Kangoo ZE 2013, skrota batteri

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
parnystrom
Posts: 1
Joined: 08 May 2022, 08:57
Firstname: Pär
Surname: Nyström
Location: Uppsala

Kangoo ZE 2013, skrota batteri

Post by parnystrom »

Hej!

Jag är ny i forumet, men hoppas att jag kan få hjälp. Vår familj köpte en begagnad Kangoo ZE 2013 (d.v.s. helt elektrisk bil) i april 2021, som hade gått ganska exakt 5000 mil och var i fint skick för 50 000:-. När vi köpte bilen tog vi över förra ägarens batterihyreavtal för ca 750:- i månaden. I samband med det fick vi ett erbjudande att köpa loss batteriet för ca 70 000:-, som vi tackade nej till. Hela familjen älskade denna bil, och den gick fint de få månader vi kunde använda den!

I november dök det upp en varningslampa att det inte gick att ladda batteriet. Efter tre månader på Renaults verkstad kom de fram till att det kanske var ett isolationsfel i motorn, och att det var bäst att skrota bilen p.g.a. höga reparationskostnader. Jag har försökt få klarhet i hur man skrotar bilen, eftersom batteriet inte är mitt, men varken verkstaden eller batterihyreavdelningen svarar. Batterihyresavdelningen har dock efterfrågat mätarställning och FIC-rapport angående batteriet för ett par veckor sedan. Nu i veckan fick jag ett brev om att jag kan få köpa batteriet för 100:- och mitt problem är att jag inte vet om jag bör köpa det eller inte.

Jag kan tillägga att min bilförsäkring inte täcker någonting, så jag får bekosta allting själv, och vi har inte mycket buffert i vår ekonomi, så jag är ruskigt orolig för alla extrakostnader som kan tillkomma för demontering och transport av batteriet till Frankrike. Länken till mitt batterihyresavtal har upphört, så jag kan inte se vad som står i avtalet längre. Jag har efterfrågat avtalet, men inte fått svar ännu. Så om någon av er mer rutinerade Renault-ägare kan svara på någon av följande frågor vore jag oerhört tacksam:

1) Kan jag som privatperson tolka en FIC-rapport? Isf kanske jag kan ta bättre ställning till om batteriet är i ok skick?
2) Har någon ett batterihyresavtal och kan kolla om det står något om skrotning?
3) Har någon en förklaring till varför de vill sälja batteriet för 100:- helt plötsligt, istället för 70 000:-?
4) Borde jag köpa batteriet, eller uppstår det andra kostnader som gör att det är en dålig idé?
5) Det känns som att jag blir utmanuvrerad av Renaults batterihyreavdelning och verkstad iom att jag frågar och inte får några svar. Brukar det vara så här i kommunikationen med Renault?
6) Finns det något annat jag bör tänka på?

Som ni märker är jag lite desperat, och känner mig ganska ensam och okunnig...

Bästa hälsningar /

Pär Nyström
Pär Nyström - Uppsala
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kangoo ZE 2013, skrota batteri

Post by Stymie »

PM sänt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply