur, men jag har aldrig haft några problem med varken att få tag i dem eller få prylar snabbt (förvisso ligger ju Borgholm och Kalmar rätt så nära, men ändå...)
Lycka till!
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jo det är möjligt att de håller på att flytta.
De senaste dagarna har en röst sagt att telefonnumret har upphört. (0485 - 772 25)
Men det verkar fungera nu.
Skall prova att ringa dit i morgon.
Miss Mégane, du är verkligen aktiv :)
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Hmm, jag vet ju med mig att det hänt att jag rekommenderat inte bara JR utan även Europadelar, och då är man ju lite intresserad av att även andra upplever det positivt som jag gjort, så ni inte tror att jag är totalt "wacko"... [;)][:D]
Hojta till om det inte löser sig, så får jag väl försöka skicka en span-patrull till Borgholm! [;)][:D]
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Tydligen kör de på "sparlåga"
Beställde från generalagenten istället, hämtade ut filtret idag.

Miss Megane: Ska man spraya in filtret med olja innan man sätter dit det för första gången? *novis*
Något annat att tänka på eller är det bara att köra på? Plug & Pray? :)
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

oftast så e filtren redan inoljade känn på det så vet du om du behöver olja in de sen e de tvättning av de lite då o då
D.E
Posts: 11
Joined: 18 May 2004, 11:26
Location: Karlskrona

Post by D.E »

Ett tips är att undvika system av märket Walker med tanke på hållbarheten. Jag hade detta system på min förra vinterbil och det höll lite mer än ett år innan det var upprostad. Förmodligen fungerar det dock bättre på en bil som endast körs på sommaren. Själv sitter det orginal på min än sålänge men tanken är att hela ska bytas ut med grenrör från Reichard Motorsport, sportkat och ferrita eller remus resterane vägen.

På tal om luftfilter, det är ingen som har provat en CDA (Carbon Dynamic Air) box?

Mvh
Post Reply