varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Post by 588 »

Hej
Dottern har en Clio 2005. Upptäckte igår att ibland går den inte ner på tomgång, har gått bra hitills. Tog en sväng igår och fick samma fenomen men samtidigt när det skedde gick tempmätaren ner till noll?? Bilen var normal arbetstemp. Efter ca 10 sek gick den tillbaka till normal tomgång och temperaturen visade normalt igen och bilen gick som en klocka. Ryker inget konstigt och inget vatten i oljan. Kan det varar tempgivaren till motorn, jordfel, luftläckage?? Bilen har rullat 9800 mil, går bra för övrigt.

Tacksam för tips!

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Post by Stymie »

Jordfel låter troligast. Kolla att jordflätorna är friska. Det är vanligt att de blir dåliga.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Re: varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Post by 588 »

Tack för input, skall kolla detta. Kom på en annan sak, tror inte jag har radiokoden???? Är det enklast att lägga ett batteri parallellt när man meckar med jordflätan eller kan man få tag på koden enkelt utan att det kostar?

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Post by Stymie »

Det är enkelt att ta reda på radiokoden. Ta ut radion (behövs normalt 4 spikar, 3-tum), fotografera alla etiketter, sök på Youtube efter Renault Radio Code. Finns ”snurror” där som visar din fyrsiffriga kod baserat på dina sista siffror i ett att de långa numren du ser på etiketterna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Re: varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Post by 588 »

Ok, tack för info gällande radiokoden, det skall jag prova om det behövs. Bilen verkar funka ok just nu men kommer prova tipset att kolla över jordflätorna vartefter.
Roger Emericsson, Norrköping
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Re: varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Post by 588 »

Hej
Har kollat jordflätorna och det verkar ok.
Nu kom dottern hem och bilen är ju inte hundra alltså............., varvtalet ligger nästan alltid mellan 1500-2000 varv. Självklart när du belastar den går det ju hyfsat ok. Tjuvstannar ibland om man ska igång typ vid ett stoppljus och då kan den vara riktig tråkig att få igång och den luktar typ från avgaserna, "katalysatorlukt" när den kommer igång. Kanske går fett? Nu när jag provkörde i ca 20 min och fick dessa fenomen så ser jag att tempmätaren inte höjer sig något, dock bra värme i bilen?? Jag är lite inne på om det kan vara lambdasonden? Motortempgivare som aldrig tror bilen blir varm? Kan den dra luft nånstans? Tändspole? Eller kan det trots allt vara ett jordfel? Tacksam för svar vad ni övriga experter tror det kan vara och vad jag skulle börja med.
Trevlig kväll!
Roger Emericsson, Norrköping
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Post by Göte J »

Det borde finnas felkoder lagrade i minnet! Åka någonstans och få dem utlästa!l
Om motorn inte blir varm kan man undra om termostaten fungerar? Kolla övre kylarslangen om den blir varm innan motorn hunnit blir varm, dvs att termostaten inte sluter tätt tills motorn blivit varm.
Jordflätorna "ser bra ut", för säkerhets skull lossa och gör rent och dra sedan åt igen. Kolla även att krimpningarna är ok (om det finns sådana)
Vilken motor sitter i den Clion? 1,2l 8v, 1,2l 16v , 1,4l eller 1,6l ??
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Re: varvar upp och tempmätare sjunker till noll?

Post by 588 »

Hej
Tack för info, skall kolla detta med termostaten och även kika noggrannare på jordflätorna. Ska försöka få till så jag kan läsa ut felkoder och se om det finns något lagrat. Motorn är 1.2 l 16V, rullat ca 10000 mil snart. Någon som har fler idéer?
Roger Emericsson, Norrköping
Post Reply