Plocka bort baksäte Megane 4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
thunder
Posts: 10
Joined: 30 Dec 2009, 17:19
Location: Ulricehamn

Plocka bort baksäte Megane 4

Post by thunder »

Har en Megane sports tourer från 2017. Nu behöver jag frakta skrymmande grejer och vill få bort baksätet.

I fronten under sätet sitter två clips som jag lossat. Men det kommer ändå inte bort. Någon som har några tips?
... Och mina råd är alltid gratis.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Plocka bort baksäte Megane 4

Post by Stymie »

Om det ska gå att ta bort så bör det stå i instruktionsboken. Vet att vissa modeller inte har borttagbar sittdyna. Om det är så på din modell vet jag inte. Det går att slita bort det i så fall men då går ett par plastclips sönder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
thunder
Posts: 10
Joined: 30 Dec 2009, 17:19
Location: Ulricehamn

Re: Plocka bort baksäte Megane 4

Post by thunder »

Allting står inte i instruktionsboken till modernare bilar. Nu har jag plockat bort baksätet. Och inga plastclips gick sönder.

Här följer en instruktion för att ta bort själva sittdynan i baksätet.

1. Lossa de två plastclipsen i den främre delen av dynan. Slit inte, utan ta en mejsel och bänd de två piggarna försiktigt (jag använde långsidan på en mejsel) samtidigt som dynan dras uppåt.

2. Dynan sitter även fast i en hake i mitten av dynan. Tryck dynan bakåt för att haka ur. Jag fick sticka in handen för att hjälpa till att lirka loss.

3. Dra ut dynan. Klart.

4. För att återmontera så kan det vara en bra idé att spänna fast säkerhetsbältena innan du trycker tillbaka dynan. Då kan du bara dra upp dem genom dynans genomföringar.
... Och mina råd är alltid gratis.
Post Reply