Renault Kangoo 4x4

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andersw
Posts: 17
Joined: 19 Dec 2007, 16:36
Location: Arboga

Renault Kangoo 4x4

Post by andersw »

Efter att ha letat länge på blocket efter en vettig Kangoo 4x4 så hade jag precis gett upp hoppet när det dök upp ett objekt en fredag kväll.
-05 med stora dieselmotorn, trasig växellåda, family. Perfekt, stora motorn och family har varit mina krav. Växellåden var ju tråkigt men jag fick den för en löjligt låg summa och jag behövde bara åka 25mil ToR med släpet.
Blev postivt överraskad då den var i superskick för övrigt, någon bula på en dörr och rost på vänstra hundbenet men annars var den som ny invändigt, fullt utrustad med ac, elhissar, motorvärmare etc.

Och växellådan då? Ja, föregående ägare beskrev bara problemet som så att den helt plötsligt kunda sluta driva och det tog tvärstopp och bilen dog. Startade man om så gick det att köra igen. Mycket märkligt beteende och jag har kört den några varv runt kvarteret utanför jobbet utan att märka något.
Någon som har en idé där vad det kan vara? Låter inte som ett problem med växellådan som jag känner igen åtminstone, inte när den snurrar helt utan missljud. Misstänker problem med fördelningsslåda eller någon form av medbringare möjligtvis.
Jag har inte rivit lådan än utan vill själv utsättas för scenariot så man får mer känsla av vad det kan vara.

Men bara någon dag senare så dök det upp en Kangoo 4x4 pickup med samma motor och låda men med dåligt hjullager och servo så den köpte jag också billigt.
Och tre dagar senare dök det upp ytterligare en Family på blocket, dock en bensin, men den kördes hem för egen maskin och något kan man alltid plocka från den. Helt ny kardan på den och bara det motsvarar ungefär 3 gångeer inköpspriset av bilen...

Nu har jag beställt alla delar till framvagn och bakvagn som jag hittade i Tyskland; Bromsar runt om, bussningar, lager, drivaxlar, styrleder, stag, fjädrar, dämpare etc. I Sverige skulle bara fjädrar och dämpare kostat ca 10k, lager 5k mm. Nu gick allt på 13500:-, och då valde jag ändå de bästa grejerna (SKF, Delphi etc).
Jag fattar inte hur länge till de ska kunna fortsätta sin mellanhandshysteri på bildelar, det är inte rimligt att det är 300% dyrare på tex bromsar och lager.
Kompletta länkarmar fanns inte listade men ett samtal med Bildelaronline så skulle de kolla om de kunde få tag på det och i så fall byta ut bussningsbeställning och skicka detta istället, riktigt bra service där!

Tanken med bilen är att renovera upp den i toppskick, montera lite kraftigare däck, höjningssats, inverter, takkorg, belysning, vinsch mm. Och så blir det den optimala jakt/jobbil.
Jag kör i dagsläget en Skoda Kodiaq -19 som jag använder till allt men det känns för tråkigt att ta ut en så ny och dyr bil i skogen och repa sönder den totalt, dessutom tror jag att Kangoon tar sig fram bättre där jag åker.


Jag tar gärna mot tips på vart man kan hitta eftermarknadsdelar till en fyrhjulsdriven Kangoo.
Jag söker dessa prylar:
- Höjningssats med block/spacers, ej hela fjäderben då jag monterar nya original
- Lite bredare plåtfälgar i maxdimension (15"?) samt däck till dessa. Kollar på Pirelli Scorpion, kör BF Goodrich AT på Kodiaq nu men det blir jobbigt i längden med allt vägljud från dessa.
- Snorkelkit
- Eventuellt chiptrim till en 1.9 dci 84hk
- Hasplåtar
- Eventuellt annat roligt.

Bilder kommer snart, fick inte det att funka av någon anledning.
Anders
CWI
Posts: 11
Joined: 03 May 2019, 12:38
Firstname: Christian
Surname: Wisén
Location: Avesta

Re: Renault Kangoo 4x4

Post by CWI »

Kul!
Har ett rullande projekt själv. Snart bytt allt... :lol:
Köper det mesta via autodoc. Kardan hittade jag däremot till mycket vettig peng i Spanien.

Lycka till!
qwwqfc
Posts: 1
Joined: 11 Jun 2021, 13:51
Firstname: Mike
Surname: London

Re: Renault Kangoo 4x4

Post by qwwqfc »

Jag kunde inte få mina, så jag beställde en ny här. :o :o :o
https://kardan24.eu/
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Kangoo 4x4

Post by Robin »

Har det blivit några mods på Kangoon ?
Vart på sista tiden här supersugen på en 4x4 flak men dom växer ju inte på trän dom där rackarna :/

Hade vart roligt med nån bild :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
LarsP
Posts: 2
Joined: 04 Dec 2022, 10:25
Firstname: L
Surname: P

Re: Renault Kangoo 4x4

Post by LarsP »

Hej! Hur har det gått med renoveringarna? :racesmile:
Jag har sedan 2012 en Privilege 4x4 men som med tiden blivit mer en skogsbil. Glapp i säkringsbox med resultat inga instrument och döda elhissar. Avgaslampan började lysa gult precis när den rullade över tröskeln på bilprovningen och det problemet är nog läckage någonstans på insug eller värre spricka i avgasgrenröret.. Tänkte länge att jag ringer skroten men så hittade jag en hyfsad Altica 4x4, Kangoon med safarisoltak. Tror den är väldigt ovanlig så jag kommer att plocka delar från Privilegen istället. Det är bra med reservdelsbil för många delar och motor är unika till 4x4 modellen och hutlöst dyra på Volvo.
Post Reply