Steering not locked / Airbag / Service

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Susan
Posts: 3
Joined: 13 Dec 2022, 17:45
Firstname: Susan
Surname: Öster
Location: Uppsala

Steering not locked / Airbag / Service

Post by Susan »

Köpte nyss en begagnad Renault Megane Hatchback - 2002. Den hade bara gått 14.000 mil och var/är i suveränt skick.
Det som behövdes göra var en service.
Tre veckor in i ägandet börjar displayen visa "Steering not locked" och airbag lampan lyser.
Lämnar in bilen för service på en Mekonomen för service och ber dem felsöka - vilket resulterade i två felkoder: B1007 och B1008.
Krockkudde ACU 4 - B1007 Tändkrets 1 frontkrockkudde FS - avbrott
B1008 Tändkrets 2 frontkrockkudde FS - avbrott.
Får veta att endast auktoriserade verkstäder får åtgärda airbag.

Det går inte heller att släcka servicelampan, för verkstaden påstår det hänger ihop med airbag systemet?
Försöker hitta förklaringar på "steering not locked", hänger det ihop med airbagen också?

Ett missljus uppstår - det "knakar" när man svänger fullt rattutslag höger, vilket verkstaden även trodde hängde ihop med styrningen?

Ledsamt att få dessa fel när bilen är så "ny" för mig.
Vad säger ni som är kunniga? Vanligt fel på Megane? Vad tror ni om kostnad att laga? Råd?
Kan jag felsöka något på egen hand?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Steering not locked / Airbag / Service

Post by Stymie »

Nu vet jag inte var du bor, men om du är i närheten av Kalmar så rekommenderar jag att du tar kontakt med Dennis bilservice i Ålem. Han kan säkerligen hjälpa dig.

Airbagproblemet kan vara relaterat till ”rattrullen”, dvs en liten kabelvinda bakom ratten.

Steering not locked är rattlåset som kärvar. Dennis har koll på det. :idea:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Susan
Posts: 3
Joined: 13 Dec 2022, 17:45
Firstname: Susan
Surname: Öster
Location: Uppsala

Re: Steering not locked / Airbag / Service

Post by Susan »

Uppdatering;
Jag har nu haft bilen på verkstad.
Mekanikern bytte klockfjädern.
Trots detta är samtliga problem kvar på bilen.
Bytet innebar ingen förbättring.
Mekanikern menar att det kan vara flertalet saker som kan fela, exempelvis själva förarairbagen i sig, kablaget kring reglagen/spakar runt ratten, kablage under förarstolen, eller det faktum att monterad klockfjäder inte är Renault original. Har för mig att han även sade att bilen inte tog kommandona som han "skickade" från sin uppkoppling mot bilen.
Börjar nu bli smått desperat. Någon som har haft samma / liknande problem och löst det? Tips? Var börjar man enklast felsöka?
Susan
Posts: 3
Joined: 13 Dec 2022, 17:45
Firstname: Susan
Surname: Öster
Location: Uppsala

Re: Steering not locked / Airbag / Service

Post by Susan »

Stymie wrote: 21 Dec 2022, 07:38 Nu vet jag inte var du bor, men om du är i närheten av Kalmar så rekommenderar jag att du tar kontakt med Dennis bilservice i Ålem. Han kan säkerligen hjälpa dig.

Airbagproblemet kan vara relaterat till ”rattrullen”, dvs en liten kabelvinda bakom ratten.

Steering not locked är rattlåset som kärvar. Dennis har koll på det. :idea:
Tack för tips! Jag finns dock i Uppsalaregionen.
Post Reply