Vilka motorer i Laguna?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Vilka motorer i Laguna?

Post by Mogge »

Hej,
Jag har precis blivit ägare till en R5 GTE-88.Den var egentligen tänkt att bli en vinterbil,men den är nästan för bra o rolig för att bara ha som en slit o släng bil.
Nu e de så att jag har blivit sugen på att byta min "Finbil" en BMW 520 24V-91 till en Laguna istället.Vad finns det för motorer att välja på och vilken e sportigast?
Har för mig att Lagunan finns med 150hk 2,0 liters motor -96/97.Stämmer detta?och vad heter den i såfall.Jag har sökt på Google o överallt men kan inte finna den.

Nybörjare e vi alla i början.

MVH
Mogge
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

den finns ju med V6 med automat också.2.0 16v kan jag gissa att den heter.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

finns en 170hk v6,men inte 150hk 2 liter vad jag vet..
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

140hk finns de väl i 2 liters?
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

yes, 8 ventilars renaultmotorn har 115 hk och 16 ventilers volvomotorn har 140. V6:an har 188 pållar.

Laguna II har en 2.0T med 162 hk samt en 2.0 med 138 hk och en med 133 hk.

Så har du hittat 150 hästar så är det nog en trimmad motor.


Välkommen till forumet btw.. sen åter till dina tankegångar, jag håller med, mindre än en 2.0 ska du inte skaffa.. jag har 115 hästars och visst, det är väldigt bra drag i den om man jämför med andra bilar i samma storlek med samma motoralternatov (tex Primera och V40)
men det är en liten fördröjning från att du trycker på pedalen tills det händer något, visst finns det en mojäng som tar bort denna fördröjning men jag har inte inskaffat någon ännu. Om jag skulle välja en ny Laguna från samma tid idag skulle jag lätt ta V6:an manuell, dock inte volvomotorn då jag inte hört särskilt bra om den. Min nästa bil blir dock mest troligt en Laguna II, man fastnar som.
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Hej Allesammans,
tack för informationen.
Vargen:Menar du att 2,0 16V motorn e en Volvomotor.(S40 motor?)
Jag trodde Lagunan hade samma motor som sitter i megane sportcoupen.
Den har ju 150hk.

MVH
Mogge
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />yes, 8 ventilars renaultmotorn har 115 hk och 16 ventilers volvomotorn har 140. V6:an har 188 pållar.

Laguna II har en 2.0T med 162 hk samt en 2.0 med 138 hk och en med 133 hk.

Så har du hittat 150 hästar så är det nog en trimmad motor.


Välkommen till forumet btw.. sen åter till dina tankegångar, jag håller med, mindre än en 2.0 ska du inte skaffa.. jag har 115 hästars och visst, det är väldigt bra drag i den om man jämför med andra bilar i samma storlek med samma motoralternatov (tex Primera och V40)
men det är en liten fördröjning från att du trycker på pedalen tills det händer något, visst finns det en mojäng som tar bort denna fördröjning men jag har inte inskaffat någon ännu. Om jag skulle välja en ny Laguna från samma tid idag skulle jag lätt ta V6:an manuell, dock inte volvomotorn då jag inte hört särskilt bra om den. Min nästa bil blir dock mest troligt en Laguna II, man fastnar som.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">v6 an har 170hk, hittar man en som har 188hk är den trimmad. Det är inget problem med den v6an, bara om den sitter i en volvo,jag vet för jag har en sådan motor..2.0t har 165 hk 2,0 135hk http://www.renault.se/personbilar/bilha ... ?b=16&m=41
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />Hej Allesammans,
tack för informationen.
Vargen:Menar du att 2,0 16V motorn e en Volvomotor.(S40 motor?)
Jag trodde Lagunan hade samma motor som sitter i megane sportcoupen.
Den har ju 150hk.

MVH
Mogge

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej lagunan har inte fått den motorn...
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Tony:
Tack för upplysningen,men svaret på frågan om volvomotor
e de V6:an som e en volvomotor eller e de 2,0 16V som e en volvomotor?
Blev lite fövirrad :)

MVH
Mogge
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />Tony:
Tack för upplysningen,men svaret på frågan om volvomotor
e de V6:an som e en volvomotor eller e de 2,0 16V som e en volvomotor?
Blev lite fövirrad :)

MVH
Mogge
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
V6 är PRV-motorn från Citroen/Peugeot, Volvo och Renault. Bra motor med kamkedja, inte rem! Sedan har Renault utnyttjat en Volvo-fyra också, antar det är den som omnämns, dvs 2 liter 16V. Volvo och Renault har haft ett visst samarbete kring motorer genom åren.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Tony: ang. dina 135 hästar så beror det väl på var man kikar efter infon, samma som med min 2.0:an, det står 113 på en del ställen och 115 på andra..

lljungberg: glöm inte Volvo 340 med B14-motorn.. Där lär Renault va nöjda.. a Masterpeice.. NOT!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det beror på när den är byggd. 2.0T finns med 163 och 165 HK efter nyår blev det 20NM extra i vrid.. så alla som har en 2.0T innan Jan 04 borde uppgradera programvaran = gratis chippning.../Christer
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />Tony: ang. dina 135 hästar så beror det väl på var man kikar efter infon, samma som med min 2.0:an, det står 113 på en del ställen och 115 på andra..

lljungberg: glöm inte Volvo 340 med B14-motorn.. Där lär Renault va nöjda.. a Masterpeice.. NOT!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ok,ibland kan det stå lite olika,dom kanske har ändrat några hk ibland..v6 då, var har du hittat 188hk i en sån.det har jag aldrig sett...
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Tackar så mycket för all information om motorerna,
tror att jag går efter V6:an eftersom jag har en känsla av att man kommer att sakna 2 cylindrar efter att ha
kört BMW 6:or i många år.

MVH
Mogge
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Nån som vill sammanställa och skriva en text till Lagunan till vår modell-sida?
http://www.clubrenaultsverige.com/range ... ModelID=22
Maila texten till webmaster@clubrenaultsverige.com :)

Jag knåpade ihop 4st A4 om Clio. Samtliga modeller och "faser", men sen krashade ju min hårddisk! Tungt värre!! :( Får se om jag har råd att lämna in den för återställning av data.
Post Reply