Clio Sport Tourer 1.5 dCi 90hk

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MatildaBjörkegren
Posts: 2
Joined: 11 May 2020, 12:54

Clio Sport Tourer 1.5 dCi 90hk

Post by MatildaBjörkegren »

Hej,

Jag är lite inne på att köpa en Renault Clio Sport Tourer 1.5 dCi 90hk.
Hade tidigare en Mégane Sport Tourer och där var det en massa problem med EGR-ventil, motorbyte osv, fick ringa bärgaren 3 ggr på lika många månader. :cry: Så det slutade med att jag sålde tillbaka den till återförsäljaren och köpte en Nissan Qashqai istället. Har dock lovat de flesta jag känner att aldrig mer köpa en Renault, men vår familj hade Renault under hela min uppväxt och aldrig några problem.
Nu till frågan, är det ett bra köp med en Clio Sport Tourer? Eller några vanlig fel som man alltid kan räkna med? Måste kunna komma med många fördelar och få nackdelar för att "få lov" att köpa en Renault igen.

Tack på förhand! :)

Med vänlig hälsning
Matilda
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio Sport Tourer 1.5 dCi 90hk

Post by Stymie »

Tycker att det generellt är väldigt lite klagomål på Clio. 1.5dci används i massor av olika modeller och är väl en hyggligt pålitlig motor och här i ett av de klenaste utföranden. Det man behöver göra är att sköta service noga och kamremsbyten inom intervallen. Dieselbilar är inte direkt lämpade för korta turer, i så fall måste man byta olja och filter oftare än intervallen.

Oljan måste vara RN0720-certifierad, kan vara bra att tänka på om man låter en oberoende verkstad ge bilen service.

Kamremsbyte (det som kommer först av 6 år / 15000 mil). Byt alltid vattenpump samtidigt. Se till att bilen har servats enligt intervallschema. Laddar du ned appen My Renault och knappar in bilen där så kan du ser serviceschemat.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
MatildaBjörkegren
Posts: 2
Joined: 11 May 2020, 12:54

Re: Clio Sport Tourer 1.5 dCi 90hk

Post by MatildaBjörkegren »

Tusen tack för svaret! :)
Post Reply