Guide - Hur plockar man bort toppen (motor D4F 722 och 712)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bkv22
Posts: 3
Joined: 06 Apr 2022, 21:59
Firstname: Nils
Surname: Hult

Guide - Hur plockar man bort toppen (motor D4F 722 och 712)

Post by bkv22 »

Gäller D4F 722 motorn:
Samma verktyg som används till kamremsbytet funkar även här samt en torx E12 hylsa för själva topplocksbultarna.
Ska man ta bort toppen så börjar man med att plocka bort hela luftfilterhuset som sitter ihop med stora plastlocket över motorn. Det sitter med en stor klämma uppe vid spjällhuset samt några snäppen som hela överdelen är fasttryckt i samt en tilluftsledning som kommer från där vänster lykta sitter.
Ta sen bort oljepåfyllningsröret, lossa på skruven (10) som håller detta och ryck ut det.
Därefter tar man bort spjällhuset, fyra skruvar (10) och sen är det en kontakt på baksidan. Man kan behöva trycka in en spårmejsel där för att få den att släppa.
Sen plockar man bort kamremmen från övre kamhjulet, se separata instruktioner för detta. Låt sedan bilen vara uppallad.
Därefter måste insuget bort och den underliggande ventilkåpan och det är en del trixande med detta.
Insuget sitter med 8+3 skruvar (10 + utvändig torx) som är rätt synliga och lättåtkomliga - utom den sista som sitter bakom AC-kompressorn (om sån finns) men med en lednyckel och lite tålamod går även den att få ut utan att behöva lossa kompressorn.
Man måste även lossa på snabbkontakten till bränsleledningen till insprutningen, man trycker in dom båda gröna klackarna och drar den rätt ut. Kommer att rinna ut en del bensin då. Kontakten till insprutarna på andra sidan samt MAP-sensorns kontakt längst upp behöver också lossas, så även den som sitter framtill på insuget och nere till vänster under insprutningen.
Det sitter även en luftledning till på ventilkåpan som kommer bakifrån som kan vara lite knepig att ta bort, där trycker man in en liten mejsel på två ställen och drar den rakt ut.
Tändspolen ska bort, sitter med fyra torx på baksidan. Man kan se att den tändkabel som sitter närmast växellådan ska gå till den cylinder som är närmast osv.
Ventilkåpan sitter sen i 10 skruvar (10) som bara är att lossa på och sen ska kåpan gå att ta bort. Packningen består av en smal gummiring och den ska man ha tur om den går att få ut i ett stycke.
Nu ska systemet tömmas på kylvatten och det finns en smart metod för detta (tappkran på kylaren saknas på denna modell): ta bort ventilhatten på termostathuset, det är där man luftar kylsystemet. Träd på en slang och led den till ett uppsamlingskärl. Öppna expansionskärlet och skapa ett litet övertryck där med hjälp av tryckluft eller bara med munnen. Då kommer man till slut att få ut i princip all kylvätska utan spill!
Därefter plockar man bort termostathuset på sidan av toppen, tre skruvar (10)
Grenröret måste lossas och det är enklare att lossa det i flänsen till avgasröret än uppe i toppen. Två skruvar som kan vara lite rostiga men får man bara grepp om dem så brukar dom gå att gänga upp. Tas underifrån.
Sen är det bara att lossa på topplocksbultarna (yttre torx) och lyfta av toppen. Man brukar börja med de mittre och jobba sig utåt ungefär som en spiral. Man kan behöva knacka rätt hårdhänt på toppen innan den lossnar men man får absolut inte försöka kila in nåt mellan topp och block!

Sen är det beroende på vad som ska göras och varför man nu lyfte på toppen.
Har den kokat så kanske man måste mäta upp den om det är plan och då eventuellt behöva plana den.
Har man fått ventilsallad så måste krokiga ventiler hittas och bytas ut och man kan ofta utgå från att de flesta ventiler är skadade även om det är svårt att se, i alla fall på insugningsidan.
Behöver "bara" topplockspackningen bytas bör man inspektera om det finns sprickor etc.
Ett sätt att kolla om ventiler är skadade eller täta efter ett byte är att vända toppen uppochned och hälla T-röd i förbränningsrummen. Är ventilerna täta ska all vätska ligga kvar efter någon timme eller två.

Kolvarnas topp behöver inte rengöras men man kan med fördel tvätta bort sotet i toppens förbränningsrum.
Vid byte av ventiler ska dessa också slipas in och man måste kolla och justera ventilspelet.
Inför tillbakamonteringen måste motorblockets yta noggrant skrapas och rengöras och till sist renblåsas.
Gäller givetvis även motsvarande yta på själva toppen.
Nu bör man justera ventilerna, man lossar på muttern och justerar med mejsel i spåret. Ska vara 0,05-0,12 på insug och 0,15-0,22 på utblås.
Ställ in kamhjulet på ett ungefär där det ska vara för att inte riskera att någon ventil trycks mot en kolv vid återmonteringen.
Därefter läggs toppen på plats och det är bra om man då är två för att inte riskera att skada den nya topplockspackningen. Man drar fast topplocksbultarna och börjar med de mittre och jobbar sig utåt. Man ska först dra 2 kg, sen 115 grader i ett steg på alla skruvar och sen 115 grader till i nästa steg men det går även att dra 90+90+50 grader i tre steg. Bultarna går att återanvända. Man använder alltid ny topplockspackning!
Sätt därefter kamremmen på plats enligt märkningarna och dra runt motorn för hand och kolla att allt verkar snurra som det ska.

Ja sen är det bara att sätta tillbaka allt i omvänd ordning. Byt packningar där så behövs och tänk på att det inte är värt att chansa om en packning kostar en 50-lapp med tanke på vilket jobb det är att behöva backa bandet. Är det dags för kamremsbyte så är det givetvis läge att samtidigt göra detta.
Ta gärna ett kompressionsprov innan uppstart.
När man fyllt på kylvätska kan man nog behöva lufta systemet och luftningsskruven ser alltså ut som en ventilhatt och sitter på termostathuset. Detta görs medan motorn går och eventuell överbliven vätska leds till ett uppsamlingskärl.

Toppen plockar man bort på några timmar och återmonteringen tar ungefär lika lång tid. Vik en dag så är det klart.

Plocka bort topp, motortyp 712

Han man en motor som heter 712 så ser det lite annorlunda ut.
Luftfilterhuset ser annorlunda ut och spjällhuset är integrerat i detta och i själva huset är även en del kablar fastsatta men själva förfarandet är likartat.
Ta först bort toppen av luftfiltret, filtret i sig och tillhörande luftslang.
Ta sen och plocka bort tändspolen, sitter också med fyra torx på baksidan.
Sen lossar man på bränsleledningen till insuget, man trycker in dom gröna klackarna och drar den rakt ut. En annan slang som går till ventilkåpan är fastsatt på liknande sätt.
Ta bort MAP-sensorn.
Därefter lossar man på alla skruvar som sitter runt insuget, 8 st (10).
När insuget är löst viker man fram det och lossar snabbkontakterna till insprutarna genom att trycka in metallbågen på varje kontakt.
Man lossar därefter kontakterna till spjällhuset men man kan behöva lossa det först (torx) då spärren sitter på baksidan. Därefter är insuget lös.
Sen lossar man på alla skruvar som sitter runt ventilkåpan 6 st (10) och sen sitter det 5 till inne i själva insuget.
Lossa de två kontakterna till styrdatorn (ECU) som sitter på baksidan genom att trycka in piggen och vika upp handtaget.
Två sensorers snabbkontakter ska lossas och sen ska det bara vara att lyfta bort ventilkåpan men den kan sitta fast lite.
När detta är gjort skiljer sig inte resten av instruktionerna gällande toppen till 722.
Post Reply