Kallstart megane 08, airbag lyser ibland

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dss004
Posts: 5
Joined: 02 Dec 2020, 09:20
Firstname: Marcus
Surname: Svärd

Kallstart megane 08, airbag lyser ibland

Post by Dss004 »

Hej. Har en megane 08.

Och förra vintern så lös airbag-lampan i snitt 5minuter om dagen. (Vissa dagar inte alls, vissa dagar lite längre)

För att sedan inte lysa något ALLS under hela våren/sommaren.

Och nu när det blivit lite kallt vissa dagar så har den börjat lysa igen. Ibland någon minut, ibland lite längre.

Felkoden säger att det är "kabelvindan" inne i ratten, eller vad nu verkstan sa att det kallades.

Men jag undrar, tror ni att felkoden kan säga fel ställe?

För jag har läst att detta felet brukar vara kablarna under sätet?
Att det bara är att löda ihop dom kablarna.


Vad tror ni?

Mvh marcus
raye
Posts: 12
Joined: 20 May 2017, 07:51
Firstname: Ray
Surname: Eriksson
Location: Uppsala

Re: Kallstart megane 08, airbag lyser ibland

Post by raye »

På min förra Clio var det stolarna som inte satt mitt i "hacket" så lyste airbaglampan. Lagom lätt att åtgärda... :
Ray Eriksson.
Captur -18
MB GLC SUV -18
MisterBister
Posts: 11
Joined: 27 Jul 2020, 13:17
Firstname: Andreas
Surname: Edin
Location: Göteborg

Re: Kallstart megane 08, airbag lyser ibland

Post by MisterBister »

Har samma problem och ibland har det löst sig även för mig genom att ändra stolens position, oftast försvinner det ett tag om bilen varit inne på service (batteriet kopplats ur) men läste även om en fix som någon gjorde där de kopplade ur batteriet, kopplade ur själva handsken som sitter med kopplingen under stolen för airbagen och rengjorde kablaget och satte tillbaka. Sedan var problemet löst!

Om det nu hjälper.
Andreas Edin
Göteborg
Renault Clio 1,4 16V 98hk 01-02 ”Esmeralda” 🟢
MisterBister
Posts: 11
Joined: 27 Jul 2020, 13:17
Firstname: Andreas
Surname: Edin
Location: Göteborg

Re: Kallstart megane 08, airbag lyser ibland

Post by MisterBister »

Hade den även inne då jag fick notis på detta när jag hade bilen inne på besiktning. Felkoden satt i bältesspännarrullen, som de ruckade på och kunde släcka felkoden. Så de kunde få igenom den i besiktningen, men nästa gång när de skulle köra ut på parkeringen så var lampan igång igen. Har även märkt i vissa fall när solen legat på och det blivit riktigt varmt att den ej börjar lysa. Ytterst frustrerande men enligt de jag lämnade in hos var det bara att låta det vara.
Andreas Edin
Göteborg
Renault Clio 1,4 16V 98hk 01-02 ”Esmeralda” 🟢
Post Reply