Hål och sprickor i motordel?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mixen
Posts: 2
Joined: 13 Jun 2004, 19:17
Location: Sweden

Hål och sprickor i motordel?

Post by mixen »

Jag skall köpa en renault megane 1.6 -99. Men jag upptäkte att det var ett hål och lite sprikor i grenröret om jag inte har fel. försäljaren trodde det var en kåpa bara, det sitter en liten varnings skylt på den att man inte skall röra vid den och den är gjord i aluminium tror jag., antar att den kan bli varm. Min fråga är iaf, är detta ett grenrör eller en skydskåpa som försäljaren påstod? och vad kostar det att byta en sådan?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

om det är hål och sprickor i grenröret låter det illa om bilen ,dessutom är dom inte gjorda i aluminium...
mixen
Posts: 2
Joined: 13 Jun 2004, 19:17
Location: Sweden

Post by mixen »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />om det är hål och sprickor i grenröret låter det illa om bilen ,dessutom är dom inte gjorda i aluminium...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som om det e ett hål någonstans i avgas systemet när man kör så det kan ju vara grenröret. Är det någon som har en bild av motorutrymmet på en 8 ventilers megane från 99. så kan jag visa vad jag menar
Femte
Posts: 13
Joined: 29 May 2004, 23:38
Location: Sweden

Post by Femte »

Tjaba,
Nu råkar det iförsig inte vara en megane utan en laguna -99 där jag själv har fått väldiga problem med mitt grenrör.
Började med sprickor mellan rören som går upp till blocket, blev störe med tiden och sen så började det låta en del men tänkte inte på det så mycke fören när jag åkte hem från sthlm när det lät precis som avgasröret gick sönder men det var burken som det sitter ett kolfilter i.
burken sitter ihopp svetsad i två delar där ena sitter fast i grenröret o andra i avgasröret så fick nödlaga det på vilvo som gjorde det helt gratis för att ta mig hem de 15milen som var kvar.

Kolla upp det väldigtnoga så du inte får punga ut med extra pengar efter att du har precis köp den...mitt grenrör skulle kosta 6500:- på volvo eftersom "lamdasonden" (ursäkta stavningen) sitter fastskruvad i grenröret.
Kan säga att det var en pärs att få bort den som medförde att jag fick köpa en ny.

Lite mera text än vad du frågade efter men men......

/Mikael
Femte
Posts: 13
Joined: 29 May 2004, 23:38
Location: Sweden

Post by Femte »

:) till lägg det var inte vilvo utan volvo som hjälpte mig ;)
Post Reply