Planing/portning av GTE topp

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Planing/portning av GTE topp

Post by Mogge »

Tjena,
E de någon som vet hur många mm man kan plana en GTE topp,utan att behöva modifiera kolvar mm.Hade av toppen på bilen idag,och blev rätt överraskad när jag såg att det inte var nått förbränningsrum i toppen,men jätte urgröpta kolvar fanns det :).
Sen undrar jag om portning,e det lönt o göra?Jag skulle förmoda att det e avgassidan som behöver det i såfall.
Jag har sökt på forumet men har inte hittat någon som trimmat en original 8V snurra,dom flesta har tydligen bytt till 16V eller Turbo.(förutom Tony,det verkar som om det bara e vi som e lite orginella).

Men jag tänker i allafall få fart på originalaren,så e de nån som har tips o råd,så e jag väldigt tacksam.Borde ju finnas nån som har trimmat upp en 8V och vet vad som e lönt o inte lönt.

Söker även efter en Trimkam,om det e någon som har en liggandes.

MVH
Mogge
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ingen ide att plana toppen,blir inte högre komp för det,behöver fräsa blocket ,eller göra gropen i kolvarna mindre.Om du tycker det är stor grop i dom kolvarna skall du se turbokolvarna....lite uppsnyggning som sagt på avgas sidan i toppen inte mycket annars ,är fin som den är,fixa till ventilerna och ventilsätena,ca 1mm tätningsyta,dom är säkert 4mm nu eller?
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Har inte tatt loss ventilerna än,ska ner o göra det i veckan,och rengöra toppen.
ser för j****lig ut.Att kompet inte ökar det förstår jag eftersom toppen redan e helt plan.
Jag undrade mest med tanke på riktplaning osv,toppen har vart av tidigare det såg man,men förmodligen så
e den av planad något redan då,för det var nästan inget gods alls innan ventilerna.(ska kanske va så)Frågan e om vågar riktplana den något mer.
Om det behövs,det vet jag inte än,men eftersom det e en alutopp så e det ju vanligast att man ska göra det.
Hade tänkt ta måttet på toppen (höjden) för att försöka klargöra hur mycket som e taget på den.(o jämföra med något,borde ju finnas nåt referens mått).Därav frågan hur många mm,Har som sagt aldrig hållt på med Renaults motorer tidigare.

MVH
Mogge
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Läste igenom mina inlägg noga,och måste säga tt jag e ingen baddare på å förklara vad det är jag vill veta :)
En del tillverkare av motorer anger tex att planing av topp tillåts med tex max 0,5mm.(ofta kan man ta mer än det tillåtna,brukar vara en säkerhetsmarginal).Om nu Renault tillåter tex 0,5mm och toppen redan e planad 0,5mm,då kan man inte plana den mer om man ska följa
tillverkarens mått.Jag vet inte vad specifikationerna är på en GTE topp,(någon som vet?).Om jag tittar på min topp så e det ca 0,5-0,7mm kvar till ventiltallriken,E det så original?Om det nu visar sig att det inte går att riktplana toppen tex 0,2mm,och det visar sig att toppen e lite skev.
Ja då e det inte mycket lönt o börja roa sig med den toppen,bara till o skaffa en annan.

Tony:Tack så mycket för svaret om portningen,hur ser din topp ut? har du lika lite gods kvar till ventiltallriken?

MVH
Mogge
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

skall kolla på toppen,kommer inte ihåg hur det ser ut exakt
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Hittade ett äldre inlägg angående trimkam mm.Där var det ett inlägg som menade på att en kam från Volvos 2,0 liters motor
skulle ge 10-15hk mer (ungefär samma effektökning som Reichaards kam isåfall).Förmodar att 2 liters motorn som menas e den som
sitter i 440/460 från (tror jag) -94 o upp.E det någon som kan verifiera att detta stämmer och som har provat det.
I såfall,passar den rakt i?fördelare/rotor kamdrev,lagringar mm?

MVH
Mogge
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Tony:
Du hade nästan rätt bara 3,5mm tätningsyta [:)].
Plus 2 brända säten och kass kam,saknades 2 st ventiltätningar,gissa var jag hittade dom,,,,,,,,,satt fastkilade i 2 av oljekanalerna.
Dom som haft av toppen innan måste fan i mig varit fulla när dom monterat ihop motorn,hur kan man tappa bort 2 ventiltätningar,och sen
bara montera dit fjädrar mm.tätningarna som satt i oljekanalerna var helt nya,det var inga gamla som dom tappat bort.Det var huggmärken i ena kamnocken,såg ungefär ut som om dom slått på den med en huggmejsel eller nåt.Säger bara en sak och det e KLÅÅÅÅPARE!!!!
Men men den blir ju bra när jag e färdig i allafall.

Ingen som har hittat nån mer info om trimkam alt Volvo 2,0 motorns kam?

MVH
Morgan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tråkigt,måste rykt blått efter den..
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

De e de som e de konstiga,den rök ingenting,
i allafall inte vad jag vet,de e ju möjligt att den har släppt lite blå moln efter sig när man motorbromsat o så,
men inget som jag har märkt iallafall.Jag har inte kört så mycket med den själv utan den åkte i princip ner i verkstan direkt
efter jag köpte den.Men ingen större fara,allt går att fixa om man bara vill.Skulle ju ändå ha i ny kam osv.Men man blir trött när man ser vad
folk kan ställa till med.
Förresten,har du kikat på din topp?

MVH
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

De e de som e de konstiga,den rök ingenting,i allafall inte vad jag vet,de e ju möjligt att den har släppt lite blå moln efter sig när man motorbromsat o så,men inget som jag har märkt iallafall.Jag har inte kört så mycket med den själv utan den åkte i princip ner i verkstan direkt efter jag köpte den.Men ingen större fara,allt går att fixa om man bara vill.Skulle ju ändå ha i ny kam osv.Men man blir trött när man ser vad folk kan ställa till med.Förresten,har du kikat på din topp?

MVH
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nej har inte kollat på toppen,tentor och sk*t att stå i ska kolla idag,tror du kamen är omslipningsbar? billigare än att köpa ny trimkam....
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Nej den e helt kass,
den läckte olja vid kamdrevet,och det var inte så konstigt,kammen var mega repig vid tätningsytan,så packboxen var helt utsliten.Jag har aldrig sett en kam som varit så misshandlad i lagerbanor,tätningsytor tidigare.Det konstiga e att nockarna var inte slitna ett dugg,den enda skadan på nockarna e på den nocken som dom prylat med spett o slägga,det är så djupa jack i den så att en omslipning hade väl i princip blivit lika bra som att köra med nedsliten nock.Jag får väl köpa en ny trimkam,för det verkar inte som om det går att hitta nån begagnad.Och ingen verkar veta om det stämmer med 2,0 motorns kam.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok kollade på toppen idag,hade inget skjutmått med mig ,men det var nog minst 1mm från ventil till ytan på toppen,så något är nog gjort med din topp,om du har bränd ventil och sånt ,så låter det som om dom slipat ventilerna med ventilpasta utan att fixa ventilspelet,man måste fräsa ventilsätena i 3 olika vinklar,det var Bengt på forumet som skrev om den 2,0 kammen ,han borde väl veta om han nämner det?hur många mer hk är det i 2,0 än i dom andra? har hört att 2,0 är volvos motor och inte renault motorn,är inte säker...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

http://www.dbilas-dynamic.de/English/dbilas.html kolla på renault är omslipningar ,kostar inte så mycket knappt 1500 kr
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Tack Tony:Jag får försöka kolla upp om toppen e skev,e den de så tar jag det säkra före det osäkra o skaffar en annan topp att leka med.Jag har snackat med Benny,och han skulle kolla upp lite priser till mig på nya ventiler/säten mm.Får svar efter den 21/6,han sticker på semester till Spanien nu.Jag har också hört massa olika om 2,0 motorn,det e därför man vill ha det bekräftat från nån som verkligen provat och fått det att lira.
MVH
Post Reply