Clio 3, 2006.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pgr77
Posts: 14
Joined: 12 Mar 2021, 05:22
Firstname: Patrik
Surname: Granlund

Clio 3, 2006.

Post by Pgr77 »

Jag har problem med att fönsterhissen på höger fram inte fungerar. Den gick lite segt i höstas, för att sen inte fungera alls. Vet inte om det är något man kan kolla med obd läsare. Det klickar i hissmotorn när man trycker på upp, men det händer inget när jag trycker ner. Det ser inte rostigt ut eller så. Vore skönt om jag kunde få igång den inför stundande vår/sommar. Har någon varit ute för det tidigare och förhoppningsvis kan presentera en snekl lösning? Läste någonstans att det kan vara fel på knappen, men när jag trycker på förarplatsen så klickar det inte ens i motorn.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 3, 2006.

Post by Stymie »

Främst behöver du ta reda på vad som är trasigt. Rekommenderar att ta bort dörrsidan och därefter ta bort hissmotorn. Testa om det går att dra runt hissmekanismen. Eventuellt har vajern rostat inne i sitt hölje. Då kan det behöva bytas.

Du kan då även prova att köra hissmotorn utan att den är ansluten till hissmekanismen. Eventuellt har hissmotorn en liten elektronikenhet ”Temicmodul” som kan fallera. Sällan fel på själva motorn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Pgr77
Posts: 14
Joined: 12 Mar 2021, 05:22
Firstname: Patrik
Surname: Granlund

Re: Clio 3, 2006.

Post by Pgr77 »

Eftersom den gått rätt så segt när man kört upp den tidigare så kan man ju misstänka att vajern rostat fast då. Hur får jag bort motorn då? Måste jag riva ner hela dörren eller är det ett enklare ingrepp? Ska göra en karpaltunneloperation på tisdag så nu får det vänta en månad. Men tack för svaret! :-)
Post Reply