Kupéfläktsproblem Renault Master 2010

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ciaguaro
Posts: 2
Joined: 11 Jun 2023, 06:26
Firstname: Andreas
Surname: Sundström

Kupéfläktsproblem Renault Master 2010

Post by ciaguaro »

Jag har kupéfläktsproblem. Högsta läget slutade att fungera och då fick jag tipset om fläktmotståndet. Bytte det och tänkte att jag testar så att fläkten funkar innan jag sätter tillbaka det. Fläkten gick på alla lägen, så det var ju bra, men ganska direkt börjar det ryka från motståndet. Det kändes inte jättebra att montera in det under instrumentbrädan igen. Till saken hör att en av matartrådarna till fläktkontakten har gått varm tidigare, med smält isolering och skador i kontakten som följd. Den tåten tog jag ut och isolerade i hopp om att den helt enkelt inte behövdes...

Nästa tips vara att själva fläkten har pajjat, vilket då skulle göra att den går trögt och att det är därför det blir varmt i motståndet. Ny fläkt inhandlades men dessvärre utan att det gjorde någon skillnad, samma värmeutveckling i motståndet efter några sekunders gång.

Säkringarna är hela och jag kan inte se någon annan skada på kablage, iaf inte där jag kommer åt att se. Jag har beställt en ny kontakt, men det känns tveksamt om det skulle vara hela lösningen? Vad säger den samlade expertisen?
Attachments
IMG_7416.jpg
IMG_7416.jpg (243.3 KiB) Viewed 420 times
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Kupéfläktsproblem Renault Master 201motst0

Post by Göte J »

Om Renault inte är annorlunda än de bilar jag sett med fläktmotstånd, så kan du nog dra slutsatsen att fläktmotståndet är inte felet! Så här fungerar det: På högsta hastighet är 12volt direkt kopplat till motorn via hastighetsreglaget och säkring. Motståndets delar kopplas sen in i serie med motorn ju lägre hastighet du vill ha på fläkten. Dessutom brukar det sitta en tempsäkring på motståndet som utlöser om motståndet blivit överhettat tex om motorn är trög och drar extra ström.
Typiskt för kasst motstånd/tempsäkring är att fläkten går endast på högsta hastighet.
Jag gissar att ditt reglage är bränt! Vilket eventuellt beror på trög motor med förhöjd strömförbrukning. Sen att motståndet blir varmt när du kör på de lägre hastigheterna är ju normalt. Tempsäkringen är ju på cirka 175-200 grader. Motståndet skall ju dessutom sitta instoppat i luftströmmen och kylas där.
Kolla även att jordningen till fläkten är ok. Är inte jordsidan ok, dvs avbrott, går ju inte heller fläkten på någon hastighet!
ciaguaro
Posts: 2
Joined: 11 Jun 2023, 06:26
Firstname: Andreas
Surname: Sundström

Re: Kupéfläktsproblem Renault Master 2010

Post by ciaguaro »

Tack för svar. Men är det inte konstig att högsta läget funkar med det nya motståndet? Och går det att på något sätt mäta sig fram till om reglaget är bränt eller menar du t o m "bränt" som att jag kommer se det med blotta ögat?
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Kupéfläktsproblem Renault Master 2010

Post by Göte J »

Det går att mäta resistansen reglaget! En in och 4 utgångar (om det är 4 hastigheter på fläkten). Så nära 0 ohm mellan in och resp. utgång som möjligt Men ofta ser man att plasten är överhettad och ser bränd ut!
Post Reply