Problem med broms på en Grand Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
La Mato
Posts: 1
Joined: 06 Jun 2023, 19:23
Firstname: Tom
Surname: Berggren

Problem med broms på en Grand Scenic

Post by La Mato »

Hej

Jag har en Renault Grand Scenic 1.9 dCi av 2010 åprs modell sen tre år tillbaka. Har fungerat relativt bra fram till för ett par månader sen. Jag började då få problem med den elektriska parkeringsbromsen. Den´fastnade" inte och jag fick felmeddelande om att den var kaputt. Idiotiskt nog har jag fortsatt köra och fram till i går så har det gått bra; detta eftersom den har visat fel tidigare. I går började det vibrera rätt (egentligen ett dovt dunkande) kraftigt i höger bakhjul när jag bromsade lite mer plötsligt. Jag testade också att bromsa lite mer gradvis och då lät det ingenting. Jag drog åt alla hjulmuttrar och testade att köra en sväng igen i dag. I dag så vibrerar/dunkar det inte när jag bromsar däremot höörs ett tydligt dovt och skrapande ljud när jag bromsar ordentligt. Detta ljud hörs inte jag gör en gradvis inbromsning. Eftersom jag är totalt okunnig när det gäller bilar så undrar jag nu om det är någon som har en aning om vad det kan vara frågan om och vad jag bör göra?

mvh
Tom
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem med broms på en Grand Scenic

Post by Stymie »

Troligen utslitna bromsklossar. Om du nu kört med metall mot metall så får du antagligen byta bromsskivor också.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply